2024/04/18
۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
در دوران آشنایی قبل از ازدواج به چه موضوعاتی باید توجه کنیم

در دوران آشنایی قبل از ازدواج به چه موضوعاتی باید توجه کنیم

یک روان شناس نکات بسیار کلیدی را درباره دوران آشنایی پیش از ازدواج متذکر شده است که باید به آنها توجه ویژه داشته باشید.

دوات آنلاین -آمارها می‌گویند هر سال نه‌تنها از تعداد ازدواج‌های ثبت شده کم می‌شود، بلکه زندگی مشترک زوج‌های زیادی با طلاق پایان پیدا می‌کند. این یعنی توجه به باید و نبایدهای یک آشنایی منجر به ازدواج و شناخت درست، بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرده است. خیلی از زوج‌های جوان روزهای آشنایی پیش از ازدواج را بدون درنظر گرفتن اصول شناخت پشت سر می‌گذارند و بعدها ناچار می‌شوند انرژی بیشتری برای ساختن یک زندگی سالم صرف کنند. اگر خوش‌شانس نباشند هم فرصتی برای جبران غفلتشان دست نمی‌دهد و کارشان به جدایی می‌کشد. محمدرضا دژکام، روانشناس، روان درمانگر و مشاور ازدواج و خانواده، در یادداشتی در زونامه همشهری درباره اصول یک دوره آشنایی پیش از ازدواج و نکاتی که باید به آنها توجه شود، توضیح می‌دهد.

 

پیدا کردن نیمه گمشده

همیشه یکی از آرزوهای انسان، پیدا کردن یک همدم و همراه بوده است. یافتن نیمه گمشده‌ای که سال‌هاست به‌دنبال اوست تا او را به‌عنوان همسر خویش قلمداد کند. دل کندن و رها شدن از تنهایی و پناه بردن به یک انسان دیگر برای تسکین آلام و دردهای درون. ازدواج، بخشی از زندگی هر انسانی است. هر شخصی از نگاه و منظر خودش به ازدواج نگاه می‌کند. دختر و پسر، هر کدام دلیل یا دلایل خاص خودشان را دارند که البته قابل احترام نیز هستند.

 

هر کس به‌عنوان یک انسان، عقاید و نظرات متفاوتی دارد که برگرفته شده از شخصیت، خلق و خو، روند رشد و تربیت، فرهنگ، آداب و رسوم، تمدن و نحوه پرورش خانوادگی اوست. بنابراین به‌طور کلی و اساسی، ازدواج انسان یعنی آغاز یک زندگی نو و تحولی شگرف و جدید برای ادامه زندگی در کنار هم که پا به پا با او در تمام مسیر این جاده همسفر باشد.

در دوران قبل از ازدواج چه موضوعاتی را مطرح کنیم

چه عواملی باعث ازدواج موفق می شوند

متخصصان بهداشت روانی، روانپزشکی و روانشناسی، از مدت‌ها پیش به عوامل مؤثر در ازدواج علاقه‌مند بوده‌اند. ازدواج موفق، به عواملی مختلف بستگی دارد که بسیاری از این عوامل را در دوره آشنایی قبل از ازدواج می‌توان ارزیابی کرد. عوامل دیگری نیز در موفقیت‌های زندگی مشترک مؤثر هستند که می‌توان آنها را عوامل مؤثر در تداوم ‌و بقای زندگی زناشویی دانست.

 

نکات کاربردی: رایج‌ترین اشتباه‌ها درباره معیار انتخاب همسر

 

ازدواج در جوامع بشری از ابتدا دو نقش اساسی در زندگی افراد دارد: نقش اقتصادی و اجتماعی و نقش روانی. در فردی که قصد ازدواج با او را دارید، اگر موارد زیر را دیدید و یا از کسی شنیدید که او این خصوصیات اخلاقی و شخصیتی و رفتاری را دارد، از فکر ازدواج کردن با او منصرف شوید: اعتیاد به مواد‌مخدر و روانگردان‌ها، وجود رفتار‌های خشونت‌آمیز و خشم بیمارگونه، ابتلا به انواع اختلال روانی ازجمله اختلال‌های جنسی و شخصیتی و نداشتن تعهد اخلاقی.

 

ازدواج موفق چه ملاک هایی دارد

از جمله مواردی که باید بدون شک و تردید درباره ازدواج به آن توجه داشت، بحث پرسش‌ها‌یی است که باید دختر و پسر در جلسات آشنایی بیشتر با یکدیگر از هم بپرسند، که گاهی دیده می‌شود که نادیده گرفته شده و باعث پیدایش چالش‌هایی در زندگی زناشویی آینده آنان می‌شود.

 

به‌طور علمی و کلی برای داشتن یک ازدواج موفق باید فاکتورهای زیر را درنظر گرفت: توجه به اصالت خانواده و ریشه‌دار بودن فرد مورد نظر، توجه به شرایط سنی فرد مورد نظر، توجه به اصول دینی و اعتقادات مذهبی فرد، توجه به میزان تحصیلات، توجه به زیبایی، وضعیت ظاهری و همسانی با فرد مورد نظر، توجه به سطح اقتصادی خانواده، توجه به وضعیت شغلی و میزان درآمد، توجه به سلامت جسمانی و روانی، توجه به رشد و بلوغ عاطفی و فکری و روانی، توجه به نگرش و طرز فکر فرد مورد نظر درباره روابط جنسی.

