2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
حرف های خواندنی الهام چرخنده بازیگر نقش زیور در سریال آوای باران

حرف های خواندنی الهام چرخنده بازیگر نقش زیور در سریال آوای باران

زیور چه ویژگی هایی دارد؟ دلیل رفتارهای او چیست؟ از چه چیز می ترسد و ... چرخنده به همه این سوالات جواب داده بود.

دوات آنلاین -نقش زیور در سریال آوای باران از جمله نقش های سختی است که مشابه آن کمتر دیده شده است. الهام چرخنده بازیگر این نقش درباره زیور و همه جزییات او حرف های بسیار جالبی زده بود که می توانید در ادامه بخوانید:

الهام چرخنده بازیگر نقش زیور در سریال آوای باران

زیور در سریال آوای باران نقش منفی نیست

الهام چرخنده به بانی فیلم گفته بود: به اعتقاد من زیور اصلاً نقش منفی نیست بلکه عملکرد منفی دارد. شاید در فیلمنامه و خود سریال هم یک جاهایی ذکر شود که او گذشته خوبی نداشته، در زیرزمین ناپدریاش زندگی می کرده و اوضاع خوبی را در زندگی تجربه نکرده است. من تمام تلاشم را کردم این نقش را شیرین از آب دربیاورم تا کاراکتر سیاه به نظر نرسد. به اعتقادم شخصیتهایی شبیه به زیور در اطراف ما کم نیستند و اصولاً می شد با نقش همذات پنداری کرد. من با مردم اطرافم نفس به نفس ارتباط دارم و می شنوم که می گویند زیور شبیه خواهر شوهر من است یا شبیه خواهرزن من است یا من زیور را در میان خانوادهام دیده ام. جا دارد اینجا بگویم «زیور» حاصل اعتماد حسین سهیلی زاده به من است. استدلالی که من از شخصیت «زیور» داشتم برمی گشت به تمرکز و فکری که روی این نقش داشتم. آن را با آقای سهیلی زاده مدام مطرح می کردم و با راهنمایی های ایشان نقش را جلو می بردم. واقعاً کارگردان در نزدیک کردن بازیگر به نقش و هدایت او نقش اساسی دارد و من اینجا بیش از پیش به این مسئله رسیدم.

 

زندگی با زیور

او ادامه داده بود: هر بازیگری تکنیک و روش خاص خودش را در خلق یک شخصیت دارد. من «زیور» را زندگی کردم. در صحبت های اولیه ای که با آقای سهیلی زاده داشتم گفتم چشم، میمیک صورت و صدای زیور بازی دارد. در واقع چشم های زیور و البته لحن حرف زدن او در شکل گیری کاراکترش مؤثر است. من تمام تلاشم را کردم مثل فضای موسیقی که فوسه می گیری تا به اوج برسی و برعکس، زیور را اینگونه نمایش بدهم و در پارت یک زیور را بالا گرفتم.

 

نمی توانم بگویم زیور را اغراق آمیز کار کردم، چون بازی اگزجره آزار دهنده می شود، اما از لطف دوستان منتقد و نقدهای آنها می شنوم که زیور آزاردهنده از آب درنیامده است. من مدام از آقای سهیلی زاده می خواستم که مراقب باشند که بازی من بیرون نزند. چون نوع بازی من برای شخصیت زیور طوری بود که روی مرز خطرناک طنز حرکت می کردم و این ریسک بزرگی بود چرا که هر لحظه امکان داشت به بیراهه بروم. اگرچه از آن دست بازیگرانی هستم که به فیلمنامه بسیار اهمیت می دهم برای قلم نویسنده احترام خاصی قائل هستم و در اجرا بسیار به نوشته امانت دار. چند دیالوگ و صوت مثل اِ... وا؟! هم داشتم که به شخصیت زیور کمک می کرد. استفاده از دست، نگاه ها و صدایی که گاه به سمت جیغ ماژور می رفت را برای پارت یک در نظر گرفته بودم. ریتم و ضرباهنگ زیور در پارت یک طوری بود که گاهی من در ادای دیالوگ ها نفس کم می آوردم. (می خندد) یا زمان هایی که کار زیور با نادر به بحث و مرافعه می کشید باور کنید دهانم خشک و از شدت عصبانیت نقش من بیرونی می شد.

