2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
ناگفته های پرویز نشاط از اجرای برنامه عطسه

ناگفته های پرویز نشاط از اجرای برنامه عطسه

در اجرا خیلی پایین ‌تر از خط قرمزها می‌ایستم؛ وقتی رودررو با مردم صحبت می‌کنید، شخصیت خود را دارید و مسوولیت هر حرفی با خودتان است.

دوات آنلاین -پرویز نشاط مجری برنامه عطسه متولد 21 تیر سال 1361 است. او علاوه بر اجرا در زمینه گویندگی و صداپیشگی نیز فعالیت دارد و بعد از این که از طریق دوست مشترک به رضا رشیدپور معرفی شد همکاری با او را شروع کرد و اکنون در کنار حمید ترابیان و مژده خنجری برنامه ای پربیننده را اجرا می کند. گفت و گوی صبح نو با این مجری را بخوانید:

 

طنز و صراحت در اجرای پرویز نشاط

* صراحت آمیخته با طنز، ویژگی بارز اجرای شماست که از «حالا خورشید» به عطسه هم رسیده است؛ با توجه به فضای «عطسه» که با انتقال حال خوب همراه است، چقدر لازم است در اجرای برنامه معضلات را بیان کنید و چقدر باید انتقال حال خوب را مدنظر داشته باشید؟

 قطعا انتقال حال خوب به بینندگان جزو دستورات اتاق فکر برنامه ماست اما من این موضوع را به‌عنوان یک مهارت آموخته‌ام و پیشینه آن به سابقه بازیگری من در تئاتر محیطی و خیابانی بازمی‌گردد؛ جایی که شما نفس به نفس مردم هستید و در برخورد با آنها ممکن است هر اتفاقی رخ دهد، بنابراین بنا به آن تجربه حال و هوای مردم را بیشتر درک می‌کنم؛ ضمن اینکه من در بین مردم‌بودن را دوست دارم و هیچ‌گاه در این مدت سعی نکرده‌ام بگویم آدم رسانه‌ای هستم و برنامه تلویزیونی اجرا می‌کنم بلکه فقط خود را به‌روز نگه می‌دارم و در جریان اتفاقاتی که برای مردم رخ می‌دهد، هستم تا به آنها نزدیک باشم.

 

*این مهارتی که برای خود ساخته‌اید، فارغ از ویژگی منحصربه‌فرد‌بودن، باعث نمی‌شود در یک قالب خاص باقی بمانید که برنامه‌سازان هم فقط در این حیطه از شما استفاده کنند؟

 این صحبت شما بازمی‌گردد به اینکه هر فردی چه هدفی را برای خود مشخص کرده است؛ اجرا برای من راهی برای شناختن خودم است چراکه من بازیگرم؛ بازیگری دغدغه من است و همچنان آن را ادامه می‌دهم. به نظر من هیچ ‌ایرادی وجود ندارد که کارگردانان و تهیه‌کنندگان ریسک کنند. امروز مانند گذشته نیست که بگوییم یک نفر قالبی را برای خود در نظر گرفته است، پس فقط باید در آن قرار داشته باشد و باید از جایی ساختارشکنی شود.

پرویز نشاط مجری برنامه عطسه

خط قرمزها در اجرا

*در عطسه این ساختارشکنی اتفاق افتاده است؟

دلم نمی‌خواهد این اتفاق بیفتد؛ چون وقتی از من بهتر در این برنامه هستند، این کار لازم نیست؛ زمانی که در «حالا خورشید» آقای رشیدپور اجرا می‌‌کردند، جسارت اجرا را نداشتم؛ خیلی از بچه‌هایی که هم‌نسل من هستند، تا وقتی که مجریانی مثل رضا رشیدپور، احسان علیخانی، محمدرضا شهیدی‌فرد یا.... روی آنتن هستند، ریسک نمی‌کنند تا روی آنتن باشند، مگر برنامه‌ای باشد که از اول ما آن را اجرا کنیم تا خودمان تجربه داشته باشیم و ببینیم که آیا می‌توانیم و دوست داریم اجرای آن را ادامه دهیم یا نه! به‌طور کلی هیچ ‌ابایی از اینکه از طرف تهیه‌ک نندگان انتخاب نشوم، ندارم زیرا احساس می‌کنم آنها باید ریسک کنند؛ ما کار هنری می‌کنیم و قشنگی هنر به خلاقیت و تنوع آن است؛ استفاده از کسی که قبلا جواب داده است، باعث می‌شود از یک‌جایی به تکرار بیفتیم و تکرار برای هنر، سم است.

 

*در اجرا چقدر به رعایت خط قرمزها مقید هستید؟

در اجرا خیلی پایین ‌تر از خط قرمزها می‌ایستم؛ وقتی رودررو با مردم صحبت می‌کنید، شخصیت خود را دارید و مسوولیت هر حرفی با خودتان است. مردم ما از اقوام مختلفی هستند و باورهای متنوعی دارند؛ شما نمی‌دانید چه برداشتی از حرف‌ها و رفتار شما می‌شود، بنابراین باید خیلی دقیق بود زیرا دلم نمی‌خواهد خیلی راحت موقعیت کنونی خود را از دست بدهم.

پرویز نشاط مجری برنامه عطسه

حضور در برنامه عطسه و حالا خورشید

*چقدر اجرای تلویزیونی و قرارگرفتن در گروه رضا رشیدپور در بازیگری به شما کمک کرده است؟

قسمت اعظمی از تجربه رسانه‌ای خود را مدیون رضا رشیدپور و گروه او هستم؛ وقتی اجرا را تجربه کردم، متوجه شدم که هر بازیگری در دوره‌ کاری خود باید نفس به نفس مردم با آنها حرف بزند؛ اجرا، نگاه و تجربه دیگری را به شما می‌دهد که وقتی روی صحنه قرار می‌گیرید، متوجه می‌شوید مشکلات مردم را چطور باید منتقل کنید.

 

*با توجه به اینکه گروه «حالا خورشید» همان گروه «عطسه» است؛ به‌عنوان کسی که در بطن برنامه قرار دارد فضای این دو برنامه را چقدر از هم جدا می‌بینید؟

به نکته خوبی اشاره کردید؛ همین که رضا رشیدپور به‌عنوان مشاور در این تیم است، جای شکر دارد؛ ما هنوز نتوانسته‌ایم خیلی مستقل و با فکر و ایده‌های خودمان برنامه بسازیم؛ این نتوانستن به معنای این نیست که اجازه نداریم، نه! در حال آزمون و خطا هستیم؛ باید خود و مخاطب را بشناسیم و وارد مراحل بعدی شویم. ما نیاز به زمان داریم تا بتوانیم روزی بگوییم «عطسه» بچه مستقل ماست.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.