2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
ابراهیم تهامی: امروزی ‌ها مسی و رونالدو را می‌ بینند و مرا قبول ندارند

ابراهیم تهامی: امروزی ‌ها مسی و رونالدو را می‌ بینند و مرا قبول ندارند

نگفتم ۱۴ بازیکن بلکه گفتم 13،14 بازیکن! البته الان صحبت خاصی ندارم و نمی‌خواهم به آن بپردازم اما چنین اتفاقی واقعا افتاد از شما هم می‌خواهم به آن نپردازید، متاسفانه جوان‌های این دوره زمانه این مباحث را نمی‌پذیرند، چون ندیده‌اند.

دوات آنلاین -ابراهیم تهامی نه‌تنها یکی از خاص‌ترین فوتبالیست‌های خوزستان بلکه یکی از خاص‌ترین فوتبالیست‌های ایران است؛ پیشکسوتی که سابق براین با اظهارنظری عجیب مبنی‌بر اینکه در یک بازی ۱۴ بازیکن را دریبل کرده، خبرساز شد و مهاجمی که با پاس گل او کریم باقری گل اول ایران را مقابل استرالیا به ثمر رساند تا زمینه‌ صعود به جام‌جهانی ۹۸ فرانسه مهیا شود، هنوز در ذهن بسیاری از فوتبال‌دوستان قدیمی به‌عنوان یک بازیکن تکنیکی و گلزن نامش به یادها مانده اما حالا و بعد از بیشتر از دو دهه پس از آن سال‌ها این روزها جایگاهی در این فوتبال ندارد.

 

خودش از شرایط فعلی گلایه‌های زیادی دارد و یک‌بار ادعا می‌کند شاید ایرانی نیست که در سالگرد صعود تیم ملی ایران به جام‌جهانی کسی با او کاری ندارد و بار دیگر می‌گوید حتما خوزستانی هم نیست که برای کار به سراغ او نمی‌آیند. حالا اما به بهانه اینکه استقلال اهواز تیم مردمی و محبوب خوزستانی‌ها به لیگ استانی سقوط کرده است به سراغش رفتیم و با او خاطره ‌بازی کردیم. بخشی از گفت‌وگوی فرهیختگان با ابراهیم تهامی را در ادامه می‌خوانید.

 

*شما کجا مشغول هستید و چرا در فوتبال فعالیت نمی‌کنید؟

من در خانه‌ام مشغول هستم و در چهاردیواری دورم با عکس‌های بچه‌هایم بازی می‌کنم.

 

*یعنی فوتبال ایران نباید از امثال ابراهیم تهامی بهره‌مند شود؟

خیر این سیستمی که به ورزش حاکم شد، متاسفانه آدم سالم نمی‌خواهد. خودتان در جریان هستید من که بچه آبادان هستم و افتخار می‌کنم که خوزستانی هستم باید بیرون بمانم. از شما سوال می‌کنم الان چند تیم در خوزستان در لیگ برتر بازی می‌کنند؟ اما در شهر خودم به من می‌گویند تهامی بیشتر برای اهواز بازی کرده و نباید در آبادان کار کند. قبول این حرف درست اما آقای پیروانی برای آبادان بازی کرده یا آقای قنبری اصلا یک شورت ورزشی دارد که الان کمک آقای پورموسوی است. خود آقای پورموسوی یادش رفته که یک روز حاضر بود ساکم را حمل کند و با من عکس بگیرد، حالا او سرمربی نفت آبادان شد و اشکالی ندارد، بالاخره هرکسی یک توانایی دارد و می‌تواند پیشرفت کند اما آقای پیروانی کجا در فوتبال آبادان بازی کرده یا امثال قنبری کجا بودند؟ بچه‌های آبادان که می‌گفتند تهامی حقی در آبادان ندارد آیا اینها در آبادان حقی دارند؟ یک زمانی شاید حقی به بچه‌های آبادان می‌دادند و یک زمان شاید خود من هم حق را به هواداران آبادانی می‌دادم اما الان تماشاگران چه چیزی می‌توانند به من بگویند؟ آن زمان من کوتاه می‌آمدم اما الان آنها کوتاه می‌آیند یا نسبت به من حقی دارند؟ من اصیل‌ترین بچه آبادان هستم و همه می‌دانند که تمام اجدادم در این شهر زیارتگاه هستند اما در این فوتبال دلال‌ها هرکاری دوست دارند می‌کنند.

