2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چکاپ دوره ای زنان و مردان شامل چه آزمایش هایی می شود

چکاپ دوره ای زنان و مردان شامل چه آزمایش هایی می شود

با انواع آزمایش های دوره ای که از نوزادی تا پیری باید انجام بدهید تا از سلامت خود اطمینان یابید، آشنا شوید.

دوات آنلاین -از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. در این روزگار سخت که ابتلا به یک بیماری، بار مالی، اجتماعی و روحی زیاد دارد، این جمله بیشتر از همیشه معنا پیدا می‌کند. مخصوصا که با پیشرفت علم و انجام یک آزمایش ساده می‌توانید بفهمید مبتلا به چه بیماری‌ای هستید. فرقی هم ندارد چه سن و جنسیتی دارید، همه اعضای خانواده برای پیشگیری باید در دوره‌های زمانی مختلف، آزمایش‌هایی را انجام بدهند. اگر در سن خاصی قرار دارید یا در خانواده‌تان بیماری خانوادگی وجود دارد، آزمایش دادن یا همان غربالگری، بیشتر از همه اهمیت دارد. در ادامه به آزمایش‌های روتینی که در هر دوره سنی بسته به جنسیت خود باید آنها را انجام دهید، اشاره کرده‌ایم.

 

آزمایش های نوزادی و شیرخوارگی

برای حفظ سلامت نوزادتان (در یک ماهگی تا ۲۴ماهگی) باید آزمایش‌های متابولیک در نوزادان را انجام دهید. در این آزمایش‌ها برخی اختلالات مادرزادی، اختلالات هورمونی و بیماری‌های خونی کشف می‌شود.

 

آزمایش هیپوتیروئیدی مادرزادی: آزمایش تیروئید برای نوزاد

آزمایش فنیل‌کتونوری: بررسی اسید آمینه فنیل‌آلانین در ادرار که با آن تعیین می‌شود نوزاد قادر به هضم پروتئین‌های شیر مادر، شیر خشک و گاو است یا خیر.

آزمایش بیماری شربت افرا: بررسی اسیدهای آمینه خاص در ادرار

آزمایش بیماری فاویسم: در این آزمایش، حساسیت به باقالی، برخی داروها، نفتالین و ترکیبات دیگر با آزمایش از آنزیم خون انجام می‌گیرد.

آزمایش رشد قشر غدد و فوق کلیو‌ی

آزمایش گالکتوزومی و فروکتوزمی: بررسی قندهای ادرار

 

چکاپ دوران کودکی و نوجوانی

بعد از دو سالگی حداقل سالی یک‌بار باید قد، وزن، دندان‌ها، بینایی و شنوایی کودک آزمایش شود. همچنین فشار خون کودک‌تان را بعد از سه سالگی باید اندازه‌گیری کنید.

 

آزمایش شمارش گلبول‌های خونی: این آزمایش برای تشخیص کم‌خونی از سه سالگی به بعد انجام می‌شود.

آزمایش‌های دوره‌ای: در ۷، ۹ و ۱۲ سالگی، فرزند شما از نظر فشار خون، قند خون، وزن و بینایی و شنوایی سنجش می‌شود. اگر در نتایج آزمایش مشکلی گزارش شود، پزشک فرزندتان، آزمایش‌های تکمیلی را می‌نویسد.

انجام چه آزمایش هایی برای چکاپ دوره ای ضروری است

آزمایش های لازم در دوران جوانی

 در ۲۰ تا ۳۹ سالگی، ورزش و رژیم غذایی می‌تواند تاثیر زیادی در جواب آزمایش‌های شما داشته باشد. بعد از ۲۰ سالگی اما جنسیت هم در انجام هر کدام از آزمایش‌ها موثر است.

 

آزمایش‌های زنان

معاینه لگن: انجام سونوگرافی هر سال می‌تواند از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و بروز کیست‌ها و توده‌ها جلوگیری کند. در صورتی‌که در رحم یا تخمدان‌تان کیست دارید، بهتر است هر شش ماه یک‌بار برای انجام سونوگرافی مراجعه کنید. انجام تست پاپ‌اسمیر هم به بانوانی که ازدواج کرده‌اند، پیشنهاد می‌شود.

 

معاینه پستان: به جز معاینه‌ای که هر هفته یا ماهانه باید انجام دهید، حداقل سالی یک‌بار باید سونوگرافی پستان انجام دهید. اگر توده یا کیستی در پستان دارید یا در اعضای درجه یک خانواده سابقه سرطان پستان دارید، بهتر است هر شش ماه یک‌بار برای انجام سونوگرافی مراجعه کنید.

