2024/07/27
۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
پارلمان اردن «قانون تجاوز» را لغو کرد

پارلمان اردن «قانون تجاوز» را لغو کرد

قانون 308 مربوط به قوانین مجرمان تجاوز عنوان می‌کند در صورتی که فرد متجاوز با قربانی ازدواج و برای حداقل سه سال با او زندگی کند در نهایت عفو خواهد شد.

دوات آنلاینپارلمان اردن روز سه شنبه قانونی جنجالی را که مربوط به تجاوز بود لغو کرد. بر اساس این قانون فرد متجاوز در صورتی که با قربانی یا قربانیان خود ازدواج کند از تعقیب قضایی در امان خواهد ماند. لغو این قانون از سوی پارلمان اردن به عنوان یک حرکت تاریخی محسوب می‌شود.

به گزارش الجزیره، سلما نعیم، دبیر کمیسیون ملی زنان اردن که یک سازمان نیمه خصوص در این کشور است گفت:« ما امروز این حرکت تاریخی را جشن می‌گیریم. این جشن نه تنها برای اردن برای تمامی منطقه مهم و حیاتی است. این دستاورد نتیجه تلاش‌های هماهنگ جامعه مدنی، سازمان‌های حقوق بشری و کمیته‌های حمایت از حقوق زنان است.»

قانون 308 مربوط به قوانین مجرمان تجاوز عنوان می‌کند در صورتی که فرد متجاوز با قربانی ازدواج و برای حداقل سه سال با او زندگی کند در نهایت عفو خواهد شد.

این قانون بحث برانگیز برای چندین دهه اردنی را به دو دسته تقسیم کرده بود. دسته اول کسانی هستند که از این قانون به خاطر حفظ «عزت» زنان از این قانون حمایت می کنند و دسته دوم افرادی هستند این قانون را نقض حقوق بنیادی زنان می‌دانند.

صدها تن از فعالان حقوق مدنی روز سه شنبه با تحصن در مقابل ساختمان پارلمان خواستار لغو کامل این قانون شدند.

نعیم گفت:«برخی از نمایندگان مجلس به شدت در مقابل لغو این قانون ایستادگی می‌کردند. اما در لحظه آخر همه چیز تمام شد. آنچه که ما نیاز داریم این است که تا زمان لغو و اصلاح تمامی که قوانینی وضعیت زندگی زنان در اردن را تحت تاثیر قرار می‌دهد دست از کار و فشار بر نمایندگان نکشیم.»

در اکتبر 2016 سلطان عبدالله دوم، پادشاه اردن دستور تشکیل یک کمیته سلطنتی برای اصلاح قوه قضائیه و بررسی تمامی قوانین جزایی که در سال 1960 تهیه شده بود را صادر کرد. این کمیته در ماه فوریه توصیه می‌کند که بهتر است این قانون لغو شود. در نتیجه دولت لایحه این درخواست را در ماه آوریل به پارلمان می فرستد. با وجود تلاش بسیار قانون جدید برای اجرا شدن باید در مجلس سنا تصویب و پس از به امضای پادشاه برسد. هفته گذشته نیز سیاست‌مداران تونسی قانونی مشابه را به دلیلی آنکه مروج خشونت خانگی بود لغو کردند.

 

 

12jav.net

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.