2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
خودکشی دختر 15 ساله در‌خانه سلامت بهزیستی

خودکشی دختر 15 ساله در‌خانه سلامت بهزیستی

معاون دادستان مشهد: از صدر تا ذیل بهزیستی مسئول اند مگر عدم تقصیر خود را اثبات کنند.

دوات آنلاین -پنج شنبه شب گذشته دختر نوجوان 15 ساله ای در مرکز خانه سلامت مشهد، که زیر نظر اداره کل بهزیستی استان است، به طرز دلخراشی خودکشی کرد. حادثه تلخی که به گفته قاضی عابدین زاده معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد مسئولان بهزیستی در این واقعه مسئولند مگر عدم تقصیر خود را به اثبات برسانند.

 

ویژه نامه خراسان رضوی روزنامه خراسان نوشت: مدیرکل بهزیستی استان در این باره گفت: در مراحل اولیه تحقیق در خصوص این واقعه هستیم و نمی توانیم تا روشن شدن همه ابعاد ماجرا آن را رسانه ای کنیم.

 

وی افزود: نمی خواهم بگویم که خودکشی چطور اتفاق افتاده و علت فوت را نمی گویم تا افکار عمومی مشوش نشود، اما کلیات موضوع از این قرار است که یک دختر 15 ساله که پدر او در زندان بوده و مادرش اعتیاد داشته است و در پارک توسط ماموران نیروی انتظامی دستگیر می شود و با حکم قضایی به مرکز نگهداری دختران در معرض آسیب بهزیستی منتقل شده است که پنج شنبه شب اقدام به خودکشی کرده و با وجود این که عوامل اورژانس به محل آمده اند نتوانستند کاری برای او انجام دهند.

 

احتمال افسردگی

وی تصریح کرد: مسائل مطرح شده درباره خودکشی دسته جمعی صحت نداشته و بقیه بچه ها در مرکز حضور دارند و خودکشی دسته جمعی صورت نگرفته است.

 

پوریوسف افزود: علت این کار باید کشف بشود و احتمالا این دختر تالمات روحی و افسردگی داشته اما هنوز بررسی قطعی انجام نشده است. مدیرکل بهزیستی استان گفت: این دختر افسردگی داشته و هفته گذشته توسط روان پزشک ویزیت شده است و اقداماتی که برای یک دختر افسرده باید انجام شود قطعا انجام شده اما در گزارش روان پزشک مواردی دال بر احتمال خودکشی فرد گزارش نشده است و مراقبان نیز علایمی گزارش نکرده اند، اگر من مقصرم پاسخ می دهم، اگر کسی در مجموعه مقصر است پاسخ می دهد.

 

صحنه سازی ساختگی

نیره عابدین زاده معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز در این باره به روزنامه خراسان گفت: اطلاعاتی که وجود دارد بر اساس آن چیزی است که بهزیستی استان در اختیار ما گذاشته و چون خود بهزیستی در ماجرا مسئول و مقصر است اظهارات آن ها برای ما دلیل تلقی نمی شود، باید در دادستانی بررسی کافی را انجام دهیم و نتیجه تحقیقات را مشخص کنیم. وی افزود: متاسفانه این اتفاق به این دلیل رخ داده که این دختر خانواده موثری نداشته و در اردیبهشت امسال به مراکز بهزیستی معرفی می شود. طبق تحقیقاتی که انجام شده است، بچه ها با هم هماهنگ می کنند و یک نفر تمارض به حالت تهوع و بدحالی می‌کند تا به یک قسمت جلب نظر شود و طبق اطلاعات ما هیچ کس قرصی نخورده و اقدام به خودکشی نکرده است و شبیه سازی ساختگی به صورت نمایش و شبیه سازی اتفاق افتاده تا نظرات به یک سمت جلب شود و «ساجده» بتواند کار خودش را انجام دهد و در سرویس بهداشتی مرکز خانه سلامت با روسری، خودش را حلق آویز ‌کند و به نظر من این تبانی آن قدر برنامه ریزی شده بوده که مسئول مرکز باید متوجه می شد که ممکن است ساجده خودکشی کند.

 

 وی گفت: باید بررسی شود که این دختر، زمانی که در آن مرکز نگهداری می شده، اختلالاتی داشته یا تهدیدی به خودکشی داشته است و همکاران بهزیستی برای درمان و رساندن این دختر به آرامش اقدامی کرده اند یا خیر؟ قاضی عابدین زاده تاکید کرد: سوال اصلی ما این است که به چه علتی تنها یک مربی برای تعداد زیاد دختران این مرکز حضور داشته، حتی در شرایط کنونی کرونا چون این مراکز جزو مراکز ضروری است به هیچ عنوان نباید شرایط کاهش نیرو در آن انجام شود و اتفاقا در این موقعیت باید با تعداد بیشتری مراقبت را انجام دهند، نه این که به بهانه این که نیرو نیست، بودجه نداریم، نیرو راکاهش دهند که در دل شب ناظری وجود نداشته باشد و این اتفاق صورت گیرد و وقتی متوجه شوند که کاملا نفس این دختر رفته است. وی تصریح کرد: کسی که خود را حلق آویز کند که به همین راحتی فوت نمی کند، زمان می برد، ممکن است سر و صدایی داشته باشد و همه این ها ناشی از ضعف در سیستم عملکردی است که باید بررسی شود و پاسخگو باشند.

 

 عابدین زاده افزود: همه مسئولان بهزیستی از صدر تا ذیل در این باره مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند، مگر این که بتوانند عدم تقصیرشان را اثبات کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا قرار یا دستوری برای مسئولان بهزیستی صادر شده یا خیر؟ گفت: فعلا خیر، بازپرس ویژه قتل به محل اعزام می‌شود و دستورات لازم در این باره را صادر می کند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.