2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
طرز استفاده آب برنج برای پوست و مو + خاصیت ها

طرز استفاده آب برنج برای پوست و مو + خاصیت ها

با روش استفاده از آب برنج و نحوه درست کردن لوسیون در این مطلب آشنا شوید و درباره خواص آن برای پوست و مو بخوانید.

دوات آنلاین -آب برنج برای پوست و مو بسیار پرخاصیت است. اگر می خواهید موهای شفاف داشته باشید یا اگر پوست شما چرب است و دنبال راه مناسبی برای رفع این چربی می گردید استفاده از این ماده طبیعی را هرگز فراموش نکنید.

 

خواص آب برنج برای پوست

شواهدی درباره اینکه آب برنج ممکن است سرعت پیری پوست را کاهش دهد، وجود دارند.

 

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان داد که آب برنج فعالیت الاستاز (Elastase) - آنزیمی که در پیری پوست نقش دارد - را کاهش می‌دهد. این نشان می‌دهد که آب برنج ممکن است از پتانسیل کاهش تشکیل چین و چروک‌ها و خطوط روی پوست برخوردار باشد.

 

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۱ نشان داد که اینوزیتول ممکن است به بهبود چین و چروک‌های موجود روی پوست کمک کند. پژوهشگران طی هفت هفته مرطوب‌کننده ۱-۲ درصد اینوزیتول را روی زنان شرکت‌کننده که در سنین مختلف قرار داشتند، آزمایش کردند.

 

در پایان مطالعه، پژوهشگران تخمین زدند که اینوزیتول اندازه چین و چروک‌ها را به میزان ۱۲.۴ درصد کاهش داده و قابلیت کشسانی پوست را به میزان ۱۷ درصد افزایش داده است.

 

همچنین در سال ۲۰۰۲، پژوهشگران آثار استحمام در آب حاوی نشاسته برنج را روی دو گروه آزمایش کردند. یک گروه افراد مبتلا به اگزما آتوپیک و گروه دیگر افرادی بودند که پوست آنها با سدیم لوریل سولفات (SLS) تحریک شده بود.

 

پژوهشگران دریافتند که توانایی بهبودی پوست برای افراد گروهی که پوست آنها تحریک شده بود به میزان ۲۰ درصد افزایش داشت. این افراد دو بار در روز برای ۱۵ دقیقه در ترکیب نشاسته برنج استحمام می‌کردند.

 

همچنین این روش به بهبود سد پوستی در افراد مبتلا به اگزمای آتوپیک کمک کرد.

آب برنج برای مو چه فایده هایی دارد

فواید آب برنج برای مو

آب برنج علاوه بر این که شفاف و براق شدن مو کمک می کند خاصیت های دیگری نیز دارد.

 

آب برنج سرشار از اسیدهای آمینه و ویتامین B6 است که به تقویت ساختار مو کمک کرده و از موخوره پیشگیری می کند. آب برنج همچنین حاوی اینوزیتول است که باعث درخشش چشمگیر مو می شود.

 

پژوهش‌های اولیه نشان می‌دهند که آب برنج تخمیرشده ممکن است رشد برخی انواع قارچ را مهار کند.

 

مطالعه‌ای آزمایشگاهی در سال ۲۰۱۳ نشان داد که آب برنج یک‌روزه حاوی باکتری باسیلوس سرئوس است که آنتی‌بیوتیک‌های زویترمایسین A و کانوزامین را تولید می‌کند. این مواد آنتی‌بیوتیک می‌توانند رشد مالاسزیا فورفور که در بروز شوره سر نقش دارد را مهار کنند.

 

اما این یک مطالعه آزمایشگاهی بوده و لزوما ثابت نمی‌کند که آب برنج تخمیرشده درمان موثری برای شوره سر در انسان‌هاست.

 

دانشمندان به انجام پژوهش‌های بیشتر برای تایید اینکه آب برنج می‌تواند تحت شرایط عادی به درمان شوره سر انسان کمک کند، نیاز دارند.

 

این ماده می تواند به عنوان لوسیون جایگزین نرم کننده شود. آن را بعد از استفاده از شامپو مدت کوتاهی روی مو قرار دهید سپس خوب بشویید.

 

برای مراقبت های شدید از مو در طول شب آب برنج را روی مو بگذارید، سپس صبح مو را کاملا با آب شست و شو دهید.

 

بیشتر بخوانید: چگونه موهای صاف و بدون وز داشته باشیم

 

طرز تهیه آب برنج برای استعمال روی مو

برنج باید به خوبی شسته شود تا آلودگی‌های موجود در آن پاک شود، سپس آن را در ظرف در بسته قرار دهید، سپس آب سرد را روی آن بریزید و خوب هم بزنید؛ پس از آن برای مدت زمانی که کمتر از ۵ ساعت و بیشتر از ۲ روز نیست در مکان تاریک نگهداری کنید تا برنج تخمیر شود.

