2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
چرا پلک چشم می پرد

چرا پلک چشم می پرد

پریدن پلک نشانه چیست؟ آیا باید نگران شویم؟ باید آن را پیگیری کنیم؟

دوات آنلاین -پریدن پلک چشم که در واقع اسپاسم ماهیچه های پلک است، احتمال دارد برای هر کسی پیش بیاد و در وهله اول نگران کننده نیست و احتمالا خیلی زود برطرف می شود اما در مواردی نیز می تواند نشان دهنده نوعی اختلال مغزی باشد. با دلایل این اتفاق بیشتر آشنا شوید:

پرش پلک چشم چه دلایلی دارد

کمبود ویتامین B۱۲ عامل پریدن پلک

متخصصان انگلیسی می‌گویند پریدن پلک می‌تواند یک عارضه رنج آور باشد، اما به طور کلی نشانه یک بیماری جدی نیست و جای نگرانی ندارد. به طور عمومی دلیل اصلی بروز این عارضه داشتن رژیم غذایی عاری از ویتامین B۱۲ است.

 

پریدن پلک عموماً در یک چشم دیده می‌شود و باعث بروز درد و رنج در فرد نمی‌شود. این موضوع می‌تواند تمامی افراد را درگیر کند. حتماً تاکنون تجربه پریدن پلک هایتان را داشته اید بدون آنکه دلیل بروز آن را بدانید. این موضوع شاید باعث دستپاچگی و خجالت شما شود، ولی باید بدانید این پرش پلک آنقدر سریع صورت می‌گیرد که اطرافیان به ندرت به وقوع آن پی می‌برند.

 

یک متخصص انگلیسی در این باره می‌گوید: دلیل اصلی پریدن پلک با عوامل سبک زندگی ارتباط دارد. اگر رژیم غذایی فرد به میزان کافی حاوی ویتامین‌های B۱۲ و D نباشد، باعث بروز این عارضه شود. با این حال، نباید نگران باشید. پریدن پلک نشانه ابتلا به بیماری خطرناکی نیست و تنها می‌توانید با غنی کردن رژیم غذایی خود این عارضه را برطرف کنید.

 

یک تحقیق از سوی دانشمندان ارتباط میان پریدن پلک و کمبود ویتامین B۱۲ را اثبات کرده است. با این حال، منیزیم نیز نقش مهمی در عملکرد سلول ها، بافت‌ها و اندام‌های بدن ایفا می‌کند و کمبود آن هم می‌تواند منجر به اسپاسم پلک‌ها شود.

چه دلایلی باعث می شود پلک چشم بپرد

دلایل دیگر پرش پلک

پرش پلک چشم ممکن است به واسطه موارد زیر شکل گرفته یا تشدید شود:

 

- تحریک چشم

- خستگی و فشار بر پلک

- خستگی

- کمبود خواب

- فشار جسمانی

- عوارض جانبی دارو

- استرس

- استفاده از الکل، کافئین، یا تنباکو

 

بلفارواسپاسم چیست

اگر اسپاسم‌ها حالت مزمن یافته‌اند، ممکن است به بلفارواسپاسم خود به خودی خوش‌خیم مبتلا شده باشید که نامی برای چشمک زدن یا پلک زدن غیر قابل کنترل و مزمن است.

 

بدانید: علت ایجاد لکه قرمز در چشم چیست

 

این شرایط معمولاً هر دو چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. دلیل دقیق آن نامشخص است، اما موارد زیر ممکن است اسپاسم ها را تشدید کنند:

 

- بلفاریت یا التهاب پلک چشم

- چشم صورتی یا التهاب ملتحمه

- خشکی چشم

- محرک‌های محیطی مانند باد، نور روشن، خورشید، یا آلودگی هوا

- خستگی

- حساسیت به نور

- استرس

- مصرف الکل یا کافئین

- سیگار کشیدن

آیا پریدن پلک چشم نگران کننده است

چه زمانی پرش پلک چشم خطرناک است

در موارد بسیار نادر، اسپاسم‌های پلک چشم نشانه‌ای از یک اختلال مغزی یا عصبی جدی‌تر هستند. زمانی که پرش‌های پلک چشم در نتیجه این شرایط جدی‌تر رخ می‌دهند، تقریباً همواره با علائم دیگر همراه هستند.

 

بیشتر بخوانید: زیاد عرق کردن چه علت هایی دارد

 

آیا باید به پزشک مراجعه کنیم

در شرایط زیر حتما نزد پزشک بروید:

 

اگر تیک طولانی شده و در عرض یک هفته بهبود نیابد

اگر تیک توأم با قرمزی چشم، تورم پلک، ترشح چشم و غیره باشد.

اگر علاوه بر عضلات پلک ها، سایر عضلات صورت درگیر شوند.

اگر تیک توأم با سایر علائم عصبی باشد.

 

منابع: باشگاه خبرنگاران- عصر ایران- تبیان

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.