2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
لایحه حمایت از حقوق ‌کودکان؛ فرصت برای افزایش سن ازدواج دختران
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خاطرنشان کرد:

لایحه حمایت از حقوق ‌کودکان؛ فرصت برای افزایش سن ازدواج دختران

شرایط ازدواج آمادگی جسمانی و روحی و عقلانی لازم دارد، اخیرا ازدواج‌ها با حکم عقلی دادگاه یا افزایش ازدواج‌های اجباری سنتی تنها موجب افزایش طلاق و ایجاد مخاطرات برای دخترانی شده که در سن کودکی ازدواج کرده‌اند

دوات آنلاین-ازدواج اجباری دخترانی که درواقع کودک محسوب می‌شوند تبعات منفی گسترده‌ای دارد به‌همین دلیل برخی نمایندگان مجلس درصدد هستند سن قانونی ازدواج دختران را از 13 به 15 سال افزایش دهند. یک عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس لایحه حمایت از حقوق ‌کودکان را فرصت مناسبی برای این کار دانست.

یحیی کمالی پور با اشاره به گسترش ازدواج‌های اجباری و اختلالات روحی دختران، گفت: لایحه حمایت از حقوق‌کودکان فرصت مناسبی برای افزایش سن ازدواج دختران است.

او در حالی این موضوع را مطرح کرده که طیبه سیاوشی دیروز گفته بود با افزایش سن ازدواج دختران مخلفت شده است. او گفته بود دلایل این مخالفت را نمی‌داند.

کمالی پور امروز به خانه ‌ملت گفت: شرایط ازدواج آمادگی جسمانی و روحی و عقلانی لازم دارد، اخیرا ازدواج‌ها با حکم عقلی دادگاه یا افزایش ازدواج‌های اجباری سنتی تنها موجب افزایش طلاق و ایجاد مخاطرات برای دخترانی شده که در سن کودکی ازدواج کرده‌اند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ازدواج دختران در سنین کودکی و کمتر از سن قانونی سبب روی آوردن آنها به آسیب های مختلف و بروز اختلالات روحی در بین آنها شده است، بنابراین هم اکنون که لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در حال بررسی در کمیسیون قضایی و حقوقی است می توان به موضوع اهش سن ازدواج در آن پرداخت.

وی با بیان اینکه سن معقولی باید برای ازدواج دختران در نظر گرفته شود، افزود: متاسفانه برخی از والدین به علت فقر اقتصادی، اعتیاد و سایر مسائل دختران خود را مجبور به ازدواج در سنین کودکی می‌کنند، دخترانی که به لحاظ روحی و جسمی شرایط زندگی مشترک را ندارند لذا باید به هر ترتیبی مانع این ازدواج‌ها شد که لایحه مذکور فرصت خوبی است.

کمالی پور در خصوص تدوین اطلس کودک‌آزاری، گفت: در لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان پیش‌بینی‌های لازم برای تقویت حمایت از کودکان انجام گرفته، اقدامات در حوزه پیشگیری، شناخت کانون هدف و موارد آسیب پذیر اما باید در دستور کار قرار گیرد ولی در سایر موارد لایحه جامع و کامل است لذا نیازی به تهیه اطلس نیست.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، افزود: اطلس کودک‌آزاری اگر حوزه پیشگیری و شناخت کانون‌های هدف را شامل شود، می‌توان به تدوین آن پرداخت

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.