ابراهیم تهامی خاطرات شنیدنی زیادی دارد

خاطرات فوتبالی ابراهیم تهامی

*شما خاطرات زیادی با استقلال اهواز دارید واقعا این تیم حیف نمی‌شود؟

من از سال ۶۸ تا زمانی که فوتبالم به اتمام رسید بیشتر دوران بازیگری را در این تیم بازی کردم.

 

*حتما فصل ششم لیگ برتر را به یاد دارید که استقلال اهواز تا مرز قهرمانی هم پیش رفت اما درنهایت سایپا به قهرمانی رسید.

متاسفم برای آن کمک ‌داوری که در بازی هفته پایانی اصلا روی خط پرچم نبود و تصمیم‌گیری کرد. بعد از آن صحنه به افشاریان گفتم فیلم این بازی را از زیر سنگ هم شده پیدا و ثابت می‌کنم که در آن صحنه به ضرر استقلال اهواز قضاوت شد. کمک ‌داور 30متر با پرچم فاصله داشت، چطور تشخیص داد که توپ بعد از برخورد به تیر دروازه وارد آن شده و برگشته است، در حالی که این اتفاق نیفتاد. اسم کمک ‌داور یادم نیست اما او وجدان و معرفت و مردانگی‌اش، همه را فروخت. اگر هم او را می‌شناختم هم اسمش را به زبان نمی‌آوردم چون آدم خوبی نبود و وجدان و آخرتش را به خاطر سایپا فروخت تا این تیم قهرمان شود. اتفاقا آن روز یک روز زیبا برای استان خوزستان بود، چراکه مقارن شده بود با روز آزادسازی خرمشهر و روز خوشحالی مردم خوزستان به شمار می‌رفت اما آن کمک‌داور این خوشحالی را به مردم حرام کرد. ما در آن فصل تا مرز قهرمان شدن هم با فیروز کریمی رفتیم و می‌توانستیم قهرمان شویم.

 

*از دوران کار با فیروز کریمی چه خاطراتی دارید؟

آقا فیروز یکی از بهترین مربیان ایران بوده و هست و همیشه هم کارش در سطح بالا بوده. آن زمان که هیچ‌کس به فکر کارهای تاکتیکی و تکنیکی نبود و بازیکنانی که استعداد داشتند و می‌توانستند کار را دربیاورند اما از استعداد خود خبر نداشتند، آقافیروز روی آنها شناخت داشت و آنها را به فوتبال معرفی می‌کرد. با این سرمربی خاطرات زیادی دارم و از صحبت‌ها تا کارهای داخل زمینش همه و همه خاطره هستند. درست است که در استقلال اهواز فوتبال حرفه‌ای بازی می‌کردم اما وقتی فیروز کریمی آمد، فوتبالم چندبرابر به چشم آمد و تازه برایم روشن شد که فوتبال چیست.

 

*از لحاظ غیرفنی چه خاطراتی با فیروز کریمی دارید؟

او همیشه صحبت‌های شیرینی می‌کرد و واقعا شخصیتی دوست‌داشتنی داشت و همه جذب حرف‌های او می‌شدیم. کریمی در مواقع لازم به خوبی با صحبت‌هایش به بچه‌ها شوک می‌داد و از لحاظ روحی و روانی هم با بچه‌ها خیلی خوب کار می‌کرد.

 

*یکی از بازی‌های خاطره‌انگیز استقلال اهواز در تهران مقابل پرسپولیس بود. در دیداری که ۵ بر یک شکست خوردید و تک‌گل این تیم را درحالی به ثمر رساندید که عابدزاده از وسط زمین یک گل به استقلال اهواز زد اما داور آن را آفساید اعلام کرد.

با اینکه سالیان سال گذشته اما متاسفم برای برخی مربیان که شایستگی بازیکنان را نمی‌بینند. در آن سال من بازیکن تیم ملی بودم اما سرمربی تیم فقط ۲۰ دقیقه به من بازی داد، البته این تشخیص باقری‌نیا به‌عنوان سرمربی بود که من به‌عنوان بازیکن تیم ملی بیرون بنشینم و ۲۰ دقیقه بازی کنم، من هم به‌عنوان بازیکن نمی‌توانستم اعتراض کنم. درخصوص گل عابدزاده که از وسط زمین زد هم باید بگویم این گل واقعا آفساید بود چون او نمی‌توانست از وسط زمین مستقیم به قصد گل شوت‌زنی کند.

 

*خود شما به این شکل عجیب و غریب گل زده‌اید؟

من هم یک‌بار از وسط زمین گل زدم اما یادم نیست به چه تیمی، البته در بازی‌های داخل استان.

