2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
بازگشت دوباره نیمی از زندانیان به زندان

بازگشت دوباره نیمی از زندانیان به زندان

جرایم زمینه اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و قانونی داشته و می طلبد دولت این زمینه‌ها را از بین ببرد و تا زمانی که مشکلات معیشتی و اقتصادی حل نشود به‌طور قطع نمی‌توان در جهت کاهش جرائم اقدام کرد.

دوات آنلاینندامتگاه؛ این نامی است که برای زندان به کار می‌برند. اما حداقل نیمی از کسانی که به ندامتگاه می‌روند نادم نمی‌شوند. 46 تا 50 درصد زندانیان، بازگشت مجدد به زندان دارند یعنی پس از آزادی، دوباره مرتکب جرم می‌شوند و به ندامتگاه می‌روند؛ زندانیانی که پس از آزادی در جامعه رها می‌شوند. آنها نه آموزشی می‌بینند، نه تحت مراقبت قرار می‌گیرند و نه تحت حمایتی که مجبور نشوند دوباره دست به خلاف بزنند.

شکور پورحسین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به  بازگشت مجدد نزدیک به 50 درصد زندانیان به زندان، گفت: جای خالی تشکیل پرونده شخصیت در دستگاه قضا به طور جدی احساس می شود.

او افزود: متاسفانه در کشور هیچ برنامه ای برای زندانیان پس از خروج از زندان وجود ندارد و همین امر سبب شده با بازگشت مجدد نیمی از زندانیان به زندان مواجه باشیم.

او با بیان اینکه زندانیان پس از آزادی باید مورد حمایت جدی مردم و دولت قرار گیرند، به خانه ملت گفت:  جرایم زمینه اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و قانونی داشته و می طلبد دولت این  زمینه‌ها را از بین ببرد و تا زمانی که مشکلات معیشتی و اقتصادی  حل نشود به‌طور قطع نمی‌توان در جهت کاهش جرائم اقدام کرد.

جای خالی پرونده شخصیت برای مجرمان

پورحسین با یادآوری اینکه برای تمامی مجرمان باید پرونده شخصیت تشکیل شود، افزود:  جای خالی تشکیل پرونده شخصیت در دستگاه قضا به شدت احساس می شود و همچنین بررسی زمینه های ارتکاب به جرم نیز در اولویت قرار نمی گیرد در عین حال قاعده ای وجود دارد که بر اساس آن هر فردی که مرتکب جرم الف شود به مجازات ب محکوم می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: شخصیت و ساختار روحی و روانی مجرم باید مورد بررسی قرار گیرد تا از بروز جرایم بعدی در جامعه از سوی این افراد جلوگیری شود.

پورحسین یادآور شد: با تشکیل پرونده شخصیت برای بزهکاران می توان تعداد دفعات جرم، علل ارتکاب جرم مجدد، مجازات های تعیین شده و تاثیر آنها را بررسی کرد و در واقع با این اقدام زندانی پس از آزادی جامعه پذیرتر شده و کمتر به سمت و سوی بزهکاری بازمی گردد.

 نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس دهم، با یادآوری اینکه در زندان‌های کشور با محدویت فضای مناسب و مشکلات اقتصادی برای نگهداری زندانیان روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: متاسفانه تراکم جمعیت جلوگیری از اثربخشی برنامه های اصلاحی زندان‌ها را به دنبال داشته بنابراین بهتر است برای بازگشت زندانیان به جامعه به اشتغال‌زایی و تامین معیشت آنها توجه کرد.  

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.