2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
خونریزی داخلی چه علائمی دارد

خونریزی داخلی چه علائمی دارد

یک پزشک متخصص درباره نشانه های خونریزی داخلی توضیح داده است.

دوات آنلاین -تشخیص خونریزی داخلی کار آسانی نیست و حتما باید به پزشک مراجعه کرد و آزمایش های لازم در این باره انجام شود اما برخی علائم وجود دارند که احتمال آن را بیشتر می کنند.

 

خونریزی داخلی چیست

ایرج خسرونیا، فوق تخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با فارس، درباره «عواملی که موجب خونریزی داخلی می‌شوند؟»، گفت: منظور از این خونریزی، خونریزی داخلی شکمی ارگان‌هایی مثل طحال، کبد، کیسه صفرا، روده، معده، اثنی عشر، آئورت و رگ‌هاست.

 

بدانید: PH بدن چیست و چند باید باشد

 

وی ادامه داد: شایع‌ترین خونریزی شکمی با ایجاد زخم در معده و اثنی عشر رخ می‌دهد. این زخم می‌تواند ناشی از استفاده زیاد مسکن‌ها مثل بروفن و ژلوفن باشد. آنوریسم و پارگی جدار آئورت هم بسیار خطرناک و کشنده است. در هنگام تصادف، طحال اولین ارگان بدن است که دچار خونریزی می‌شود؛خونریزی کیسه صفرا و کبد هم خطرناک است.

با علایم و نشانه های خونریزی داخلی در بدن آشنا شوید

نشانه های خونریزی داخلی

این فوق تخصص گوارش با اشاره به علائم ناشی از خونریزی داخل شکمی،گفت: وجود خون در استفراغ و مدفوع، ضعف عمومی، بی حالی و سرگیجه نشانه‌هایی از خونریزی داخلی هستند که گاهی فقط با آزمایش نمایان می‌شوند و بیمار باید تحت بررسی آندوسکوپی و رادیوگرافی قرار گیرد.

 

دانستنی: چکاپ دوره ای زنان و مردان شامل چه آزمایش هایی می شود

 

خسرونیا ابراز داشت:‌ بنابراین با ضعف عمومی و کمرنگ شدن پلک چشم و ناخن‌ها باید به خونریزی داخلی توجه کنیم. در خونریزی آئورت فرد دچار شوک می‌شود؛ چون خون زیادی به یکباره از بدن خارج می‌شود و بیمار غش می‌کند.

 

وی تاکید کرد: هر فردی باید هر 6 ماه یکبار تحت بررسی کلی قرار گیرد. به عنوان مثال آنوریسم آئورت با یک سونوگرافی ساده مشخص می‌شود. اگر درد و ناراحتی معده داریم هم باید به پزشک مراجعه کنیم.

 

ارتباط سن با خونریزی داخلی

این فوق تخصص گوارش یادآور شد: هرچه سن بالاتر می‌رود خطر خونریزی داخلی به دلیل سفت‌تر شدن جداره رگ‌ها بیشتر می‌شود. افرادی که تصادف می‌کنند و افرادی که مشکل معده دارند هم باید تحت نظر پزشک باشند.

 

وی افزود:درمان زخم معده و اثنی عشر بسیار آسان است و با انجام آندوسکوپی به راحتی تشخیص داده شده و با مصرف دارو قابل درمان است. پارگی کبد، طحال و آنوریسم آئورت هم با عمل جراحی برطرف خواهد شد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.