2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
علایم و درمان سندرم قلب شکسته چیست

علایم و درمان سندرم قلب شکسته چیست

چرا برخی ها به سندروم قلب شکسته مبتلا می شوند و این uhvqi چه عوارضی را به دنبال دارد؟ اطلاعات لازم در این باره را اینجا بخوانید.

دوات آنلاین -سندروم قلب شکسته یعنه چی؟ چه زمانی اتفاق می افتد؟ چه کسانی به آن مبتلا می‌ شوند و چه خطراتی دارد؟ راه های پیشگیری و درمان آن چگونه است؟ جواب تمام این پرسش ها در زیر گردآوری شده است:

سندروم قلب شکسته به چه حالتی گفته می شود

سندرم قلب شکسته دقیقا چیست

نام سندرم قلب شکسته برای اولین ‌بار در سال ۱۹۹۱ با عنوان «تاکوتسوکاردیوپاتی» توسط پزشکان ژاپنی معرفی شد. تاکوتسو به معنی ظرفی است که ژاپنی‌ها در آن ماهی می‌ریزند و کاردیوپاتی به معنی ماهیچه قلب است.

 

این سندرم دارای ۴ مرحله است که مرحله اول فرورفتن فرد در واقعه رخ داده و تلاش وی برای کنترل آن است. بعد از آن به زیر رفتن است. در این مرحله او احساس می‌کند که روی وقایع هیچ کنترلی ندارد؛ سپس مرحله داخل شدن است که در آن فرد به دنبال راه نجاتی در خود می‌گردد و در پایان بیرون آمدن است که فرد از خود بیرون می‌آید و متوجه جهان اطراف می‌شود.

 

این مراحل نشان می‌دهد افرادی که از دست دادن را تجربه می‌کنند و آن را به صورت حملات قلبی، آسیب‌پذیری‌های جسمانی و استرس روانی نشان می‌دهند، می‌توانند در مسیر سلامت قرار گیرند.

 

اباذر چراغی، رئیس نظام روان‌شناسی استان زنجان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با سندروم قلب شکسته، اظهار می‌کند: سندروم قلب شکسته یک بیماری موقتی است که غالبا توسط شرایط استرس‌ زا، بروز احساسات شدید توسط بیماری جسمی یا عمل جراحی در فرد رخ می‌دهد که علت اصلی بروز آن استرس و مدیریت نکردن آن است.

سندروم قلب شکسته چه عوارضی دارد

آیا سندروم قلب شکسته خطرناک است

براساس اعلام «آلکساندر لیون» متخصص قلب و عروق، سندروم قلب شکسته عامل ۲ درصد از ۳۰۰ هزار حمله قلبی است که سالانه در بریتانیا رخ می‌دهد.

 

دکتر چراغی توضیح می دهد: افراد مبتلا به سندروم قلب شکسته، یک‌باره دچار درد قفسه سینه می‌شوند به طوری‌که فرد احساس می‌کند دچار حمله قلبی شده است؛ گفتنی است در سندروم قلب شکسته بخشی از قلب تحت تاثیر قرار گرفته و به صورت موقتی عملکرد پمپاژ طبیعی خون را مختل کند ولی سایر قسمت‌های قلب ممکن است عملکرد طبیعی خود را داشته باشند و مشکلی ایجاد نکند.

 

در این سندرم عملکرد سمت چپ عضله قلب مختل می‌شود و سایر بخش‌های قلب مجبور به تلاش بیشتر برای جبران نقص می‌شوند. این موضوع می‌تواند خطرناک باشد، زیرا بر توانایی قلب در پمپاژ مناسب خون تأثیر منفی می‌گذارد.

 

برعکس حمله قلبی هنگامی اتفاق می‌افتد که جریان خون که اکسیژن را به قلب منتقل می‌کند، محدود یا کاملاً قطع شود. اگرچه حملات قلبی و کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو دو نوع نارسایی قلبی هستند که می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند، اما تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد که قابل ذکر است.

 

به گفته «جی وودی»، پزشک اورژانس و مدیر ارشد پزشکی در انستیتو سلامت حملات قلبی اغلب به دلیل انسداد ناشی از تجمع چربی معروف به پلاک در دیواره شریانی رخ می‌دهد که می‌تواند منجر به لخته شدن رگ‌های خونی شده و از جریان خون در عضله قلب جلوگیری می‌کند. همزمان، کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو ناشی از یک واکنش شدید احساسی یا جسمی است که به طور مستقیم بر روی عضله قلب تأثیر می‌گذارد.