 

اهمیت شناختن خود

یکی از مهم‌ترین مسائل در شناخت قبل از ازدواج این است که ابتدا سلایق و خواسته‌های خود را بشناسید. هدف از ازدواج چیست؟ و برای رسیدن به این هدف، همسر آینده شما باید چه ویژگی‌ها و خصوصیات رفتاری‌ای داشته باشد؟

 

پیشنهاد می‌کنیم در مرحله قبل از ازدواج دختر و پسر خواسته‌ها، اهداف، نیازهای خود را تعیین و اولویت‌بندی کنند. می‌توان از این فهرست جدولی نیز تهیه کرده که براساس اولویت زیر هم قرارگرفته باشد.

 

توصیه: هرگز در دوران نامزدی مرتکب این 10 اشتباه نشوید

 

حسن تهیه چنین فهرست اولویت‌بندی شده‌ای این است که در جلسات خواستگاری و آشنایی که دختر و پسر با هم صحبت می‌کنند، بتوانند به‌جای تعارفات معمول و صحبت‌های پراکنده‌ای که بین دختر و پسر تبادل می‌شود، به‌صورت هدفمند از خواسته‌ها، اولویت‌ها و انتظاراتشان از زندگی مشترک آینده صحبت کنند و بیشتر با افکار و اهداف یکدیگر آشنا شوند.

مهم ترین سوالات در دوران آشنایی قبل از ازدواج چیست

قبل از ازدواج چه سوالاتی بپرسیم

همیشه نخستین سلام، نخستین کلام و نخستین نگاه در ذهن آدم به یادگار باقی می‌ماند. ای کاش این نخستین قرار ملاقات، راهی باشد برای رسیدن به یکدیگر و ادامه آن یک زندگی مشترک با دوام و پایدار. معمولا در نخستین دیدار، کم‌رویی و خجالتی بودن ناشی از فشار روانی یا استرس، دختر یا پسر را تحت فشار قرار می‌دهد.

 

ضربان قلب افزایش پیدا می‌کند و اضطرابی به انسان دست می‌دهد که نگو و نپرس! چه بگویم و چگونه آغاز کنم و مهم‌تر از همه از کجا شروع کنم؟ سؤالاتی که باید در نخستین مرحله آشنایی از طرف مقابل پرسیده شود اینها هستند: هدف‌تان از ازدواج چیست؟

 

ملاک‌ها و معیارهای انتخاب همسر برای شما چه چیزهایی است؟ چه توقعاتی و انتظاراتی از همسر آینده دارید؟ میزان تحصیلات، میزان درآمد، شغل و کارتان چیست؟ آیا مستقل هستید یا با خانواده زندگی می‌کنید؟ قصد دارید پس از ازدواج، یک خانه جداگانه درنظر بگیرید؟ آیا فردی مستقل هستید؟ آیا درآمد شما می‌تواند پاسخگوی یک زندگی مشترک باشد؟ آیا با دوستان خود رابطه‌ زیادی دارید؟

 

روان شناسی: نشانه ای که می گوید شما آماده ازدواج هستید

 

آیا واقعا می‌توانم به شما به‌عنوان یک همسر اعتماد و اطمینان کنم؟ آیا می‌خواهید با افکار خانواده‌تان زندگی کنید و هر آنچه را آنان به شما القا می‌کنند انجام دهید یا اجازه دخالت کردن در امر زندگی زناشویی را به آنان نخواهید داد؟! و پرسش‌هایی از این دست.

 

بهتر است دختر و پسر قبل از ازدواج و شروع زندگی مشترک درباره مهریه، نحوه زندگی، برقراری ارتباط با خانواده‌ها و... با هم صحبت کنند.

قبل از ازدواج حتما به مشاوره بروید

اهمیت مشاوره قبل از ازدواج

از جمله مواردی که باید در زمان آشنایی اولیه برای ازدواج به آن توجه داشت، رفتن پیش مشاور ازدواج و مشورت گرفتن از متخصصان این حوزه است. متأسفانه هنوز فرهنگ مشاوره در برخی و شاید به جرأت بتوان گفت در بیشتر افراد جامعه امروزی، جا نیفتاده و بهره‌بردن از مشاوره، کاری بیگانه و غریبه است! این که برای رفتن نزد مشاور یا روانشناس، برخی افراد مقاومت نشان می‌دهند، متأسفانه آسیب‌های فراوانی به‌دنبال دارد که که باید به آنها توجه کرد.

 

دختر و پسر امروزی و خانواده‌هایشان، باید همانگونه که برای یک ازدواج هزینه‌های زیادی را متقبل می‌شوند، قبل از ازدواج، چند جلسه از یک مشاور کاربلد، مجرب، کار آزموده، با دانش و با تجربه بهره بگیرند. این که بگوییم خودمان همه‌‌چیز را می‌دانیم، درست نیست. مشاور ازدواج، به لایه‌های پنهان شخصیت شما و فرد مورد نظر شما، اشاره می‌کند و شما را به شرایط موجود آگاه می‌کند.

 

یادتان باشد که قبل از ازدواج، حتما با یک روانشناس و مشاور خانواده و ازدواج در تماس باشید و نگاه روشنفکرانه‌ای نسبت به این مقوله داشته باشید. شرکت در کلاس‌های آموزشی ازدواج می‌تواند زوجین را در برقراری یک ارتباط عاطفی و روابط صحیح زناشویی هدایت کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.