 

زیور در پارت دوم سریال آوای باران

الهام چرخنده در پاسخ به این که در پارت دوم سریال زیور کمی عاقل تر، درونی تر و البته حالا با نگاهی نافذتر شد؟گفته: بله، وقتی دوستان به ترکیه رفتند تا سکانس های آنجا را بگیرند من فرصت داشتم تا کمی بیشتر در مورد زیور و بخش دوم کار تأمل کنم. روی میمیک صورتم کار کردم، از آنجا که در قصه داشتیم که زیور در بخش دوم سریال وارد مسائل جراحی های صورت و... می شود سعی کردم آن را در چهره ام ایجاد کنم، روی میمیک کار کردم بینی ام را هنگام بازی و ادای دیالوگ به سمت پایین می دادم و طوری حرف می زدم که گویا روی صورت و لبانش عمل زیبایی انجام شده است. با صحبت هایی که در خدمت آقای سهیلی زاده و به طبع نویسندگان داشتیم مقدر شد که او انستیتو زیبایی دارد و...

 

*این یعنی پس از  20 سال هنوز نگاه و تفکر او تغییر نکرده حتی اگر ویترین رفتاری اش ظاهراً تغییر کرده باشد.

ـ به هر حال آدمی یعنی همین، واقعیت انسان ها هرگز تغییر نمی کند. شاید به صورت اکتسابی شخصیت برخی انسان ها تغییر کند اما واقعیت وجودی آدم ها خیلی عوض نمی شود. در پارت دوم لحن دیالوگ گویی و ریتم این آدم آرام تر، نگاه هایش تنگ تر می شود واین یک نگاه نافذتری را به قول شما به صورت او می دهد. از تمام دوستان عزیزم از جمله مدیر تصویر برداری سریال (آقای افسری عزیز) و حتی بچه های پشت صحنه می خواستم که مراقب راکورد میمیک و نگاه های من باشند تا خدای نکرده از دستم در نرود و انصافا آنان، به خصوص آقای افسری به من محبت داشتند و در این مسیر یاری ام کردند.

الهام چرخنده بازیگر نقش زیور در سریال آوای باران.

باهوشی و سادگی زیور

چرخنده همچنین گفته: زیور باهوش است که هوش و ذکاوتش تنها در یک سو کار می‏ کند و گرنه شما در پارت اول می‏بینید که حتی او گول می ‏خورد. از جملاتی که نباید به او بر بخورد ناراحت می شود در واقع گاهی ساده است. می‏توان گفت زیور هوش منفی دارد اما نگاهش ریزبین است. شما مدیریت او را پس از بازگشت دایی طاها می‏بینید. تمام این نکات و ریزبینی‏های شخصیت زیور از دل فیلمنامه آمد و من هم سعی کردم با راهنمایی‏های آقای سهیلی زاده آن را طوری منعکس کنم که هدف قصه از تعریف این شخصیت برای مخاطب در آید.

 