 

دلایل ابتلا به این سندروم چیست

طبق گفته انجمن قلب آمریکا، سندرم قلب شکسته حتی در صورت سالم بودن نیز ممکن است رخ دهد، به همین دلیل درک علل و علائم از اهمیت برخوردار است.

 

دکتر جی وودی  می‌گوید متداول ‌ترین استرسی که می‌تواند منجر به این بیماری شود غم و اندوه ناشی از فقدان ناگهانی یکی از اعضای خانواده است، اما او همزمان تاکید  می‌کند که احساس شدید ترس، عصبانیت، تعجب و سایر احساسات نیز می‌تواند محرک باشد.

 

برخی وقایع دیگر هم ممکن است باعث ایجاد چنین وضعیتی شوند:

 

اختلال در تشخیص مهم پزشکی (یا سایر اخبار بد)، تصادف ماشین، یک ضرر مالی ویرانگر، خشونت خانگی، بیماری شدید.

 

حتی رویداد‌های مثبت مانند ورود به یک مهمانی غافلگیر کننده یا برنده شدن در لاتاری می‌تواند منجر به کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو شود.

 

یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ از افزایش اندکی در بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو از زمان شیوع ویروس کرونا خبر داد. شکار مبتلایان پیش از پاندمی کرونا ۱.۷ درصد بوده و اکنون به ۷.۸ درصد رسید. علاوه بر این، مشخص شده است که شمار بیماران مبتلا به این بیماری که طی پاندمی کرونا در بیمارستان بستری شده اند، بیش از آمار ثبت شده پیش از شیوع پاندمی است.

 

«جنیفر هیت»، متخصص قلب در مرکز دانشگاه کلمبیا می‌گوید: صرف نظر از علت استرس، پاسخ بدن به دلیل آزاد کردن مقدار زیادی از هورمون استرس آدرنالین یکسان است. در برخی موارد، این موضوع می‌تواند منجر به کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو و شاید حمله قلبی شود.

 

در حالی که کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو در مردان و زنان جوان دیده می‌شود، یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ۸۹.۸ درصد موارد حیرت انگیز در زنان بین ۵۸ تا ۷۵ سال رخ داده است. در این مطالعه مشخص شد که شایعترین علل این عارضه جسمی (۳۶ درصد) و به دنبال آن تروما (27.7درصد) است.

 

این مطالعه همچنین نشان داد که بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو تقریباً دو برابر بیماران مبتلا به سندرم حاد کرونر (مانند حمله قلبی) دارای اختلال روانپزشکی یا عصبی هستند.

 

وودی می‌گوید: بیماران مبتلا به سندرم قلب شکسته خیلی زود پس از یک واقعه بسیار استرس زا ممکن است درد قفسه سینه، تنگی نفس و افت فشار خون داشته باشند.

نشانه های سندروم قلب شکسته چیست

سایر علایم سندروم قلب شکسته

به گزارش انجمن قلب آمریکا سایر علایم و نشانه‌های کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو عبارتند از: آریتمی، حمله قلبی، تعریق، سرگیجه که این علایم ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت پس از گذراندن یک واقعه استرس زا از نظر جسمی یا عاطفی، در افراد ظاهر شود.

 

هیت می‌گوید: بعضی مبتلایان به این بیماری، آن را مانند نشستن فیل روی سینه خود توصیف می‌کنند. تعریق، درد فک، درد بازوی چپ، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه، تپش قلب و احساس ناراحتی در وسط معده نیز از علایم احتمالی هستند.

 

وودی توضیح می‌دهد: حملات قلبی علایمی مشابه سندرم قلب شکسته دارد، بنابراین تشخیص آن مهم است، زیرا این حملات می‌تواند کشنده باشد.

زنان بیشتر به سندروم قلب شکسته مبتلا می شوند

زنان بیشتر مراقب باشند

تحقیقات مختلف نشان داده است که این بیماری، زنان را بیشتر از مردان درگیر می‌کند. در میان زنان میان‌سال نیز شیوع سندرم قلب شکسته بیشتر است. دلیل آن هم کاهش میزان استروژن در دوره یائسگی در این گروه سنی است.

