2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روحانی: رای مردم در 29 اردیبهشت یک بلوغ اجتماعی بود
سخنان روسای قوا در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری

روحانی: رای مردم در 29 اردیبهشت یک بلوغ اجتماعی بود

روحانی : رای مردم در 29 اردیبهشت یک حادثه نبود، بلکه حاصل یک بلوغ اجتماعی بود. منتخب ملت باید به درستی بداند از میان چه خواسته ها و آرایی برآمده است. امروز من به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام همه امور مردم ایران هستم

دوات آنلاین-

حجت‌الاسلام حسن روحانی یک روز پس از تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری‌اش توسط مقام معظم رهبری،‌ بعد‌از ظهر امروز در مجلس شورای اسلامی برای پاسداری از قانون اساسی سوگند یاد کرد.

در ادامه مراسم تحلیف رئیس جمهور، پس از سخنرانی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، حسن روحانی در حضور رییس قوه قضاییه و هم‌چنین اعضای شورای نگهبان که در مراسم تحلیف حضور دارند، برای پاسداری از اسلام و قانون اساسی سوگند یاد کرد.

در متن سوگند رییس جمهور آمده است:

بنابر اصل 121 قانون اساسی رئیس‏ جمهور در مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ در جلسه‌‏ای‏ که‏ با حضور رئیس‏ قوه‏ قضائیه‏ و اعضای‏ شورای‏ نگهبان‏ تشکیل‏ می‏‌شود، به‏ ترتیب‏ زیر سوگند یاد می‏‌کند و سوگندنامه‏ را امضا می‏‌نماید:

بسم‏‌الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏

«من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ کریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌کنم‏ که‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ کشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای‏ مسئولیت‌هایی‏ که‏ برعهده‏ گرفته‏‌ام‏ به‏ کار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای‏ کشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هرگونه‏ خودکامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ که‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏، حمایت‏ کنم‏. در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ کشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏ السلام‏ قدرتی‏ را که‏ ملت‏ به‏ عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداکار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏.»

رییس‌جمهور پس از تحلیف یادآور شدکه باید پاسخگوی رای مردمی باشیم که اعتبار و حیثیت مجددی به ما بخشیده اند.

به گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم تحلیف خود به عنوان رییس جمهور 4 سال آینده ایران،  پس از ادای سوگندطی سخنانی با اشاره به حضور مقامات بلندپایه سیاسی جهان در این مراسم اظهار کرد: ملت بزرگ و شریف ایران، مهمانان ارجمند ، روسای محترم جمهور، نخست وزیران، معاونین رئیس‌جمهور ، روسای مجالس، وزرای خارجه و نمایندگان ویژه کشورهای دوست و سازمان های بین‌المللی ؛ نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و اعضای محترم شورای نگهبان ، روسای محترم قوه قضاییه و مقننه، رئیس و اعضای محترم دفترنهاد مقام معظم رهبری، یادگار امام (ره) و اعضای محترم بیت امام راحل، فرماندهان نیروهای مسلح و  مسئولین محترم کشوری و لشکری  در آغاز سخن یاد بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدای عزیز، جانبازان و آزادگان سرافراز را گرامی می دارم و در برابر عظمت آن‌ها تعظیم می‌کنم که عظمت و شرف ما مدیون رشادت های آن عزیزان است.

وی ادامه داد: ایام ولادت ثامن حجج امام رضا (ع) را تبریک گفته و از خداوند بزرگ می خواهم که با توجه حضرت ولی عصر (عج) و به برکت این ایام خجسته دولت و ملت ما را مشمول برکات خود قرار دهد.

روحانی با اشاره به سالگرد پیروزی انقلاب مشروطه گفت:‌ امروز چهارده مرداد است ؛ ۱۱۱ سال پیش ایران حماسه ای نو آفرید. نهضت مشروطیت ایران به عنوان نخستین قیام ملت خاورمیانه پیروز شد و دو مفهوم قانون و حاکمیت ملی را برای ملت به ارمغان آورد. در واقع نخستین قیام ملی مردم آسیا برای آزادی خواهی در این قاره کهن به انجام رسید.

