2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
همه حاشیه‌های افتتاح زودهنگام متروی فرودگاه امام خمینی
شهردار بعدی با افتتاح‌های زودهنگام پروژه‌ها ازسوی قالیباف، دردسرهای جدی دارد

همه حاشیه‌های افتتاح زودهنگام متروی فرودگاه امام خمینی

در حال حاضر مترو با مشکلات زیادی دست به گریبان است، زیرا زیرساخت‌های آن هنوز تکمیل نشده‌اند و تامین ترن‌های سریع‌السیر برای شهردار آتی به یک دردسر بزرگ تبدیل می‌شود. همه می‌دانند که با افتتاح یک پروژه نمی‌توان به مردم گفت که این پروژه فعلا مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد تا زیرساخت‌ها و ترن آن مورد تامین شود.

دوات آنلاینمحمدباقر قالیباف، شهردار تهران اعلام کرد که تهران باید 8 خط مترو داشته باشد. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در مقابل می‌گوید: «این حرف را قبول ندارم. بی‌خود نام ادامه خط یک را هشت گذاشته‌اند، شهر تهران تنها هفت خط دارد.»

با این وجود؛ شهرداری تهران با پافشاری روی حرفش، متروی فرودگاه امام‌خمینی (ره) را خط 8 مترو نامگذاری کرده و از افتتاح آن خبر می‌دهد. اما بحث فقط نام خط نیست. مترو فرودگاه امام خمینی مشکلاتی دارد که به عقیده مسئولان وزارت راه نباید حالا افتتاح شود.

نامه ‌شهرداری و لغو حکم دادگستری

وزارت راه و شهرسازی هم اعلام کرده «دادگستری جمهوری اسلامی ایران با صدور حکمی به فرمانده پلیس آزادراه تهران-قم و فرمانده فرودگاه امام خمینی(ره) دستور داد تا زمانی که طرح ایمنی خط ۸ مترو به تصویب شورای‌عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی نرسیده و اجرا نشده باشد، افتتاح و بهره‌برداری این خط را متوقف کند. در جلسات مشترک مسئولان وزارت را و شهرسازی با مسئولان شرکت مترو تهران مقرر شد طرح‌ ایمنی خط مترو تهران- فرودگاه امام (ره) با توجه به هم‌جواری آن با آزادراه تهران- قم از سوی شرکت مترو تهران تهیه شود تا پس از بررسی شورای‌عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی و در صورت نبود یا رفع ابهامات مورد تصویب قرار گیرد. در حال حاضر طرح ایمنی خط مترو تهران- فرودگاه امام که از سوی شرکت مترو تهران تهیه ‌شده، مورد تأیید شورای عالی فنی امور زیربنایی وزارت راه و شهرسازی نیست.»

پس از این حکم مکاتبه مدیرعامل مترو با دادگستری شروع می‌شود و حالا غلامحسین اسماعیلی، رئیس‌کل دادگستری استان تهران، اعلام کرد: «طبق این مکاتبات شهرداری اعلام کرده که اشکالات و مشکلات مورد ایراد برطرف شده و ممانعت از افتتاح خط 8 مترو با همین مکاتبات منتفی می‌شود.»

حق افتتاح دارید نه بهره‌برداری

این در حالی است که مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی به صراحت می‌گوید: «شهرداری با مراجعه به دادگاه، موفق به اخذ حکمی فقط برای افتتاح خط مترو فرودگاه امام خمینی (ره) شده است و طبق حکم صادره تا زمان تایید از سوی شورای عالی فنی امور زیربنایی، حق بهره‌برداری از این خط را ندارد. بنابراین حکم، خط مترو فرودگاه امام خمینی(ره) فقط افتتاح می‌شود، ولی بعد از افتتاح هیچ قطاری از روی ریل آن عبور نخواهد کرد. به‌طور حتم در صورت بروز هرگونه اتفاق، هیچ‌کس مسئولیت آن را قبول نخواهد کرد.»

از سخنان رئیس‌کل دادگستری استان تهران برمی‌آید که افتتاح این پروژه بلامانع است نه بهره‌برداری از آن. به همین دلیل خط 8 مترو افتتاح شد تا بعد از آن ایرادات اساسی آن برطرف شود.

مشکلات قالیباف برای شهردار آینده

درست است که مکاتبات مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو به نوعی تعهد شرکت بهره‌برداری مترو به دادگستری حساب می‌شود. اما چطور ایرادات و مشکلات چنین پروژه بزرگی در همین چند روز حل و فصل شده خود جای بحث دارد.

محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران با اشاره به افتتاح زودهنگام خط 8 مترو، گفت: «ترن خط 8 مترو تامین نشده و زیرساخت‌های‌ آن دچار مشکل است.»

تندگویان در گفت‌و‌گو با دوات‌آنلاین گفت: «ساخت پروژه‌ها خارج از محدوده شهری، به عهده شهرداری نیست. در ساخت خط 8 مترو، محدوده بعد از شهر آفتاب، خارج از محدود شهری محسوب می‌شود. بنابراین ریل‌گذاری و ساخت خط 8 مترو را شهرداری به عهده نگرفت. در حقیقت ایستگاه این خط در فرودگاه امام خمینی (ره) با همکاری و هماهنگی شهرداری ساخته شده است. فکر می‌کنم مسئله مالی پروژه و در واقع هماهنگی‌های بین دولت و شهرداری تهران بیشتر مد نظر دادگستری بوده است. فاز‌هایی از خط 8 متروی ازسوی دولت ساخته شده و بخش داخل محدود شهر تهران را شهرداری به عهده گرفته است. این هماهنگی‌ها باید انجام می‌شد تا پروژه برای بهره‌برداری آماده شود. شاید این مشکل هماهنگی‌ها حل شده که دادگستری هم اعلام کرده که مشکلی در این خط وجود ندارد.» 

مشکلات فنی پروژه

تندگویان با اشاره به مشکل فنی خط 8 مترو، افزود: «شبکه زیرساخت این خط تامین نیست. یعنی این پروژه (مانند خط 7مترو) افتتاح می‌شود و بعد در نگهداری، ایمنی و تامین ترن‌هایی که باید استفاده شود مشکل ایجاد می‌شود. ترن‌های این خط متفاوت است و باید از ترن‌های سریع‌السیر استفاده شود. مردم هم با این افتتاح انتظار دارند که ترن‌ها با یک تایم زمانی خاص  تردد کند، یقینا در زمان‌بندی مشکل ایجاد خواهد شد.»

او با تاکید بر مشکلات پروژه‌هایی که قالیباف در این ماه‌های آخر افتتاح می‌کند، اظهار کرد: «مشکل اینجاست که آقای قالیباف پروژه‌ها را افتتاح می‌کند و توقع مردم برای را به دوش شهردار بعدی باقی می‌گذارد. در حال حاضر مترو با مشکلات زیادی دست به گریبان است، زیرا زیرساخت‌های آن هنوز تکمیل نشده‌اند و تامین ترن‌های سریع‌السیر برای شهردار آتی به یک دردسر بزرگ تبدیل می‌شود. همه می‌دانند که با افتتاح یک پروژه نمی‌توان به مردم گفت که این پروژه فعلا مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد تا زیرساخت‌ها و ترن آن مورد تامین شود.» 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.