این که می‏گویم آقای سهیلی زاده به من اعتماد کردند همین جاست، من خواستم با اضافه کردن فاکتورهایی به رفتار زیور او را از این نگاه سیاه نجات بدهم و ایشان در این راستا مرا راهنمایی کردند. نمونه‏اش سکانسی که قاب عکس از دست او می‏افتد، من به این سمت رفتم که نشان بدهم زیور خودش از این جریان نادم است، در بازی، دیالوگ من این بود که (باران جان من از قصد این کار را نکردم) بیننده اینجا به رفتار او حق می‏دهد. ضمن اینکه مبینای عزیزم (بازیگر نقش باران) که دختر بسیار با استعدادی است در آن سکانس بسیار خوب بازی کرد. آقای سهیلی زاده بازی نقش یک دختر بچه گستاخ را بسیار خوب و ظریف از او گرفت، همان رفتار مبینا در نقش باران با زیور باعث می‏شد تماشاگر او را نیز بعضی مواقع محق بداند. گاهی رفتارهای نادم او و مهربانی‏هایش به باران مثل اینکه بارانم من امشب می‏آیم و در اتاق تو می‏خوابم باعث می‏ شد تا حدی شخصیت زیور تطهیر شود. این رفتار را ما در خیلی‏ ها می‏بینیم. من چندی پیش مادری را دیدم که می‏گفت من هم وقتی فرزندم را تنبیه می‏کنم بلافاصله پشیمان می‏شوم ولی او نمی‏داند من چقدر در زندگی مشکل دارم. زیور هم عصبی بود و گاهی فکورانه رفتار نمی‏کرد اما گاهی از رفتارش پشیمان می‏شد.

 

رفتار زیور با مرضیه در سریال آوای باران

بازیگر نقش زیور همچنین گفته: او می‏ترسد که حضور مرضیه باعث شود، ثروت طاها به او و نادر نرسد. در واقع از آزار دادن همه تنها یک هدف را دنبال می‏کند رسیدن به ثروت. یک جا به نادر می‏گوید من بالاخره پوز این دختر را زدم. شما می‏بینید که مثل خیلی از انسان‏ها که پشت و جلوی ما رفتاری متفاوت دارند زیور پشت سر مرضیه با استفاده از میمیک صورت و... رفتارهایی می‏کند و دوست دارد او را از سر راه بردارد. مردم به نظرم زیور را دوست دارند چرا که او را در اطرافشان دیده‏اند و خوب می‏شناسندش. بسیار زیاد از اطرافیانم در مورد آن سکانس که زیور خیار را با سر و صدا و با دهان باز می‏جود شنیده‏ام، آن سکانس یک جورهایی معرف کاراکتر است. حالا در پارت دوم شما می بینید که سبک و سیاق غذاخوردنش تغییر کرده است. او حتی سالاد می‏خورد، رژیم دارد، به پوستش فکر می کند و جنس رفتارش کاملاً تغییر کرده و به سمت و سویی رفته که با زیور پارت اول بی‏اندازه فاصله دارد.

 

20 سال بعد

چرخنده گفته زیور بعد از 20 سال ترسش را برای از دست دادن دارد. به خصوص زمانیکه طاها برمی گردد. او توضیح داد: به جز لحن و بیان زیور شما متوجه برخوردهای متفاوتش شدها ید. برخورد او با نادر تغییر کرده است. چند اصطلاح یاد گرفته است مثل  Hello، نوع گویشش حتی برگرفته از تغییر رفتارش متفاوت شده، با بچه ها طوری دیگر برخورد می کند و...

 

بازتاب بازی در نقش زیور

چرخنده همچنین به این موضوع اشاره کرده : از بسیاری از مردم شنیده ام که دوست دارند زیور به عقوبت رفتارهایش برسد. باور کنید من روز اربعین یک اس ام اس داشتم که نمیدانستم از کیست و چرا؟ برای من نوشته بودند (البته برای زیور) حواله ات به همین شب عزیز... من یک کم آنجا قلبم لرزید ولی مطمئن شدم که نقش زیور را درست بازی کرده‏ام. اگر من در بازی ام طوری رفتار کرده باشم که برای کسانی که مانند زیور زندگی می کنند درس عبرتی بوده و آنها را به فکر  فرو برده باشم به نظرم از پس رسالتم برآمده ام.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1402/10/12
سلام واقعا دست مریزاد خانم چرخنده عالی بازی کردیند من خیلی دوست دارم که آوای باران ۲ ساختت بشه
دوستدار شما 1399/11/10
درود بر شما بانو، عالی ایفای نقش کردید و این سریال فوق العاده است ♡♡♡♡♡
ناشناس 1399/10/21
درود بر شما بانو،،این سریال فوق العاده است،عالی بازی کردی

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.