 

سپس آب برنج حاصل از این فرآیند به یک بطری اسپری منتقل شود تا هنگام شستشوی مو به راحتی استفاده شود.

خاصیت های آب برنج برای پوست چیست

نحوه استفاده از آب برنج برای مراقبت از پوست

روش‌های مختلفی برای استفاده از آب برنج به منظور مراقبت از پوست وجود دارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

- شست‌وشوی صورت با استفاده از آب برنج

 

- استفاده از آب برنج به عنوان یک تونر پس از پاکسازی

 

- اسپری‌کردن آب برنج روی صورت

 

- استفاده از آب برنج هنگام استحمام

 

- استفاده از آب برنج برای خیساندن پاها

 

بیشتر بخوانید: برای صورت چرب و جوش‌ دار چه کنیم

 

لوسیون آب برنج برای از بین بردن چربی پوست

نخستین بار خانم های ژاپنی بودند که فواید آب برنج برای پوست را کشف کردند، چون متوجه شدند در مزارع کشت برنج دست هایشان بسیار نرم می ماند. برنج یک ماده غذایی است که در همه جای دنیا پیدا می شود و در بین غلات جایگاه ویژه ای دارد. این ماده غذایی خواص زیادی نیز دارد و علاوه بر انرژی رسانی به بدن نیازهای آن را نیز تامین می کند.

 

اگرچه شهرت اصلی برنج برای تامین نیازهای داخلی بدن است اما می توان از آن در زمینه زیبایی پوست نیز بهره برد. امروزه چندین کمپانی از برنج در جهت تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین کرم های ضدچروک استفاده می کنند، چون خواص آن باعث احیای سلول های پوستی می شود.

 

امروزه با وجود محصولات آرایشی بهداشتی متنوع که در سطح جهان تولید و مصرف می شود، اکثر افراد از خواص زیبایی برنج غافل هستند در حالیکه از صدها سال پیش در فرهنگ شرقی از این ماده به عنوان ماده ای جوان کننده استفاده می شد.

 

گفته می شود کشف خواص زیبایی برنج مدیون خانم های ژاپنی است که در شالیزار کار می کرده اند. آنها متوجه شدند پوست دست هایشان بعد از کار کردن در شالیزار بسیار نرم می شود.

 

امروزه برنج یک دوست خوب برای زیبایی ما است، چون مواد مغذی آن ظاهر پوست را به طور محسوسی بهبود می دهد. لوسیون آب برنج نه تنها کثیفی سطح پوست را تمیز می کند، بلکه باعث کاهش مازاد چربی و بهبود جوش های سرسیاه می شود.

 

استفاده از این لوسیون طبیعی به تنظیم pH طبیعی پوست صورت کمک کرده و علائم مشکلات مزمنی همچون آکنه کیستی، اگزما و پسوریازیس را بهبود می دهد. آب برنج همچنین به عنوان یک محصول روشن کننده پوست توصیه می شود، چون باعث کاهش لکه های قهوه ای روی پوست می شود.

 

طرز تهیه و استفاده از لوسیون آب برنج

یک لیوان آب را بجوشانید و سپس زیر آن را خاموش کنید. بهتر است آب را داخل ظرف گودی بریزید. برنج را داخل آب بریزید و روی آن را بپوشانید. اجازه دهید برنج به مدت 30 دقیقه در آب استراحت کند. سپس در ظرف را برداشته و هم بزنید و در نهایت محلول را صاف کنید. این لوسیون طبیعی را داخل شیشه بریزید و در آن را ببندید.

 

استفاده کردن از این لوسیون بسیار ساده است. به این ترتیب که ابتدا آرایش صورت خود را پاک کرده و با آب و صابون خنثی بشویید. می توانید از ژل های پاک کننده نیز استفاده کنید. پنبه را به این لوسیون آغشته کرده و به صورت بزنید.

 

بهتر است پنبه کاملا خیس باشد تا پوست صورت به خوبی مرطوب شود. با پنبه یا نوک انگشت تمیز لوسیون را به خورد پوست بدهید و بگذارید تا روی پوستتان عمل کند.

 

نیازی به آب کشی پوست نیست، چون به خوبی جذب آن می شود. این کار را صبح قبل از آرایش و شب قبل از خواب تکرار کنید. اگر تصور می کنید صورتتان بیش از اندازه چرب است می توانید این کار را سه تا چهار مرتبه در روز انجام دهید.

 

منابع: ایسنا- باشگاه خبرنگاران- تبیان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.