2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
حرف های خواندنی آرایشگر اختصاصی فوتبالیست ها

حرف های خواندنی آرایشگر اختصاصی فوتبالیست ها

سه سال‌و‌نیم فقط شاگردی کردم، یعنی کارم تی کشیدن، جارو، آوردن چای و ... بود. ما یک صاحبکار داشتیم که خیلی آدم جدی بود. همان فرد باعث شد من الان به این‌جا برسم و از شرایط فعلی‌ام هم راضی‌ هستم.

دوات آنلاین - سال‌هاست که بیشتر بازیکنان تیم‌های استقلال، پرسپولیس و البته تیم‌ملی کشورمان، اصلاح موهایشان را به دست شوماخر ایرانی سپرده‌اند. همین لقب شوماخر را هم فوتبالیست‌ها به «نوید عبدزاده» داده‌اند و البته برای این کارشان دلیل هم دارند. نوید مثل شوماخر که دقت زیادش در سرعت بالا باعث  موفقیت اش شد، موهای بازیکنان را در کمترین زمان ممکن با دقت بسیار زیادی اصلاح می‌کند و رضایت آن‌ها از کارش باعث شده با خیال راحت، موهایشان را به دست و قیچی‌های او بسپارند. روزنامه خراسان به سراغ عبدزاده رفته تا از شغل آرایشگری، نحوه معروف شدنش بین فوتبالیست‌ها، درآمدش و ... برای‌مان بگوید.

 

3 سال‌و‌نیم در یک آرایشگاه فقط تی کشیدم!

او که متولد سال 66 است و دیپلم دارد، درباره حرفه اش می‌گوید: «آرایشگری یک عشق است و باید علاوه بر استعداد، علاقه زیادی هم به این کار داشته باشید تا در آن پیشرفت کنید. نحوه آشنایی من با این شغل هم به برادرهایم برمی‌گردد. سه تا از برادرهای من آرایشگر هستند و همین اتفاق باعث شد وارد این حرفه شوم. من از سال 81 شروع به شاگردی در یک آرایشگاه کردم ، هرچند در ابتدا علاقه زیادی به این شغل نداشتم اما با کمک و حمایت برادرهایم، تصمیم گرفتم که آرایشگر شوم. شاید باورتان نشود ولی من سه سال‌و‌نیم فقط شاگردی کردم، یعنی کارم تی کشیدن، جارو، آوردن چای، شستن لیوان و ظرف‌ها و ... بود. ما یک صاحبکار داشتیم که خیلی آدم جدی بود و خیلی هم در کار سخت می‌گرفت. همان فرد باعث شد من الان به این‌جا برسم و از شرایط فعلی‌ام هم راضی‌ هستم.»

حرف های خواندنی آرایشگر اختصاصی فوتبالیست ها

موهای اولین مشتری ام را بدجور خراب کردم!

شاید با خودتان تصور کنید عبدزاده که این روزها کارش این‌قدر درست است، از همان اول حرفه‌ای بوده اما خودش در این باره می‌گوید: «شغل آرایشگری خیلی حساس است. یادم هست وقتی اولین بار قرار شد موی یک مشتری را بزنم، مغازه‌مان خیلی شلوغ بود و برادرم گفت که الان وقتش است، دست به کار شو و موی یک مشتری را اصلاح کن. آن موقع واقعا دست‌هایم می لرزید و استرس زیادی داشتم. به محض این‌که ماشین را گذاشتم روی سر مشتری، یک سوراخ روی سرش ایجاد شد! یکهو خیس عرق شدم و قرمز قرمز. توان این‌که به صورت برادرم نگاه کنم را نداشتم. مشتری هم داشت با تعجب من را نگاه می‌کرد. یادآوری آن لحظه، الان هم برای من سخت است. موهای اولین مشتری ام را بدجور خراب کردم اما از آن روز، تصمیم گرفتم پیشرفت کنم و هر روز، با انگیزه و البته دقت بیشتر، این مسیر را ادامه دادم. این را هم بگویم که در کار ما خیلی‌ها خوب پیشرفت می‌کنند، خیلی‌ها هم نه. آن‌هایی که به جای خوبی نمی‌رسند، می‌گویند که فلانی شانسی به این‌جا رسیده است! من این را شانس نمی‌دانم. کار خودم بوده و با تلاش به این‌جا رسیدم.»

 

با سشوار زدن موی  غلامرضا رضایی، آرایشگر فوتبالیست‌ها شدم

«اولین فوتبالیستی که موهایش را زدم، غلامرضا رضایی بود»، عبدزاده با این مقدمه ادامه می ‌دهد: «من یک رفیق عکاس دارم. سال 87 یا 88، یک روز به من زنگ زد که نوید، فلان بازیکن برای عکاسی این‌جاست، می‌آیی موهایش را مرتب کنی؟ شاید باور نکنید ولی من با یک سشوار زدن، شدم آرایشگر فوتبالیست‌ها. آقای غلامرضا رضایی از سشوار زدن من خوشش آمد، بعد هم من را به اردوی پرسپولیس دعوت کرد. آن روز موهای آقا غلام، محمد نوری و ... را زدم. بعد هم کم‌کم با بازیکن‌های دیگر آشنا شدم. یک چیزی هم هست که خیلی از فوتبالیست‌های ما به دست آرایشگر اعتقاد دارند، یعنی می‌‌گویند دستش برای‌مان آمد دارد. در تمرین آن روز پرسپولیس، چند نفر از بازیکنان از کارم خوش‌شان آمد و همین شد که مشتری من شدند. بعد تعدادی از آن‌ها به تیم‌ملی دعوت شدند و من از آن‌جا و در اردوی تیم‌ملی با استقلالی‌ها هم آشنا شدم. الان هم پرسپولیسی‌ها و هم استقلالی‌ها مشتری من هستند.»

