2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
دلایل خشکی دهان و راه های درمان آن چیست

دلایل خشکی دهان و راه های درمان آن چیست

خشکی دهان چه دلایلی دارد و چگونه می توانیم این مشکل را برطرف کنیم؟

دوات آنلاین -خشکی دهان یکی از ناراحتی های رایجی است که می تواند همه افراد به خصوص سالمندان را مبتلا کند اما چه عواملی این مسئله را تشدید می کند و راه های بهبود آن کدام اند؟

 

دلایل خشکی دهان

خراسان نوشت: معمولا سالمندان از خشکی دهان و احساس سنگینی زبان رنج می برند زیرا با افزایش سن، ترشح بزاق دهان کاهش می یابد. برخی داروها مانند آنتی هیستامین، آرام بخش ها، ضد افسردگی، مسکن، کاهنده فشار خون و شیمی درمانی که عموما سالمندان مصرف می‌کنند و همچنین بیماری‌هایی نظیر پارکینسون، سکته مغزی، آلزایمر، افسردگی، اضطراب و بیماری های خود ایمنی از جمله عواملی هستند که خشکی دهان را تشدید می کند. البته در این زمینه حتما باید به افزایش قند خون هم توجه داشت.

برای درمان خشکی دهان چه باید کرد

توصیه هایی برای درمان خشکی دهان

برای این‌ که تاثیر بهتری احساس شود، توصیه می شود مجموع این نکات رعایت شود.

 

نوشیدن مایعات کافی

آب بهترین نوشیدنی است که البته آب یخ، آب‌میوه، نوشیدنی های گازدار و... هم مفید خواهد بود. همچنین هنگام صحبت کردن زیاد باید مایعات بیشتری مصرف کرد.

 

بیشتر بخوانید: درمان نفخ معده با طب سنتی چگونه است

 

کاهش  مصرف  نوشیدنی‌ها و خوراکی های کاهش دهنده آب بدن مانند قهوه، غذاهای ادویه دار و خیلی شور

مصرف میوه های تازه به خصوص آناناس، پرتقال و طالبی

مکیدن یخ و بستنی

جویدن آدامس بدون قند و مکیدن آب نبات های بدون قند البته در حد متعادل

استفاده از دستگاه بخور در اتاق خواب

شست وشوی مکرر دهان

در صورت نیاز استفاده از اسپری آب برای کمک به ترشح بزاق

 

عوارض خشکی دهان

زمانی که بزاق دهان کافی نباشد، ذرات باقی مانده مواد غذایی در دهان می‌ماند و باعث ایجاد پوسیدگی دندان ها و بوی بد و عفونت دهان می‌شود. در این صورت لازم است با مراجعه منظم به دندان پزشک، مشکلات دهان و دندان به موقع تشخیص داده شود.

 

به طور قطع رعایت بهداشت دهان و دندان کاری ضروری است. مسواک زدن پس از هر وعده غذا در کنار استفاده از نخ دندان بسیار مهم خواهد بود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.