 

حدود ۱۰ درصد از مردان نیز به سندرم قلب شکسته مبتلا می‌شوند اما زنان بیشتر از مردان می‌توانند از این بیماری جان سالم به در ببرند و احتمال مرگ مردها در این رویداد بیشتر است. در پی بررسی‌های به عمل آمده، اطلاعات ثبت شده در هزار بیمارستان نشان داد تنها در سال ۲۰۰۷ حدود ۶ هزار و ۲۲۹ نفر در ایالات متحده به این سندرم مبتلا شده‌اند که از این میان ۶۷۱ مورد از مبتلایان، مرد بودند. پس از انطباق شرایطی از قبیل فشار خون بالا، سیگار کشیدن و دیگر عواملی که می‌توانند بر اختلالات قلبی تاثیرگذار باشند، دانشمندان دریافتند زنان 7.5برابر مردان به این سندرم مبتلا می‌شوند.

 

رئیس نظام روان‌شناسی استان زنجان با بیان اینکه سندروم قلب شکسته بیشتر در زنان، افراد بالای ۵۰ سال، افراد دچار اختلال‌های روانپزشکی در گذشته و حال مانند اضطراب و افسردگی نقش مهمی دارد، ادامه می‌دهد: در برخی از موارد داروهای مورد استفاده برای درمان آلرژیک‌های شدید یا حمله شدید آسم که مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است منجر به سندروم قلب شکسته به دلیل ترشح زیاد آدرنالین شود.

 

روش درمان چگونه است

در حالی که بهبودی پس از حمله قلبی ممکن است دو تا سه ماه طول بکشد، وودی می‌گوید که فرد معمولاً طی یک تا شش هفته بهبودی کامل از سندرم قلب شکسته پیدا می‌کند و طی یک تا دو ماه کاملا بهبود می‌یابد.

 

یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که میزان مرگ و میر در بین بیماران تاکوتسوبو سالانه ۵.۶ درصد است. در حالی که مرگ بر اثر آن نادر است و در حدود ۲۰ درصد بیماران، نارسایی قلبی رخ می‌دهد.

 

درمان سندرم قلب شکسته تا حد زیادی به علایمی که بیمار تجربه می‌کند، بستگی دارد و این به گفته وودی شدت بیماری را تعیین می‌کند.

 

وی اظهار کرد که پزشکان معمولاً دارو‌هایی مانند مسدود کننده‌های بتا، مهارکننده‌های ACE و ادرار آور‌ها را به شما توصیه می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند به بیمارانی که تجمع پلاک در دیواره شریان خود دارند، آسپرین بدهند.

 

شرایط سخت دوران کرونا

نتایج بررسی‌های شده توسط محققان نشان می‌دهد که استرس‌ دوران شیوع کرونا، خطر ابتلا به سندروم قلب شکسته را افزایش داده است.

 

محققان با انجام بررسی‌های لازم در این زمینه دریافتند که افزایش استرس روانی و اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا باعث افزایش خطر ابتلا به سندروم قلب شکسته می‌شود. نتایج مطالعات محققان نشان داد که کاردیومیوپاتی استرس در دوران نخست اوج همه گیری بیماری کرونا افزایش قابل توجهی تا حدود ۷.۸ درصد داشته و این میزان قبل از دوران همه گیری افزایشی بین ۱.۵ تا ۱.۸ درصد داشته است.

 

راه های پیشگیری

اگرچه برخی استرس‌ها، به ویژه در دوران همه‌گیری، اجتناب‌ناپذیر است، شما می‌توانید گام‌هایی برای تغییر در چگونگی کنار آمدن با آن، که برای سلامتی‌تان مفید است، بردارید. متخصصان پیشنهاد می‌کنند، بدنتان را با انجام ورزش، تعلیم دهید. از ذهنتان با مدیتیشن، تکنیک‌های تنفس و آرامش مواظبت کنید و معنویات را در زندگی‌تان افزایش دهید.

 

کارهایی که به شما آرامش می‌دهند را پیدا کنید و هر روز انجام دهید، این کار می‌تواند به‌سادگی یک تنفس عمیق، پیاده‌روی یا گوش دادن به یک موسیقی ملایم باشد. اگر سابقه افسردگی یا اضطراب دارید یا در افکارتان غرق می‌شوید، با یک پزشک یا درمانگر صحبت کنید.

 

رفتاردرمانی شناختی، یک دوره درمانی کوتاه‌مدت که به شما یاد می‌دهد که چگونه نحوه واکنش در برابر استرس را تغییر دهید، نیز می‌تواند مؤثر باشد.

 

منابع: باشگاه خبرنگاران- ایسنا- تبیان- ایمنا

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.