حرف های خواندنی آرایشگر اختصاصی فوتبالیست ها

مشغول نوشتن کتاب آرایشگری هستم

از او درباره مدل مو و این‌که بیشتر خودش به مشتری پیشنهاد می‌دهد یا نه، می‌پرسم که می‌گوید: «برای مدل مو، گاهی خودمان به مشتری پیشنهاد می‌دهیم اما الان مثل گذشته نیست. اینستاگرام، یوتیوب و ... هست و طرف هشتگ مدل مو می‌زند و بی‌نهایت مدل موی متفاوت پیش رویش قرار می‌گیرد تا از بین آن‌ها انتخاب کند. قبلا که شبکه‌های‌اجتماعی نبود، مثلا مدل موی بکهام مد بود و خیلی جوان‌ها دنبال مدل موی او یا کاناورا بودند. در قدیم محدود بود اما الان خیلی‌ها برای خودشان مدل مو اختراع می‌کنند! می‌گویند سمت راست را کوتاه‌تر کن، بالایش فلان و ... الان مشتری نظر می‌دهد. البته بعضی‌ها من را قبول دارند و می‌گویند هرطور که زیباتر می‌شویم، موهای‌مان را اصلاح کن. این را هم بگویم که کیفیت کار آرایشگرهای ایرانی در چند سال اخیر خیلی پیشرفت کرده و در دنیا هم به نظرم جایگاه خوبی دارند. برخی آرایشگرهای ایرانی حرف اول را در دنیا می‌زنند. اکنون هم من مشغول نوشتن یک کتاب در این باره هستم.»

 

مدل‌ موی خاص رضاییان را من زدم

نوید که موی بیشتر بازیکنان را در روسیه برای شرکت در مسابقات جام‌جهانی 2018 اصلاح کرده، درباره خاطراتش از حضور در آن جا می گوید: «کی‌روش قبل از جام‌جهانی از طریق مترجمش با من آشنا شده بود و چند بار موهایش را اصلاح کرده بودم. وقتی هم به درخواست بازیکنان رفتم روسیه و من را در آن‌جا دید، خندید و گفت: «چه کار خوبی کردی که آمدی.» بعضی بازیکن‌ها به من لقب پسر کی‌روش داده بودند، چون خیلی کارم را قبول داشت و در بیشتر اردوهای تیم‌ملی همراه‌شان بودم. در ضمن، مدل موی رامین رضاییان که در جام‌جهانی زدم ،جزو چهار مدل از خاص‌ترین و فراموش‌نشدنی‌ترین مدل موهای جام‌جهانی 2018 بر اساس گزارش چند سایت مُد اروپایی شد. به طور کلی، مدل موهای رامین خاص است و خودش هم آدم خاص و خوش سلیقه‌ای است. رامین کلا مدل موهایش را خودش انتخاب می‌کند البته با من هم مشورت می‌کند اما خودش در این زمینه، خیلی دقیق است. آن بار هم خواست که دورش را خالی‌تر کند و با مشورت یکدیگر، آن مدلی برایش کوتاه کردم که مورد توجه قرار گرفت.»

 

استقلالی ها روی مدل مو حساس تر هستند 

از عبدزاده می‌پرسم معمولا بازیکن‌ها به آرایشگاه او می‌آیند یا او به خانه آن‌ها می‌رود که این‌طور پاسخ می‌دهد: «هم من می‌روم پیش بچه‌ها، هم آن‌ها اگر وقت داشته باشند به آرایشگاه من می‌آیند. چندتا بازیکن دارم که خیلی روی موهایشان حساس هستند و به من گیر می‌دهند. البته اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم، مثلا 10 درصد بازیکنان دنبال مدل موی خاصی هستند و خیلی وسواس دارند. اسم‌شان را نمی‌گویم ولی بیشترشان استقلالی هستند. این را هم بگویم الان در کل دنیا مدل موها خیلی شبیه هم شده است. من هم معمولا با توجه به چهره و صورت‌‌مدل مو پیشنهاد می‌دهم و گاهی آن‌ها هم یک مدلی در ذهن شان است که می‌گویند و در نهایت با مشورت یکدیگر مدل مو را انتخاب می‌کنیم. مدل مو خیلی زیاد است، ولی کوتاه کردن موی بازیکنان فوتبال قاعده و قانون دارد. هرچند مدل‌های امروزی نسبت به قدیم بیشتر کلاسیک شده اند بنابراین بازیکنان هم دنبال مدل موهای منشوری نمی‌روند و رعایت می‌کنند. بیشتر آن‌ها دنبال مدل‌های کلاسیک هستند نه مدل موهای عجیب و غریب.»

