2021/05/09
۱۴۰۰ يکشنبه ۱۹ ارديبهشت
سبزیجات را چگونه بپزیم

سبزیجات را چگونه بپزیم

کدام سبزیجات را بپزیم بهتر است؟ از چه روشی برای طبخ استفاده کنیم.

دوات آنلاین -حتما شما هم شنیده اید بهتر است سبزیجات را خام بخورید تا خاصیت آنها از بین نرود. این گفته تا حد زیادی درست است اما درباره همه سبزیجات صدق نمی کند برخی از آنها را بپزید بهتر است.

 

روش پخت سبزیجات

ایرنا به نقل از readersdigest نوشت: برای پخت اکثر سبزیجات، توصیه ها بر این است که آنها را بخارپز یا با چربی هایی مانند روغن کتان، روغن زیتون و ... طبخ کنید. اضافه کردن چربی های سالم به این سبزیجات، جذب ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آنها را در بدن چند برابر می کند:

گوجه فرنگی از سبزیجاتی است که پخته شود بهتر است

گوجه فرنگی پخته بهتر است

اگر می خواهید از خواص لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که یک آنتی اکسیدان با خواص ضد التهابی است، بهره ببرید، آن را بپزید. شما در هنگام مصرف گوجه فرنگی به صورت خام فقط ۴ درصد از لیکوپن آن را به بدن می رسانید. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی پخته به راحتی جذب بدن می شود.

هویج را بپزیم بهتر است

هویج را بپزید

سطوح بتاکاروتن که نوعی آنتی اکسیدان بوده و در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود، در هویج پخته شده چند برابر افزایش می یابد.

 

بیشتر بخوانید: قارچ را خام بخوریم یا بپزیم؟

 

اسفناج پخته مفیدتر است

حجم اسفناج با پخته شدن کاهش می یابد و شما می توانید مقدار بیشتری از آن را بخورید. اسفناج همچنین دارای اسید فولیک است که به تقویت سیستم عصبی کمک می کند. سطح اسید فولیک اسفناج با پختن این سبزی بیشتر حفظ می شود.

 

بیشتر بخوانید: فواید مصرف پنیر چیست

 

بهتر است مارچوبه را بپزید

اگر می خواهید فیبر بیشتری از طریق مصرف این سبزی به بدن برسانید، آن را طبخ کنید. تقریبا مانند گوجه فرنگی، مارچوبه دارای دیواره های ضخیم سلولی است که باید به وسیله گرما تجزیه شود. در این صورت تمام مواد مغذی سالم آن جذب بدن می شوند.

کلم بروکلی را چگونه بپزیم

بروکلی را چگونه بپزیم

 بروکلی جزو خانواده‌ کلم هاست و خواص آنتی اکسیدانی آن بسیار معروف است. همچنین بروکلی منبع غنی لوتئین و توکوفرول است. این ترکیبات شیمیایی، با کاهش التهاب در رگ های خونی بدن، خطر سرطان را کاهش می دهد. بهترین شیوه برای پخت  کلم بروکلی، آب پز و بخارپز کردن آن است که با این شیوه خواص کاروتنوئید، لوتئین و فیتوئن های آن تقویت می شود.

 

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.