2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
انواع رنگ زبان در طب سنتی نشانه چیست

انواع رنگ زبان در طب سنتی نشانه چیست

اگر زبان شما هم رنگی شده است، از سفید تا زرد و ... اطلاعات این مطلب می تواند شما را راهنمایی کند.

دوات آنلاین -برخی اوقات پیش می آید که زبان ما از رنگ طبیعی خارج می شود و به رنگ سفید، زرد، ارغوانی یا هر رنگ دیگری در می آید. دلیل این اتفاق چیست؟ آیا باید نگران بود؟ راه چاره کجا است و طب سنتی در این باره چه می گوید؟ در ادامه می توانید اطلاعاتی را در این زمینه به دست بیاورید اما این اطلاعات فقط برای دانستن شما است و همیشه بهترین راه مراجعه به پزشک است.

زبان سالم چه رنگی است

رنگ زبان سالم

متخصصان گوش، حلق و بینی رنگ زبان را نشانه‌ای از سلامت تلقی می‌کنند، بخصوص وقتی که در کودکان زبان دچار نوعی بیماری قارچی به نام برفک می‌شود یا در بزرگسالان زمانی که رنگ و بافت سطحی زبان به دلیل رعایت نکردن بهداشت یا استعمال سیگار و مواد مخدر دچار تغییراتی می‌شود.

 

بی‌جهت نیست که در طب سنتی نیز داشتن یک زبان مرطوب، صورتی‌ رنگ و کمی زبر، از علائم سلامت بدن شناخته شده است.

 

اما تغییرات رنگ و بافت زبان در مواردی بسیار هشداردهنده و نشان‌دهنده احتمال بروز بیماری‌های خطرناکی چون سرطان حفره دهان و زبان یا بیماری‌های مزمن کلیوی و کبدی است، ولی در برخی موارد نیز تغییر رنگ زبان نشانه بیماری نیست و نیاز به درمان خاصی نیز ندارد که سفید شدن سطح زبان از این موارد است.

 

دکتر ابراهیم رزم‌پا، متخصص گوش، حلق و بینی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم گفته: اگر روی زبان زخمی ایجاد شود که بیش از دو هفته بماند، نیاز به بررسی جدی دارد، چراکه می‌تواند نشانه اولیه‌ای از سرطان حفره دهان و زبان باشد.

 

باردار شدن زبان یعنی چه

وقتی سطح مخاط زبان به جای اینکه به رنگ صورتی مایل به قرمز باش توسط غشایی سفید و در برخی مواقع رنگ های دیگر پوشیده می شود، می گویند زبان باردار شده است. حکمای طب سنتی معتقدند وجود این لایه روی زبان نشان دهنده وضعیت سیستم گوارشی است که اگر نازک و موقت باشد، یعنی در کار آنزیم های معده که باعث تجزیه مواد غذایی در سیستم گوارشی می شوند، خللی ایجاد شده و باکتری، سلول های مرده و مانده غذای خورده شده بین جوانه های چشایی ملتهب زبان قرار گرفته اند.

 

باردار شدن زبان از نگاه طب سنتی

بار زبان در طب سنتی طبقه بندی های مختلفی دارد؛ طبقه بندی بر این اساس انجام می شود که بار، کدام قسمت از زبان را گرفته باشد، چه رنگی باشد، میزانش چقدر باشد و همراه با آب دهان یا مواد لزج و چسبنده باشد یا خیر. نوع تجویز درمان نیز با توجه به این موضوع متفاوت است.

تغییر رنگ زبان کودکان چه دلایلی دارد

تغییر رنگ زبان در کودکان

متخصصان اطفال به پریدگی رنگ زبان که می‌تواند از رنگ سفید تا خاکستری را شامل شود، به عنوان نشانه‌ای برای بررسی سلامت سیستم گوارشی کودک بسیار توجه می‌کنند. به اعتقاد این متخصصان، معمولا چنین تغییر رنگی در زبان، بیشتر در اطفال بالای یک سال به چشم می‌خورد و علت آن رژیم غذایی نادرست و مشکلات گوارشی ناشی از آن است.

 

این بچه‌ها معمولا روده تنبلی دارند و عمل بازدم را به راحتی انجام نمی‌دهند. در رژیم غذایی آن‌ها از فیبر غذایی به اندازه کافی استفاده نمی‌شود و خشک شدن زبان این کودکان نیز به علت کم بودن ترشح غدد بزاقی و آب بدن است.

 

البته باید به این نکته اشاره کنیم که؛ تغییرات بافت زبان در برخی موارد مادرزادی است و به بیماری خاصی برنمی‌گردد.