 

بازیکن‌ها هرچقدر دوست دارند به من دستمزد می‌دهند

از نوید درباره درآمدش از این حرفه و به خصوص دستمزدی که از بازیکن‌ها می‌گیرد، می‌پرسم که می‌گوید: در این حرفه باید تلاش کنید تا به چیزی که می‌خواهید برسید. البته الان در هر کاری که می‌خواهید درآمد خوب کسب کنید باید بهترین باشید. من هم دارم تلاش می‌کنم که بهترین باشم. البته الان کرونا آمده و مشتری‌هایمان کم شده  اند. از مشتری بر اساس نرخ اتحادیه دستمزد می‌گیرم اما بازیکن‌ها هرچقدر که دوست دارند به من دستمزد می‌دهند. بعضی‌ها زیاد می دهند، بعضی‌ها کمتر. هرچه که هست، راضی هستم. من با بیشتر فوتبالیست‌ها رفیق هستم و به خاطر پول کار نمی‌کنم. من سعی می‌کنم پول به سمتم بیاید نه این که دنبالش بدوم، اگر مشتری راضی باشد، پول به سمت من می‌آید.»

 

رکوردم در اصلاح مو، 2 دقیقه و 30 ثانیه است

از عبدزاده درباره مدت زمانی که روی سر فوتبالیست‌ها وقت می‌گذارد تا موهایشان را اصلاح کند، می‌پرسم. او این طور جواب می‌دهد: «رکورد خود من در آرایشگری برای اصلاح مو، 2 دقیقه و 30 ثانیه است. تا حالا این رکورد را ثبت نکردم. البته شما می‌دانید در ایران، هرچه آرایشگر بیشتر روی سر مشتری وقت بگذارد، می‌گویند کارش بهتر و دقیق‌تر است، نامبر وان است و ... ولی من زیر 10 دقیقه مو می‌زنم و کل فوتبالیست‌ها هم این را می‌دانند. به همین دلیل است که بعضی‌هایشان برای من لقب گذاشتند: سریع‌ترین آرایشگر ایران، شوماخر آرایشگری ایران.»

 

چون حرفه‌ای هستم، طرفدار سرخابی هستم

از او می‌پرسم که طرفدار استقلال است یا پرسپولیس، هرچند چون هم بازیکنان استقلالی به سراغش می‌آیند و هم پرسپولیسی، بعید است جواب این سوال را بدهد! می‌گوید: «در بچگی طرفدار یکی از این دو تیم بودم ولی چون الان حرفه‌ای هستم، طرفدار سرخابی هستم! همان‌طور که می‌دانید از بازیکن‌های دو تیم، رفیق صمیمی دارم. بعضی‌هایشان این قدر من را قبول دارند که به خانه‌شان می‌روم، موهای پسرهایشان را کوتاه می‌کنم و ... . کلا رفت‌و‌آمدهای‌مان زیاد است و اگر قرار باشد من مدام با آن‌ها کل‌کل قرمز و آبی داشته باشم، اصلا خوب نیست. با هر دو دسته بازیکنان، دوست هستم و درک‌شان می‌کنم. مثلا اگر یک تیم دربی را می‌بازد، به بازیکنانش دلداری می‌دهم، بازیکنان تیم دیگری که می‌برد را تشویق می‌کنم. دوست دارم همه را داشته باشم و کسی از دستم ناراحت نشود.»

 

دلم می‌خواهد تک‌تک مشتری هایم پیشرفت کنند

«معمولا موهای بازیکن‌ها را هر دو هفته و بعضی‌ها را که حساس‌تر هستند، هفته‌ای یک بار اصلاح می‌کنم و به خصوص قبل از بازی‌ها پیش من می‌آیند» ؛او با این مقدمه درباره استرس کوتاه‌کردن موی آدم‌های مشهور مثل فوتبالیست‌ها می‌گوید: «اوایل استرس داشتم، ولی الان برایم عادی شده است. راستش چون خیلی‌ها به دست آرایشگر اعتقاد دارند، هر وقت مشتری زیر دستم می‌نشیند با تمام وجودم کار می‌کنم و دلم می‌خواهد تک‌تک شان پیشرفت کنند. مثلا رفته بودم موهای خسرو حیدری را کوتاه کنم و همان روز دخترش صحیح و سالم متولد شد.

 

او همیشه به من می‌گوید وقتی پیش تو می‌آیم، اتفاقات خوبی در زندگی و زمین فوتبال برای من می‌افتد.» او در بخش پایانی گفت‌و‌گو درباره دلایل موفقیت اش می‌گوید: «خدا خواست، من هر چه دارم از تلاش است و لطفی که خداوند به من داشته است. امیدوارم که در کارم بیشتر و بیشتر پیشرفت کنم و از همکارانم که در یک تیم مشغول به کار هستیم، تشکر می کنم.»

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.