2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
آیا میانگین کم کردن در بورس کار درستی است

آیا میانگین کم کردن در بورس کار درستی است

یک کارشناس بازار سرمایه توضیح می دهد در شرایط مختلف بازار چه استراتژی را باید در پیش بگیریم.

دوات آنلاین -حتی اگر تازه وارد بازار بورس شده باشید حتما اصطلاح میانگین کم کردن را شنیده اید. این روش به معنای آن است که وقتی شما سهامی مطمئن را می خرید اما برخلاف پیش بینی شما قیمت آن کاهش می یابد و شما وارد ضرر می شودی بار دیگر همان سهام را در قیمت پایین تر خریداری کنید تا در مجموع میانگین مبلغی که برای هر سهم پرداخت کرده اید کاهش یابد. این کار به توصیه برخی فعالان بازار سرمایه فقط در صورتی درست است که شما درباره آینده یک سهم اطمینان داشته باشید. از طرفی دو یا سه بار بیشتر نباید چنین کاری را انجام بدهید. این روش مخالفانی نیز دارد. توصیه های یک کارشناس را خوانید.

 

بهترین زمان خرید سهام کی است

مهدی سوری کارشناس بازار سرمایه در خصوص بهترین زمان خرید در بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران گفت: بعضی از افراد دوران ریزشی را دوران رکود و بعضی از افراد دورانی که تمامی بازارهای موازی روند کند و رو به پایین دارند را رکودی می‌دانند، اما از نظر آکادمیک ، رکود زمانی اتفاق می‌افتد، که تقاضا در بازار کم باشد و این ماجرا با کاهش حجم معاملات و قیمت همراه است، به همین خاطر نمی‌توانیم زمانی که فروش‌های هیجانی در بازار زیاد است و معاملات پر حجمی صورت می‌گیرد را به عنوان رکود مد نظر قرار دهیم.

 

وی افزود: این دیدگاه که بهترین زمان برای خرید، زمانی است که بازار در رکود است، جنبه استراتژیک ندارد و بیشتر به صورت شعاری است. یک قاعده کلی در بازارهای مالی وجود دارد که، این بازارها کف و سقف قیمت ندارند، یعنی وقتی در بازارهای مالی قیمت یک سهم یا دارایی کاهش پیدا می‌کند، ممکن است بازهم کاهش یابد به این دلیل همیشه با استراتژی‌هایی مثل میانگین کم کردن و امثال این روش‌ها مخالفت کردیم.

آیا در بازار بورس میانگیم کم بکنیم

میانگین کم کردن سرمایه را نابود می کند

سوری بیان کرد: روش‌هایی مثل میانگین کم کردن و امثال آن‌ها در نهایت منجر به نابودی سرمایه می شود، باید سرمایه گذار اطلاعاتش بالا باشد، که سهامی که از نظرش ارزنده است و بازار به آن تمایل نشان می‌دهد، را در شرایط رکود انتخاب کند، اما این حرف که زمان ریزش بهترین زمان خرید است، درست نیست.

 

نوسان گیری در بازار صعودی

کارشناس بازار سرمایه گفت: در بازارهای صعودی افراد حق خرید سهام و نوسان گیری دارند، در بازارهایی که گاهی بالا یا پایین هستند و یا در یک رنج کانال افقی حرکت می‌کنند ، نباید در این بازار سرمایه گذاران افق بلند مدت را مد نظر قرار دهند، شاید در این بازار بهترین استراتژی نوسان گیری باشد.

 

سوری افزود: در بازارهای نزولی که هر قله از قله قبلی پایین تر است ، سرمایه گذاری و نوسان گیری با ریسک بالایی همراه است و به هیچ عنوان به سرمایه گذاران مبتدی توصیه نمی‌شود.

 

بیشتر بخوانید: سهام عرضه اولیه را کی بفروشیم

 

از سهامداران عمده تقلید نکنید

وی در ادامه افزود: خیلی از سهامداران عمده عموما دارایی هایشان، در سهام ماندگار است، یعنی مقصد نهایی داریی هایشان در سهام است، این افراد نیامده اند، که یک سری سهام خرید و فروش کنند و یک سودی بگیرند و با این سود  ملکی بخرند.

 

سوری تشریح کرد: سهامداران عمده میزان ثروت خودشان را با تعداد سهامی که از یک شرکت معتبر در بلند مدت خریدند، می‌سنجند، برای مثال افراد می‌گویند، در زمانی ۱درصد سهام شرکتی را داشتند، اما در حال حاضر ۳درصد سهام آن شرکت را دارند.

 

وی در پایان گقت: سهامداران عمده نیازهای اولیه شان تامین است و تفاوتی برایشان نمی‌کند، که قیمت سهم شان در حال حاضر بالا برود یا در بلند مدت، زیرا این افراد با این سهم‌ها ماندگار هستند. توصیه به سهامداران خرد این است که هرگز سعی نکنند، پشت سر سرمایه گذاران عمده حرکت کنند، چون ممکن است آن سرمایه گذار عمده بخواهد بخش بیشتری از یک شرکت را تقبل کند، پس دلیل نمی‌شود وقتی یک سهام دارعمده پول زیادی می‌گذارد و یک سهام را می‌خرد، سهامدار خرد هم همان سهم را بخرد، چون شاید سهامدار عمده برای خود برنامه ۵ ساله در نظر گرفته باشد.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.