2024/05/01
۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
فیتنس چلنج‌  چه نوع ورزشی است

فیتنس چلنج‌ چه نوع ورزشی است

اگر می خواهید ورزش فیتنس چلنج‌ را شروع کنید جزییات کاملی درباره آن را در این مطلب بخوانید.

دوات آنلاین -بدن‌های روغن‌زده و فیگورهای خاص، شاید اولین تصورهای ذهنی هر فرد در مواجهه با واژه بدنسازی و پرورش اندام باشد اما این همه ماجرا نیست؛ به تازگی فدراسیون جهانی بدنسازی تصمیم گرفته با تلفیق قدرت و زمان، چالش جدیدی را برای علاقه مندان به این رشته ورزشی به وجود بیاورد. این تصمیم که در قالب رشته جدید فیتنس چلنج پا به عرصه حضور رساند، خیلی زود معروف شد و مسابقات نفسگیر خود را در کنار مسابقات جهانی پرورش ‌اندام در اسپانیا برگزار کرد. حال در همین اولین دوره مسابقات، تیم ایران توانست با هدایت «صادق هاشمی» و «رضا سلطانی‌نژاد» در شهرسانتاسوسانای اسپانیا در بخش تیمی طلای آقایان را کسب کند.

 

روزنامه خراسان به بهانه کسب این افتخار، راجع به این رشته جدید که اطلاعات بسیار کمی درباره آن وجود دارد با دکتر «صادق هاشمی»، رئیس کمیته بین‌الملل فدراسیون بدنسازی و پرورش ‌اندام که به عنوان داور و مربی در این دوره از مسابقات جهانی حاضر بود، گفت‌و‌گو کرده است.

ورزش فیتس چلنچ از چه یتم هایی تشکیل شده است

تولد رشته‌ نوپای فیتنس چلنج‌

«رشته فیتنس چلنج رشته جدیدی است که فدراسیون جهانی بدنسازی در سال 2021 بنا کرده و برخلاف دیگر مسابقاتش، چالش تناسب ‌اندام و نمایش بدن یا همان فیگور گرفتن را ندارد. به نحوی که ورزشکاران می‌توانند از لباس‌های ورزشی یا هر ترکیبی به صلاحدید خود استفاده کنند».

 

دکتر هاشمی با این مقدمه می‌گوید: «این رشته هرچند بسیار نوپاست اما از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است. ایران اولین کشور در آسیاست که به این رشته رو آورده و همراه با کشورهایی مانند اسپانیا، فرانسه، مجارستان، رمانی، یونان، مکزیک و مالتا توانست در این دوره از مسابقات حائز مقام شود».

 

 6 آیتم 2 دقیقه‌ای در فیتنس چلنج‌

هاشمی، دارنده مدال نقره مسابقات جهانی درباره جزئیات این رشته جدید می‌گوید: « فیتنس ‌چلنج از 6 ایستگاه دو دقیقه‌ای تشکیل شده است. در هر آیتم، فرد باید سعی ‌کندحداکثر  رکورد ممکن را بزند. این ایستگاه‌ها شامل حرکات معمول باشگاه‌های بدنسازی یعنی بارفیکس، پرش روی جعبه، حرکت پارالل، حرکت لانچ راه‌رفتنی، حرکت سیت‌آپ با وزنه و حرکت برپی با دمبل است. شاخص مهم موفقیت در این رشته، استقامت عضلانی و توان بالای فردی است».

 

مسابقات فیتنس چلنج اولین بار به صورت دو قسمت طلایی و نقره‌ای برگزار شد. رئیس کمیته بین‌الملل فدراسیون بدنسازی در توضیح تفاوت سبک طلایی و نقره‌ای می‌گوید: «تفاوت این دو در ایستگاه‌های آن است. مثلا در سبک طلایی حرکت اول، بارفیکس ایستاده است در حالی که در نقره‌ای حرکت اول بارفیکس خوابیده است و ... »

 

هاشمی که به عنوان اولین داور بین‌المللی فیتنس ‌چلنج انتخاب شده، در توضیح این اتفاق می‌گوید: «تقریبا از سال 80 در فدراسیون حضور دارم و به دلیل سابقه طولانی در امر مربیگری این رشته، داوری و سابقه چندین ساله تدریس آن، توسط فدراسیون جهانی به عنوان اولین داور بین‌المللی این رشته انتخاب شدم».

بانوان هم می توانند در ورزش فینس چلنج شرکت کنند

شرایط حضور تیم‌ ملی بانوان فراهم نشد

او درباره وضعیت فنی تیم هم در این دوره از مسابقات می‌گوید: «مسابقات انتخابی تیم ‌ملی فیتنس‌ چلنج در شهریور امسال برگزار شد که بلافاصله بعد از فرایند انتخابی، افراد تا شروع مسابقات در اردو حضور یافتند. متاسفانه در بخش بانوان به ‌رغم این که نفرات منتخب تیم‌ ملی مشخص شدند ولی شرایط حضورشان در این دوره فراهم نشد اما حتما در مسابقات آسیایی سال آینده که به میزبانی ایران برگزار خواهد شد، بانوان هم همراه با آقایان شرکت خواهند کرد».

 

هنوز برای فیتنس چلنج‌  استعدادیابی نداشتیم

«به ‌دلیل تازه بودن این رشته هنوز برنامه استعدادیابی برای آن وجود ندارد البته بدون شک باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد». مدرس برتر فدراسیون پرورش ‌اندام ضمن گفتن این نکته می‌افزاید: «کمیته استعدادیابی فدراسیون باید در این زمینه هم برنامه ‌هایی تدوین کند تا در آینده افرادی که دارای استقامت عضلانی بالاتر هستند، بتوانند جذب این رشته شوند. امیدوارم همه علاقه‌مندان به این رشته به میدان بیایند تا با کمک هم بتوانیم هرچه زودتر این رشته را در ایران معرفی کنیم».

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.