 

دلیل سفید شدن رنگ زبان چیست

در برخی منابع نیز آمده که لایه سفید روی زبان نشان دهنده سرد و تر شدن مزاج یا به اصطلاح  «بلغمی شدن بدن» است؛ به خصوص اگر در اطراف زبان بوده و جای دندان ها روی آن افتاده باشد. اما اگر خیلی شدید باشد می تواند دلایل دیگری داشته باشد.

 

احتمال یبوست

خیلی از افراد معتقدند سفید شدن رنگ زبان به دلیل یبوست اتفاق می افتد. این موضوع به طور تجربی درست بوده و جنبه علمی آن نیز تا حدی تایید شده است. هنگام یبوست مواد زائدی که باید دفع شوند در بدن باقی می مانند و گازها و مواد مانده در روده می شود.

 

شاید تقصیر شکلات باشد

ممکن است این لایه سفید بر اثر خوردن غذاهای چسبناک، نوشیدنی ها و مواد شیرین کننده مصنوعی مانند آدامس و آب نبات به وجود بیاید. این لایه سفید باعث بوی نامطبوع دهان و فعالیت باکتری های مضر می شود. برای رفع این حالت می توان از درمان های خانگی استفاده کرد. در اولین قدم بهتر است مصرف آب را افزایش دهید و از مواد غذایی سالم و سرشار از فیبر استفاده کنید.

 

کاندیدیازیس؛ یک بیماری قارچی

سفیدشدن زبان می تواند نشانه کاندیدیازیس (نوعی بیماری قارچی در هان و دیگر مناطق مرطوب پوست است که با مصرف بیش از اندازه دهانشویه های شیمیایی یا خوردن آنتی بیوتکی فراوان ایجاد می شود) باشد.

غذای چرب باعث تغییر رنگ زبان می شود

غذای چرب بی تاثیر نیست

زمانی که زبان تان بار پیدا کرد، دقت کنید چه غذاهایی پیش از آن مصرف کرده اید؛ چون رژیم غذایی نادرست و خوردن غذاهای پرچرب می تواند منجر به باردارشدن زبان شود.

 

در این صورت باید از خوردن این قبیل خوراکی ها خودداری کنید. دلایل دیگر این التهاب که باعث سفیدی زبان می شود عبارتند از: سیگار کشیدن، تب، کم آبی بدن و حتی تنفس زیاد از طریق دهان. یادتان باشد اگرچه سفیدی روی زبان موقتی و بی ضرر، ولی هشداردهنده است.

 

برای سفیدی زبان چه درمان های خانگی وجود دارد

برخی از درمان‌های خانگی و عادت‌های صحیح هم موجب رفع سفید شدن زبان می‌شوند.

 

مصرف پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها دسته‌ای از باکتری‌ها هستند که برای هضم و گوارش مفیدند. این باکتری‌ها در رفع سفید شدن زبان هم مؤثر هستند. تحقیقات روی پروبیوتیک‌ها معمولا به اثرات مثبت آن‌ها درباره روده معطوف است، اما این باکتری‌ها در رفع سفیدی زبان هم نقش دارند.

 

براساس نتیجه تحقیقات، پروبیوتیک‌ها علاوه بر روده می‌توانند در دهان هم قرار بگیرند و قارچ‌ها و بعضی باکتری‌ها را از بین ببرند.

 

هرچند تحقیقات در این مورد هنوز تکمیل نشده است، اما پروبیوتیک‌ها به ایجاد محیطی متعادل در دهان و جلوگیری از سفید شدن زبان کمک می‌کنند.

 

طب سنتی: خار پاشنه چگونه درمان می شود

 

از لایه ‌بردار جوش ‌شیرین استفاده کنید

مالیدن جوش شیرین روی مسواک و پاک کردن دهان، دندان و زبان با استفاده از آن از سفید شدن زبان جلوگیری می‌کند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که باکتری‌های خطرناک عفونت‌زا در دهان مثل کاندیدیاز یا استرپتوکوک (Streptococcus) به کمک جوش‌شیرین از بین می‌روند.

در طب سنتی سیر خام برای درمان سفیدی زبان مفید تشخیص داده شده است

سیر خام؛ برای سفیدی زبان

سیر خام هم با عفونت‌های ناشی از کاندیدیاز مبارزه می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که ماده‌ای موسوم به آلیسین (allicin) در سیر خام باعث کشتن قارچ خطرناکی

سیگار کشیدن از دلایل زردی زبان است

علت زرد شدن زبان

بار زرد رنگ زبان نشانه صفراوی شدن بدن است. این حالت به دلیل افزایش مایعات و مواد طیف زرد رنگ بدن ایجاد می شود. حالت دیگری هم به نام «کمودت» یا تیرگی و سیاهی رنگ زبان وجود دارد که نشانه سودایی بودن فرد است. معمولا کسانی دچار این حالت می شوند که زندگی پرتنش همراه با مشکلات روحی- عاطفی فراوانی دارند. 7 دلیل این اتفاق را در ادامه بخوانید:

 

1-زبان سیاه و مودار: این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که برجستگی‌های کوچک روی نوک و دو طرف زبان بزرگ‌تر شوند. باکتری‌ها، آلودگی‌ها و مواد غذایی روی این برآمدگی‌ها تجمع کرده و رنگ آن‌ها را علاوه بر سیاه، به زرد یا رنگ‌های دیگر تغییر می‌دهند.

