2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
پایان بدون نتیجه مهلت دو ماهه کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی

پایان بدون نتیجه مهلت دو ماهه کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی

وکیلی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: احتمالا اعضای کمیته تفاوت نظرهای فاصله‌داری با ممیزی‌های عادی در اکران فیلم‌ها دارند که با گذشت دو ماه، هیچ خروجی از این کمیته حاصل نشده است

دوات آنلاین-کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی پس از پایان مهلت دو ماهه‌ای که وزیر ارشاد برای تعیین تکلیف این فیلم‌ها داده بود، دستاورد روشنی نداشت. همین موضوع انتقاد یک عضو هیأت رئیسه مجلس را برانگیخت واو  گفت: گذشت دو ماه از نامه وزیر فرهنگ و آغاز به کار کمیته بازبینی و معلوم نبودن خروجی آن بدین معناست که احتمالا اعضای کمیته تفاوت نظرهای فاصله‌داری با ممیزی‌های عادی در اکران فیلم‌ها دارند که با گذشت دو ماه، هیچ خروجی از این کمیته حاصل نشده است.

محمدعلی وکیلی تشکیل کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی در سازمان سینمایی را مثبت ارزیابی و عنوان کرد: البته این کمیته به شرطی اثربخشی مثبت دارد که خود درگیر ممیزی‌های سلیقه‌ای نشود.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این پیشنهاد که در ترکیب کمیته تجدید نظر شود، گفت: در این صورت می‌توان شاهد خروجی از کمیته بازبینی فیلم‌های توقیفی بود.

وکیلی با برشمردن آسیب‌های وارده به یک فیلم به علت توقیف، تصریح کرد: وقتی فیلمی در زمان خود اکران نشود چند آسیب آن را تهدید می‌کند؛ نخست اینکه احتمال توزیع آن در فضای مجازی از طرق مختلف وجود دارد به این ترتیب حق مادی و معنوی مالکین در این خصوص مخدوش شود.

وی ادامه داد: همچنین مادامی که فیلم در فضای مجازی پخش شود شأن امانتداری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زیر سوال خواهد رفت.

این عضو هیأت رییسه مجلس ادامه داد: یکی دیگر از آسیب‌های توقیف و عدم اکران به موقع فیلم‌ها این است که زمان مناسب برای طرح موضوع فیلم و کیفیت اثربخشی آن از دست می‌رود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به خانه ملت گفت: همچنین با توقیف فیلم امکان دارد سناریوی مشابه فیلم ساخته شده تولید و ساخته شود که این مسئله موجب ضایع شدن حقوق مادی و معنوی کارگرادان و تهیه کننده اثر می‌شود و اگر کارگردانی پروانه نمایش گرفته باشد، نقض حقوق سازندگان فیلم به حساب می‌آید.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.