 

آزمایش‌های مردان

بررسی کلیه: مردان بیشتر به بیماری‌های کلیوی مبتلا می‌شوند، به همین دلیل باید هر سال سونوگرافی کلیه و نیز آزمایش ادرار بدهید تا عملکرد کلیه شما از نظر دفع مواد زائد و سنگ و کیست کلیوی بررسی شود. اگر بیماری زمینه‌ای و سابقه خانوادگی دارید، بهتر است هر شش ماه یک‌بار آزمایش ادرار و سونوگرافی دهید.

 

فشار خون: هر سال برای اندازه‌گیری فشار خون به مراکز درمانی مراجعه کنید. البته اگر سابقه بیماری فشار خون دارید و دارو مصرف می‌کنید، بهتر است بسته به تجویز پزشک، هر ماه به درمانگاه مراجعه کنید.

 

آزمایش‌های مشترک

بینایی‌سنجی، شنوایی سنجی و آزمایش تیروئید

سونوگرافی شکم و لگن: اگر توده یا کیستی داشته باشید یا حتی کبدتان چرب باشد، در این نوع سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

آزمایش خون: بررسی کم‌خونی و همه المان‌های خون

معاینه پوست: بررسی پوست از نظر خال و ضایعات، احتمال بروز سرطان را کاهش می‌دهد؛ آزمایشی که حداقل هر سه سال یک‌بار باید انجام شود.

آزمایش قندخون و چربی: اگر سابقه بیماری ندارید، بهتر است هر سال برای چکاپ به آزمایشگاه مراجعه کنید. اگر هم سابقه بیماری دارید، بنا به تشخیص پزشک هر شش ماه یک‌بار آزمایش ‌دهید.

زنان و مردان میانسال چگونه باید چکاپ شوند

چکاپ شدن در میانسالی

 میانسالی یا همان ۴۰ تا ۴۹ سالگی، زمان بروز برخی بیماری‌هاست. بسیاری از این بیماری‌ها با انجام آزمایشاتی، قابل پیشگیری است.

 

آزمایش‌های بانوان

معاینه پستان‌ها: انجام سونوگرافی و ماموگرافی (تصویربرداری از پستان) در صورتی که سابقه بیماری وجود ندارد، هر سال توصیه می‌شود.

انجام پاپ اسمیر: حداقل سالی یک‌بار باید رحم از نظر عفونت و سرطان بررسی شود.

 

آزمایش‌های مردان

آزمایش نیتروژن اوره خون و کراتین: این آزمایش برای بررسی کلیه‌هاست و هر سال باید تکرار شود.

آزمایش PSA: آزمایش پروستات برای بررسی سرطان پروستات انجام می‌شود و هر سال باید تکرار شود.

 

آزمایش‌های مشترک

 این آزمایش‌ها هر سال باید تکرار شوند.

آزمایش شنوایی‌سنجی، آزمایش بینایی‌سنجی، آزمایش کلسترول، آزمایش خون،آزمایش قندخون و بررسی فشار خون

چکاپ دوره ای افراد سالخورده چگونه است

چکاپ ضروری در سالمندی

 در این دوره سنی، بروز برخی بیماری‌ها خارج از انتظار نیست، اما با انجام آزمایش‌هایی می‌توان از پیشروی بیماری‌ها جلوگیری کرد.

 

آزمایش‌های بانوان

آزمایش هورمون TSH: این آزمایش برای بررسی فعالیت غده تیروئید است و درصورتی‌که پزشک بعد معاینه پوست، پستان‌ها، معاینه لگن، ماموگرافی و پاپ اسمیر تشخیص دهد، سالی یک بار باید آن را انجام دهید.

بررسی مدفوع: بررسی خون در مدفوع و تشخیص زودهنگام سرطان روده، دلیل انجام این آزمایش است.

تراکم استخوان: بررسی پوکی استخوان که هر سال باید انجام شود.

 

آزمایش‌های مردان

بررسی پروستات: تعیین اندازه پروستات با معاینه مقعدی، انجام سونوگرافی و نیز آزمایش PSA در صورت نرمال بودن تمام آزمایش‌ها هر سال انجام می‌شود. در برخی موارد پزشکان تشخیص می‌دهند آزمایش PSA هر شش ماه یک‌بار انجام بگیرد. با توجه به شایع بودن سرطان پروستات، بررسی پروستات اهمیت زیادی دارد.

 

آزمایش‌های مشترک

هر سال و بسته به نظر پزشک توصیه می‌شود.

کولونوسکوپی: بررسی روده بزرگ که هر ۵ تا ۱۰ سال یک‌بار انجام می‌شود. ابتلا به سرطان روده بزرگ، در بانوان به‌شدت شایع است.

سیگموئیدوسکوپی: هر سه سال یک‌بار برای بررسی انتهای روده بزرگ انجام می شود.

اندازه‌گیری فشار خون و چربی خون، بررسی دیابت و قندخون، بینایی‌سنجی و شنوایی‌سنجی و آزمایش شمارش سلول‌های خونی

 

منبع: چاردیواری - جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.