2024/07/27
۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
آیا جذام بار دیگر بازگشته است؟

آیا جذام بار دیگر بازگشته است؟

15 سال پس از اعلام ریشه‌کن شدن جذام به عنوان یکی از مهیب‌ترین بیماری‌های قرن گذشته حالا هشدارهایی از وجود میلیون‌ها مبتلای جدید به این بیماری وجود دارد که هنوز تشخیص داده نشده‌اند.

دوات آنلاینکارشناسان معتقدند گزارش تعداد ابتلای به جذام که هر ساله از سوی سازمان بهداشت جهانی منتشر می شود نشان می دهد تعداد مبتلایان به میزان قابل توجهی کاهش داشته  اما در عین حال به معنی آن است که جدی نگرفتن این بیماری موجب می شود تا میلیون ها نفر از جذامیان از دریافت درمان متناسب با بیماری شان محروم باشند.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند  از سال 2005 تا کنون بین 200 هزار تا 300 هزار مورد جدید ابتلا به جذام در جهان گزارش می شود. اگرچه به نظر می رسد  تعداد واقعی مبتلایان به این بیماری بیشتر از این میزان باشد.

ویلیام کارنز اسمیت، استاد بهداشت عمومی دانشگاه آبردین و نویسنده پژوهش تعداد واقعی مبتلایان به جذام در این باره می گوید:« در حال حاضر می‌توانیم تخمین بزنیم  تنها نیمی از موارد ابتلا به جذام گزارش می شود. چرا که در طول 10 سال گذشته تمایل شدیدی به نادیده گرفتن یا جدی نگرفتن این بیماری در جهان به وجود آمده است.»

به گزارش گاردین، جذام یک بیماری مسری با عاملیت عفونت باکتریایی است که می توان آن را به راحتی توسط داروهای ارزان و موثر درمان کرد به شرطی که بیماری به موقع تشخیص داده شود. رها کردن این بیماری بدون تجویز دارو و اعمال درمان‌های مناسب تنها باعث می شود که اندام های بیرونی همانند چشم ها و سیستم عصبی آسیب ببیند و در مواردی فرد مبتلا احساس درد و تشخیص مناسب به دمای گرم و سرد را از دست بدهد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از سال 2005 تعداد افراد مبتلا به جذام که موارد ناهنجاری آنها قابل مشاهده بود به میزان 13 درصد افزایش داشته است. این به معنای آن است که جذام نه تنها در حال گسترش است بلکه در اغلب موارد به دلیل عدم تشخیص به خوبی پیشرفت می کند.

 یک سخنگوی سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد  آمار مربوط به این بیماری با استفاده از تحلیل آمار ملی کشورها که به این سازمان اعلام می کنند به دست آمده است. او اضافه کرد  بر همین اساس احتمال بالا بودن آمار حقیقی جذام نسبت به آمار اعلامی وجود دارد چرا که «این بیماری برای کشورهایی که سیستم بهداشتی آنها همچنان ضعیف است می تواند مشکل ایجاد کند.» از آنجایی که این بیماری از طریق واکسیناسیون قابل پیشگیری نیست در نتیجه نظارت سیستمندی هم برای نحوه اشاعه آن در سراسر جهان در دسترس نیست.

 

12jav.net

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.