وی در ادامه گفت:‌ این انقلاب با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بود که متاسفانه در نهایت به انحراف کشیده شد. ملت ایران برای برقراری آزادی و حکومت قانون فداکاری های فراوانی کردند. آن‌ها در نهایت انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساندند.

رییس جمهور خاطر نشان کرد: امروز دوازدهمین دولت جمهوری اسلامی ایران آغاز می‌شود. از زمان انقلاب تاکنون عالی ترین مقام اجرایی کشوربا رای تک تک مردم انتخاب می‌شود. مردم ایران با خلق حماسه اردیبهشت و حضور در انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر با ما سخن گفته و نظرات خود را علام کردند.

وی افزود: آنان با زبان رای خود گفتند چه می خواهند و چه نمی خواهند. آنها با انتخاب مجدد رویکرد و  راهی را انتخاب کردند که 4 سال در معرض نقد همگان قرار داشت. از این پس ما باید پاسخگوی رای مردمی باشیم که اعتبار و حیثیت مجددی به ما بخشیده اند.

روحانی تصریح کرد: رای مردم در 29 اردیبهشت یک حادثه نبود، بلکه حاصل یک بلوغ اجتماعی بود. منتخب ملت باید به درستی بداند از میان چه خواسته ها و آرایی برآمده است. امروز من به عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام همه امور مردم ایران هستم. انجام این تکلیف بدون همکاری همه آحاد ملت ممکن نخواهد بود.

آملی لاریجانی:مردم با حضور پرشکوه خود در انتخابات جمهوریت نظام را به رخ عالمیان کشاندند

رئیس قوه‌قضائیه با ضمن تشکر از حضور ۴۰ میلیونی مردم در انتخابات ریاست جمهوری گفت که مردم با این حضور جمهوریت نظام را به رخ عالمیان کشاندند.

آملی لاریجانی در مراسم تحلیف دوازدهمین رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران ضمن خوشامد گویی به مهمانان این مراسم اظهار کرد: لازم می دانم از حضور پرشکوه مردم که با شرکت ۴۰ میلیونی خود در انتخابات ریاست جمهوری، جمهوریت نظام را به رخ عالمیان کشاندند و به جهان نشان دادند که بعد از ۴۰ سال به آرمانهای نظام اسلامی پایبند هستند، تشکر کنم.

وی افزود: امروز انقلاب نظام جمهوری اسلامی ایران علیرغم توطئه‌های دشمنان با حضور مردم به سیاست‌های مقتدرانه خود ادامه دهد. بر اساس اصل ششم قانون اساسی مسئولین با اتکا به آرای مردم بر مسند امور قرار می‌گیرند و بر اساس بند ۸ اصل سوم قانون اساسی دولت مکلف است تمام امکانات را برای جلب مشارکت مردم در حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... به کار ببرد.

رئیس قوه‌قضائیه ادامه داد: با افتخار به عنوان رئیس قوه‌قضائیه می گویم که جمهوری اسلامی ایران با اتکا  به آموزه‌های دینی و تمدن خوبی که دارد از بزرگترین نظام‌های جهان است؛ نظامی که مظهر آزادی و مردم سالاری در منطقه است.

آملی لاریجانی با اشاره به تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با تحلیف در این مجلس با شکوه، دوره جدیدی در حیات سیاسی کشور آغاز می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت متن سوگند رئیس‌جمهوری گفت: متن سوگندی که رئیس‌جمهور در مراسم تحلیف یاد می‌کند بسیار قابل توجه است و از جمله اموری که به وسیله این سوگند به آن تاکید می‌شود پاسداری از مذهب رسمی کشور و همچنین پاسداری از نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی است.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه پاسداری از نظام جمهوری اسلامی لوازمی دارد، ادامه داد: اصول قانون اساسی اصولی مهم، مترقی و جامع‌الاطراف است که با مداقه مجلس خبرگان تقنین و با رای ۹۸ درصدی مردم به تایید قاطبه ملت رسیده است. بنیادی‌ترین مبنای قانون اساسی نیز نگاه توحیدی است که در سراسر این میثاق ملی حضور دارد و در اصل دوم به آن تصریح شده است که جمهوری اسلامی نظامی است که بر پایه ایمان به خدای یکتا، لااله‌الالله و لزوم تسلیم در برابر امر او.