 

برای درمان این علت بایستی علاوه بر این که حداقل ۲ بار در روز و مخصوصا بعد از صرف هر وعده غذایی مسواک می زنید، روزی چند نوبت دهان خود را با آب بشویید. در صورتیکه سیگار می کشید توجه داشته باشید که ترک سیگار، تاثیر مستقیمی روی این علت خواهد داشت.

 

بدانید: درمان خشکی پوست در طب سنتی چگونه است

 

2-زبان جغرافیایی: این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که لکه‌های صاف و هموار در جای جای زبان ظاهر شود. پزشکان هنوز علت این عارضه را کشف نکرده‌اند؛ اما می‌بینیم که بعضی اوقات در افراد خانواده اتفاق می‌افتد. این لکه‌ها اغلب قرمز و گاهی زرد رنگ هستند.

 

3- دارو‌های حاوی بیسموث

۴- عفونت ادراری

۵- خشکی دهان یا تنفس از راه دهان

۶- بهداشت ضعیف دهان

۷-  سیگار کشیدن و دود دخانیات

 

دانستنی: راه های تقویت قلب در طب سنتی

 

چرا زبان من بی رنگ شده است

 اگر زبان یا غشای مخاطی (لایه های سلولی که قسمت هایی از بدن مثل دهان و بینی را از خشک شدن محافظت می کنند) رنگ پریده به نظر برسند، یعنی خون بدن شما کمبود هموگلوبین دارد. هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول های قرمز خون وجود دارد و نقش آن حمل اکسیژن و دی اکسید کربن در خون است.

 

این عارضه معمولا منجر به خستگی و بی حالی می شود. به عقیده متخصصان سنتی، نشانه های این عارضه، سردشدن زبان، احساس کمبود انرژی و خستگی است. می توان با خوردن جوشانده های گیاهی مثل سیر، زنجبیل و دارچین آن را مداوا کرد.

تغییر رنگ زبان در طب سنتی نشانه چیست

دلیل قرمز شدن زبان چیست

 زبان متورم سرخ رنگ نشان دهنده کمبود یک سری مواد مغذی خاص در بدن است؛ به ویژه آهن و ویتامین B. آهن که در گوشت قرمز، پسته، بادام و زردآلو یافت می شود برای شکل گیری سلول های قرمز خونی، حیاتی و برای تامین انرژی و تداوم حیات، ضروری است.

 

ویتامین B نیز برای متابولیزم انرژی، رشد سلولی و عملکرد درست سیستم عصبی لازم است. گوشت لخم، صدف، آجیل و زردآلوی خشک شده سرشار از ویتامین B هستند. به عقیده متخصصان طب گیاهی، زبان سرخ نشان دهنده حرارت است. رنگ زبان ممکن است در نواحی مختلف آن بسته به اندام های مختلف بدن تیره تر به نظر برسد. مثلا ریشه زبان نشانه حرارت اضافی در روده هاست. با خوردن غذاهای خنک کننده مثل خیار، هندوانه و چای سبز می توانید این دما را متعادل کنید.

 

دلایل تیره شدن رنگ زبان

مصرف بعضی خوراکی ها و نوشیدنی ها مثل قهوه، بعضی داروها مثل آنتی بیوتیک ها، سیگار کشیدن و جویدن تنباکو می تواند به طور موقت رنگ آن را به قهوه ای تیره یا مشکی تغییر دهد. درواقع سطح زبان از برجستگی های نخی شکل کوچکی به نام پاپیلاها پوشیده شده و هرچه این پاپیلاها بلندتر باشند، رنگ بیشتری را به خود جذب می کنند. اگرچه این لکه ها موقت هستند و با چند بار مسواک زدن روی زبان برطرف می شوند، اما باید بدانید مصرف هرگونه تنباکو خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهد.

 

منابع: تسنیم- باشگاه خبرنگاران- درمانکده- جام جم

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها
ناشناس 1401/03/07
زبانی که کناره های متمایل به قرمزو وسط سفید داره نشان دهنده چیه؟

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.