 

*اظهارنظرتان درباره دریبل کردن ۱۴ بازیکن در یک صحنه بسیار جالب بود. واقعا این اتفاق افتاد؟

نگفتم ۱۴ بازیکن بلکه گفتم 13،14 بازیکن! البته الان صحبت خاصی ندارم و نمی‌خواهم به آن بپردازم اما چنین اتفاقی واقعا افتاد از شما هم می‌خواهم به آن نپردازید، متاسفانه جوان‌های این دوره زمانه این مباحث را نمی‌پذیرند، چون ندیده‌اند. الان آنها رونالدو و مسی را می‌بینند و دیگر من را قبول ندارند. اشکال هم ندارد چون ندیده‌اند و یادشان نیست و اگر می‌دیدند حتما قبول می‌کردند که من هم بازیکن دریبل‌زن و تکنیکی بودم.

 

*البته گفته بودید در دنیای فوتبال مثل ابراهیم تهامی بازیکن روی دستش نمی‌آید!

هرکسی ذات خودش را خوب می‌شناسد که چطور بازیکنی است. من به‌خاطر شناختی که روی خودم داشتم گفتم و به قول مهندس صالحی از بزرگان استقلال مثل من مادر نزاییده و نخواهد زایید! بالاخره هرکسی یک سر و شکل و توانایی‌هایی دارد و منظور صالحی این بود که دیگر کسی مثل ابراهیم تهامی نمی‌آید.

 

*به‌عنوان یکی از عوامل تاثیر‌گذار در صعود تیم ملی ایران به جام جهانی ۹۸ فرانسه چطور در سالگرد این دیدار کمتر از شما سراغ می‌گیرند و همه سراغ خداداد و علی دایی و کریم باقری و سایرین می‌روند؟

درست می‌گویید چون من ایرانی نیستم! اگر بودم به جام جهانی می‌رفتم و لطیفی و امثال لطیفی‌ها نباید می‌رفتند و این حق من بود.

 

ابراهیم تهامی و تیم استقلال

*یک مدت هم برای استقلال تهران بازی کردید. از حضور در این تیم چه خاطراتی دارید؟

بله همراه با مرحوم پورحیدری استقلال را در آسیا تا چهار تیم برتر قاره بالا آوردیم اما متاسفانه با مدیرعامل شدن فتح‌الله‌زاده او حرمت منصورخان را نگه نداشت و این مربی را کنار گذاشت. فتح‌الله‌زاده اجازه نداد حداقل پورحیدری این دو بازی را هم پشت‌سر بگذارد. در آن دوره فتح‌الله‌زاده بزرگ‌ترین بی‌احترامی را به پورحیدری کرد. روح منصورخان شاد اما فتح‌الله‌زاده که برای او متاسف هستم می‌توانست بعد از آسیا پورحیدری را کنار بگذارد و ناصر حجازی را بیاورد. خدا ناصرخان را هم رحمت کند اما در دو دیدار پایانی یک دقیقه هم از من استفاده نکرد و تیم هم چهارم آسیا شد.

 

نکته اینجاست که حدود ۱۰ سال بعد هم فتح‌الله‌زاده به ناصر حجازی وفادار نماند و در اواسط لیگ او را برکنار کرد و فیروز کریمی را آورد.

 

در این مورد نمی‌توانم صحبت کنم چون در آن دوره نبودم و فقط می‌توانم درخصوص زمانی که خودم بودم و مسائل را از نزدیک دیدم، حرف بزنم.

 

*درحال حاضر نتایج و شرایط استقلال را دنبال می‌کنید؟

بله من استقلالی هستم و استقلال هم تیم خوبی است اما متاسفانه نمی‌دانم چرا امسال خوب بازی نمی‌کند، علت این موضوع را نمی‌دانم در حالی که این تیم پارسال خیلی زیباتر بازی می‌کرد اما امسال این‌طور نیست.

 

*دلیل این موضوع چیست یعنی اعتقاد دارید به خاطر فکری این اتفاق افتاده است؟

دلیلش را باید از خود فکری پرسید هرچند او پسر بسیار خوبی است و من او را دوست دارم و زمانی هم که بازی می‌کرد بازیکن بسیار با غیرتی بود اما از لحاظ فنی در دوران مربیگری شناخت زیادی از او ندارم، البته در تیم‌های سابقش مثل نفت مسجدسلیمان نتایج خوبی گرفت.

 

*شما هنوز هم خودتان را استقلالی می‌دانید؟

خودم را یک استقلالی قدیمی می‌دانم و تا زمانی که زنده هستم طرفدار این تیم می‌مانم.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.