وی خاطرنشان کرد:‌ نگاه توحیدی در سیاست خارجی و روابط بین‌المللی می‌گوید از هیچ قدرتی جز خدا نترسید. این نگاه همچنین می‌گوید که باید عزت را نزد خدا جست و همچنین هدف از حکومت رشد دادن انسان در حرکت به سوی خدا و نظام الهی است و این نگاه انسان را به عدالت فرا می‌خواند و بندهای گران را از جان آدمی باز می‌کند و وی را به آزادی دعوت می‌نماید.

رئیس قوه قضاییه در ادامه صحبت‌های خود در مراسم تحلیف دوازدهمین رئیس‌جمهور کشورمان اظهار کرد: ضمن تبریک و تهنیت به رئیس‌جمهور محترم و آرزوی توفیق برای ایشان خطاب به ایشان عرض می‌کنم که نیک بنگرید که تلاش‌ها و اقدامات شما در ترازوی نگاه توحیدی چگونه است و مسلم بدانید هر قدمی که در این مسیر بردارید همه اعم از آحاد ملت و مسوولان نظام حامی و هم‌پای شما خواهند بود.

وی خطاب به حسن روحانی ادامه داد: اینجانب به عنوان رئیس قوه قضاییه از هر خدمتی در این مسیر، میسر باشد دریغ نخواهم کرد.

آملی لاریجانی تصریح کرد: امروز نظام اسلامی ما نیازمند مجاهدت‌ها و تلاش‌های خالصانه آحاد ملت و به ویژه مسوولان متعهد کشور است. امیدوارم خداوند در این راه دشوار یار و مددکار شما باشد.

لاریجانی: امید است دولت جدید با رویکردی موشکافانه در توسعه همه‌جانبه موفق باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امید است با رویکرد موشکافانه و دقیق و آگاهی درست از مسائل کشور دولت جدید در توسعه همه جانبه کشور در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موفق باشد.

علی لاریجانی در آیین تحلیف دوازدهمین ریاست جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی ضمن خیرمقدم به روسای جمهور و سران کشورهای مختلف خارجی و همچنین مسئولین نهادهای بین‌المللی من الجمله اتحادیه اروپا، اکو، اجلاس بین المجالس و شورای همکاری کشورهای اسلامی گفت: ملت ایران علی رغم همه دشمنی قدرت های بزرگ در مسیر استقلال از مشروطه تاکنون از پای نایستاده و با برپایی انقلاب اسلامی به اهداف استقلال طلبانه خود نائل آمدیم.

وی افزود:‌ در طول سال‌های پس از انقلاب ۳۶ انتخابات در جمهوری اسلامی ایران انجام شده و 12 دولت ، 10 مجلس و 5 دوره خبرگان رهبری به انتخاب مردم تشکیل شده که نشان دهنده عمق مردم سالاری دینی در کشور ماست. همچنین انتخابات اخیر ریاست جمهوری با ۷۲ درصد مشارکت مردمی عمق مردم سالاری دینی و مشارکت مردم در سرنوشت خود و تعامل با نظام اسلامی را نشان می‌دهد که از دور اندیشی امام (ره) حکایت می‌کند که با این تدبیر از استقرار استبداد جلوگیری کرد.

لاریجانی تصریح کرد: در آستانه استقرار دولت دوازدهم و در فضای آشفته منطقه‌ای، ایران از امنیت پایدار برخوردار است. تلاش مسئولین و پایمردی ملت امنیت بیشتری را در سال‌های آینده نوید می‌دهد. همچنین همکاری قوای سه گانه در کشور زمینه مساعدی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی و توسعه همه جانبه فراهم نموده است.

وی تاکید کرد:‌ مجلس شورای اسلامی از توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات حمایت می‌کند و امید دارد دولت با تدبیر و نگاه واقع بینانه و رویکرد توسعه ای در مسیر پیشرفت و تعالی کشور موفق باشد و مجلس نیز در این مسیر نظارت خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن آرزوی توفیق برای دولت دوازدهم ابراز امیدواری کرد که با تعامل دولت جدید و مجلس، دولت در چارچوب قوانین و قانون برنامه ششم توسعه مسائل کشور را سامان داده و موجبات تعالی کشور را فراهم کند.

 

منبع:ایسنا

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.