2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
نقد منتقدان خارجی بر فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی

نقد منتقدان خارجی بر فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی

منتقدان حاضر در جشنواره کن درباره فیلم قهرمان چه نظری دارند و چه نقدی بر ساخته جدید اصغر فرهادی نوشته اند؟

دوات آنلاین -اصغر فرهادی هر وقت پشت دوربین می نشیند باید منتظر محصولی خاص و ویژه باشیم. او در مدت سال ها فیلمسازی نشان داده کارگردانی است با نگاه خاص؛ از فیلم شهرزیبا گرفته تا درباره الی و جدایی نادر از سیمین و فروشنده. او حالا با فیلم قهرمان بار دیگر به کانون توجهات تبدیل شده است اما نظر منتقدان خارجی که در جشنوراه کن حضور داشتند درباره این فیلم فرهادی چیست؟

 

پرسش های اخلاقی فیلم قهرمان

به گزارش همهشری اسکرین‌دیلی درباره فیلم قهرمان نوشته است: در عصری که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند 15دقیقه از شهرت را تبدیل به هدیه‌ای سخاوتمندانه کنند، قهرمان واقعی بودن چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ اگر شما باور داشته باشید که کار درستی انجام داده‌اید، آیا اشکال ندارد قدری واقعیت را تغییر دهید و برای مدتی نقش بازی کنید تا دیگران به اصل بودن هویت شما پی ببرند؟ اما اگر دفاع از آبروی خود به‌طور اجتناب‌ناپذیری باعث سلب آبروی دیگران شود، چه کار باید بکنید؟

 

اینها پرسش‌های اخلاقی هستند که اصغر فرهادی در قالب داستان فیلم جدید خود مطرح می‌کند؛ فیلمی جالب که گیرایی و جذابیتش با بازی درخشان امیر جدیدی تکمیل می‌شود.

 

امیر جدیدی در«قهرمان» مردی است که زندگی‌اش به‌دلیل «وایرال شدن» ژست انسان‌دوستانه‌ای در شبکه‌های اجتماعی در حال تباه شدن است. فیلم «قهرمان» دوباره این مسئله را اثبات می‌کند که اصغر فرهادی نه‌تنها یک کارگردان و نویسنده بزرگ است که هنرمند بااستعدادی است که می‌تواند استادانه ملودرام‌های پیچیده‌ای بسازد که در آن مسائل و موارد احساسی و اخلاقی با یکدیگر در اصطکاک هستند. فیلمنامه‌های فرهادی از چنان استحکامی برخوردارند که می‌توان براساس طرح فیلمنامه‌های وی در سایر نقاط دنیا نیز فیلم ساخت.

منتقدان چه نظری درباره فیلم قهرمان اصغر فرهادی دارند

قهرمان؛ فیلمی واقع گرا

دبورا یانگ در هالیوود ریپورتر درباره فیلم «قهرمان» نوشته است: اصغر فرهادی برنده جایزه اسکار، با فیلم قهرمان که روایتی واقعی از افتخار و هزینه آزادی است به زادگاهش ایران بازگشته است. فرهادی به‌دلیل تجربه تئاتری که دارد، می‌تواند کاراکترهای فیلم خود را در دنیای واقعی قرار دهد؛ دنیایی که در آن شخصیت‌هایش با مشکلات احساسی زیادی روبه‌رو می‌شوند. او پس از فیلم «همه می‌دانند» با بازی «پنه لوپه کروز» و «خاویر باردم» در اسپانیا با فیلم «قهرمان» به کشور خود بازگشته است؛ فیلمی خوب درباره صداقت، افتخار و بهای آزادی.

 

در فیلم قهرمان فرهادی نشان داده که هرچه از کارهای روی صحنه تئاتر فاصله می‌گیرد، در ساخت فیلم‌های واقع‌گرا مهارت بیشتری پیدا می‌کند. 

فیلم قهرمان اصغر قرهادی هم نقد مثبت گرفته و هم نقد منفی

ضعیف تر از جدایی و فروشنده

اوئن گالیبرمن در ورایتی نیز نوشته است: در برخی از صحنه‌های فیلم قهرمان ما با صحنه‌هایی مواجه هستیم که یادآور برخی از صحنه‌های تعلیق‌دار فیلم‌های «جدایی» و «فروشنده» است، اما این صحنه‌های تعلیق‌دار به‌خوبی صحنه‌های فیلم‌های دیگر فرهادی نیستند و پراکنده‌تر و ضعیف‌تر هستند. 

 

قهرمان؛ بهترین فیلم صغر فرهادی بعد از جدایی

دیود اهرلیچ در ایندی وایر اما فیلم قهرمان را بهترین ساخته اصغر فرهادی پس از فیلم «جدایی...» دانسته است. او درباره «قهرمان» نوشته است: فرهادی با «قهرمان»، توانایی خود را به‌کار می‌گیرد، به این صورت که او از یک داستان کلاسیک بهره می‌گیرد و آن را با قدرتی زیاد به این سو و آن سو می‌چرخاند تا همزمان با برانگیختن حس همدردی بیننده، وی را میخکوب کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.