2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
دریاچه شهیون در کجا است و چگونه برویم

دریاچه شهیون در کجا است و چگونه برویم

رفتن به دریاچه شهیون دزفول یکی از بهترین گزینه ها برای سفر زمستانی است. راهنمای کامل سفر به این منطقه و لذت بردن از دیدنی های آن را اینجا بخوانید.

دوات آنلاین -دریاها و دریاچه‌ها جذاب و آرامش‌بخش بوده و گردشگران زیادی همیشه به‌دنبال کشف این هیجان و لذت رسیدن به این آرامش هستند. برای سفر و لذت بردن از این آرامش باید اصولی را هم رعایت کرد؛ مثلاً چه فصلی از سال کجا برویم یا مقصد ما چه شرایطی را دارد و بسیاری سؤال دیگر که حتماً برای سفر باید برای هر کدام پاسخی منطقی داشته باشید تا بتوانید نهایت استفاده را از تمام لحظه‌های سفر ببرید. دریاچه شهیون که به دریاچه سد دز هم معروف است یکی از مکان‌های زیبا و کم‌نظیر در جنوب کشور است که هر ساله گردشگران زیادی از سراسر کشور و دنیا را به سمت خود جذب می‌کند. با توجه به گرم و شرجی بودن هوا در استان خوزستان و شهر دزفول در تابستان و با توجه به نزدیک شدن به روزهای سرد سال آدم‌های زیادی در تدارک سفر به این دریاچه زیبا هستند تا بتوانند از آرامش و زیبایی چشم‌نوازش نهایت بهره را ببرند.

 

آشنایی با دریاچه شهیون

همشهری با مقدمه بالا نوشت: دریاچه زیبای شهیون با توجه به قرارگیری در پشت سد دز به دریاچه سد دز هم مشهور است. این دریاچه که از ارتفاعات اراک و الیگودرز سرچشمه می‌گیرد تنها 50سال عمر دارد و بعد از احداث سد دز به‌وجود آمده و هم‌اکنون به یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین دریاچه‌های مصنوعی کشور تبدیل شده است.

 

فیلم: قلعه شوش یا آکروپل را تماشا کنید

 

وسعت دریاچه حدود 6هزار هکتار است و باتوجه به حجم آب ورودی و بارش‌های سالانه، این وسعت مقداری نوسان دارد. جز آب‌هایی که از ارتفاعات به این دریاچه سرازیر می‌شوند، چندین رود هم وظیفه تأمین و آبرسانی را به‌عهده دارند که مهم‌ترین آنها رود سزار و بختیاری است که آنها هم با پیوند خوردن از چندین رود کوچک‌تر به‌عنوان سرشاخه به دز وارد می‌شوند.

دریاچه شهیون یکی از دیدنی های شهر دزفول استان خوزستان است

تفریح و گردش در دریاچه شهیون

به‌دنبال آب آبادی هم پدیدار می‌شود؛ این مثل کاملاً برای دریاچه شهیون صادق است، چرا که از زمانی که سد دز احداث شده و به‌دنبال آن، آبی که در همه روزهای سال وجود دارد این منطقه را کاملاً توریستی و گردشگری کرده و همیشه پذیرای علاقه‌مندان به طبیعت است.

 

بدانید: شهر چغامیش کجا است و چه تاریخچه‌ای دارد

 

هرچند که گرما و رطوبت هوا در تابستان و روزهای گرم سال از تعداد گردشگران کم می‌کند اما این به‌معنای تعطیل بودن تفریحات این دریاچه نخواهد بود. از آنجا که رودهای این دریاچه از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرند، تعداد زیادی گردشگر در گرم‌ترین روزهای سال در دل تونل‌های آبی سرد این رودها به صخره‌نوردی و ورزش آبی رفتینگ می‌پردازند و بسیاری هم این مسیر را با قایق تا دریاچه طی می‌کنند و از جای‌جای آن نهایت لذت را می‌برند.

سفر زمستانی به دریاچه شهیون دزفول بسیار لذت بخش است

جزیره ای در دل دریاچه

دریاچه سد دز با توجه به وسعت و اندازه‌ای که دارد از پستی و بلندی‌های متعددی تشکیل شده که همین تغییرها باعث به‌وجود آمدن چندین جزیره در طول مسیر تا رسیدن به سد شده است. این جزیره‌ها هر کدام خود جذابیت و زیبایی خاصی به این دریاچه داده‌اند و باعث شده هر کدام از آنها به تنهایی به‌عنوان یک مقصد برای گردشگران به‌حساب بیاید.

 

بیشتر بخوانید: دره آبشارها در استان خوزستان کجا است

 

بافت طبیعی و گیاهی و جانوری در هر کدام از این جزیره‌ها و با توجه به فصل‌های مختلف سال کاملاً متفاوت است. بعضی از آنها دارای درختان بلند و تنومند، همانند جنگلی در دل دریا شده‌اند و برخی دیگر با پوشش گیاهی تنک خود مکانی امن برای پرندگان و جاندارانی شده‌اند که این جزیره کوچک و خالی از سکنه را برای زندگی انتخاب کرده‌اند.

 

جزیره‌های اختصاصی در دریاچه شهیون

کسب بعضی از تجربه‌ها بسیار سخت و حتی غیرممکن است و گاهی برای به‌دست آوردن شان ممکن است مجبور باشید زمان و هزینه زیادی را صرف کنید. یکی از این تجربه‌ها لذت بردن از سکوت و تنهایی در جزیره‌ای اختصاصی‌ است که غیر از شما هیچ انسان دیگری در آن نباشد.

 

به لطف دریاچه شهیون که در وسعت زیاد و در پشت سد دز به‌وجود آمده این تجربه در دسترس است و به‌راحتی می‌شود تجربه حضور در جزیره‌ای اختصاصی را به‌دست آورد. جزیره‌های بزرگ و کوچکی که هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد و افراد زیادی در روزهای مختلف سال به‌وسیله قایق در این جزیره‌ها کمپ برپا می‌کنند و تجربه‌های بی‌نظیری را ثبت می‌کنند. لذت عکاسی، دیدن گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی و کشف زوایای پنهانی از طبیعت، تنها بخشی از سفر و گردش در جزیره‌های دریاچه شهیون است.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.