2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
رایحه درمانی چگونه است و بوهای مختلف چه خاصیتی دارند

رایحه درمانی چگونه است و بوهای مختلف چه خاصیتی دارند

بوهای مختلف خاصیت های متفاوتی دارند. آنها می توانند اضطراب شما را کم کنند، دردتان را تسکین بدهند و... با خاصیت انواع رایحه ها در این مطلب آشنا شوید.

دوات آنلاین -بویایی یکی از حواس برانگیزاننده است. گل و بوی آن می‌تواند شما را به باغچه دوران کودکی‌تان برگرداند یا بوی کلوچه‌های خانگی تازه، خاطرات آشپزخانه مادربزرگ را در ذهن شما تداعی کند. دانشمندان دریافته‌اند واکنش‌های بویایی با بخشی از مغز که با احساسات سرو کار دارد مرتبط است. اما حس بویایی فقط  قدرت یادآوری ذهن را تقویت نمی‌کند بلکه مزایای زیاد دیگری  هم برای ذهن و بدن  دارد. با رایحه درمانی و برخی از مزایای حس بویایی برای سلامت جسم، سلامت روان و تقویت روحیه آشنا شوید.

رایحه سیب چه خاصیت درمانی دارد

بوی سیب برای تسکین سردردهای میگرنی

به نظر می‌رسد در رایحه‌های تازه و طبیعی  چیزی وجود دارد که می‌تواند حال ما را خوب کند. مطالعات اخیر درباره بوی سیب سبز نشان داده است رایحه سیب سبز و ترد علایم میگرن را تسکین می‌دهد. مطالعات گذشته همچنین تاثیر مثبت این رایحه را در کاهش استرس و اضطراب تایید کرده‌اند.

 

تقویت روحیه با رایحه وانیل

رایحه وانیل تأثیر قدرتمندی بر میزان شادی افراد دارد. تحقیقات نشان داده است بوییدن رایحه وانیل می‌تواند میزان شادی و آرامش را در افراد افزایش دهد و روحیه آن‌ها را تقویت کند. شما می‌توانید با روشن کردن شمع‌های حاوی رایحه وانیل از این خاصیت آن برای داشتن اوقاتی آرام در خانه استفاده کنید.

بوی چمن برای چه چیزی مفید است

رایحه چمن تازه برای افزایش نشاط

دانشمندان علوم مغز و اعصاب پی برده‌اند که ماده شیمیایی آزاد شده از چمن‌های تازه بریده شده باعث احساس شادی و آرامش در افراد می‌شود. مطالعات دیگر، این رایحه را با جلوگیری از زوال ذهنی در سالمندی مرتبط دانسته‌اند. اگر امکان استفاده  از بوی چمن طبیعی را ندارید

 

می‌توانید این مزایا را از عطرها و خوشبو کننده‌های هوا که حاوی این رایحه هستند دریافت کنید.

خاصیت رایحه مرکبات چیست

افزایش انرژی با بوی مرکبات

رایحه خانواده مرکبات در تقویت انرژی و افزایش سطح هوشیاری موثر شناخته شده است. رایحه مرکبات روح را طراوت می‌بخشد، هیجانات و احساسات را تحریک می‌کند و افکار منفی را تسکین می‌دهد.

 

این رایحه همچنین باعث می‌شود در شرایطی که احساس خستگی می‌کنید، انرژی و نشاط بیشتری پیدا کنید! مطالعات حتی نشان می‌دهد این رایحه می‌تواند در بهبود عملکردهای شناختی مبتلایان به آلزایمر هم مؤثر باشد.

رایحه درمانی چگونه انجام می شود

عطر دارچین ذهن را تقویت می کند

رایحه مطبوع دارچین درعین حال که محیط گرم و دلپذیری را ایجاد می‌کند، می‌تواند قدرت مغز شما را هم تقویت کند. محققان دانشگاه Wheeling Jesuit ارتباط بوی دارچین را با بهبود عملکردهای شناختی مانند واکنش‌های حرکتی- بینایی، حافظه فعال، دامنه توجه و حافظه کاری مرتبط تشخیص داده‌اند.

 

برای افزایش تمرکز نعناع بو کنید

نعناع علاوه بر این‌که دهان شما را خوشبو می‌کند، می‌تواند برای ذهن‌تان هم مفید باشد. مطالعات نشان داده است استشمام رایحه نعناع  با تقویت قدرت شناختی، افزایش انگیزه و بهبود عملکرد عمومی مرتبط است. ارتباط رایحه نعناع با تقویت قدرت ذهن و تمرکز تایید شده است و حتی می‌تواند به دانش‌آموزان هنگام تست زدن کمک کند.

 

رایحه روغن زیتون کالری مصرفی را کاهش می دهد

نه تنها مصرف خوراکی روغن زیتون برای سلامت مفید است بلکه صِرف بوییدن آن هم می‌تواند مزایایی برای سلامت داشته باشد. تحقیقات انجام شده در مرکز تحقیقات شیمی مواد غذایی آلمان نشان داد بوییدن رایحه روغن زیتون موجود در غذا  می‌تواند باعث کاهش هوس غذایی شما شود و میزان کالری مصرفی‌تان را کاهش دهد. بوی روغن زیتون همچنین واکنش قند خون را در مصرف کنندگان بهبود  می‌بخشد.

عطر گل یاس چه خاصیت درمانی دارد

عطر یاسمن برای بهبود افسردگی

رایحه گل یاسمن مزایایی برای خلق و خوی افراد دارد. مطالعه‌ای که در سال 2010 انجام شد نشان داد بوی گل یاسمن نه تنها احساس هوشیاری را افزایش می‌دهد  بلکه می‌تواند در بهبود افسردگی هم  موثر باشد. به گفته محققان اثر تحریک کنندگی روغن یاسمن به بهبود افسردگی کمک می‌کند و باعث تقویت روحیه می‌شود.

 

منبع: huffpost.com

مترجم : یاسمین مشرف / خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.