2024/07/27
۱۴۰۳ شنبه ۶ مرداد
مشکل امنیتی برای گردشگران وجود ندارد
گردشگران می‌توانند سیستان‌وبلوچستان را متحول کنند؟

مشکل امنیتی برای گردشگران وجود ندارد

ما به‌تازگی فرهنگ بوم‌گردی را برای اولین‌بار در استان رواج می‌دهیم و زمان می‌برد تا بخواهیم به آنها بگوییم مراقب محیط زیست هم باشید، اما حتما در این‌باره باید فرهنگ‌سازی شود

دوات آنلاین-شاید استان سیستان‌وبلوچستان بتواند از طریق جذب گردشگر و صنایع دستی، از وضعیت اسف‌بار فعلی خارج شود، اما تبلیغات ضعیف و معرفی نادرست این استان به‌عنوان منطقه‌ای ناامن، باعث شده گردشگران اندکی به این استان بروند. امسال سیستان‌وبلوچستان مقصد‌ گردشگری سازمان میراث فرهنگی‌وگردشگری معرفی شد. از طرفی ایرانشهر، شهر جهانی سوزن‌دوزی شده است. با خدیجه براهویی، کارشناس بازرگانی میراث فرهنگی سیستان‌و‌بلوچستان درباره گردشگری در این استان به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

‌تا‌به‌حال برای جذب گردشگر چه کارهایی در این حوزه انجام شده است؟

امسال چون استان ما مقصد گردشگری کشور است، از سال قبل کار را شروع کرده‌ایم، به عناوین مختلف کارهایی هم در این حوزه انجام شده است؛ مثلا سال قبل تمام لیدرها و راهنما‌های تورهای کشور با هزینه دولتی که از بودجه استانی بود، در قالب تور سه، چهارروزه کل استان را گشتند. حتی به تمام سواحل مکران و کوره‌های سفال‌پزی کلپورگان رفتند تا با استان آشنا شوند و بتوانند گردشگران و تورها را به استان سیستان‌و‌بلوچستان بیاورند. همچنین در اقدامی دیگر خبرنگاران حوزه گردشگری را هم دعوت کردیم و حدود یک‌هفته به استان ما آمده بودند که آشنایی پیدا کنند و بتوانند مؤثر باشند. همین‌طور خانه‌های بوم‌گردی را فعال کرده‌ایم که اگر به سراوان بروید، می‌بینید. در جاهای دیگر هم در حال فعال‌کردن ‌خانه‌های بوم‌گردی هستیم تا زندگی روستایی مردم را به نمایش بگذاریم؛ زیرا در حوزه گردشگری برای جهانیان جذابیت خاصی دارد که زندگی و آداب و رسوم ما را ببینند. برای گردشگران خارجی آداب و رسوم جذاب است و ما از طریق راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی این کار را کرده‌ایم. بخش خصوصی را نیز به این کار تشویق کرده‌ایم.

نگرانی‌ای که در این حوزه وجود دارد این است که بوم‌گردی از شیوه سنتی و زندگی عادی به سمت تجاری‌شدن برود، این اتفاقی است که در بسیاری از جاها افتاده و بیشتر به جای اینکه ترویج فرهنگ و حفظ آثار سنن محلی مطرح باشد، درواقع درآمدزایی مهم شده و افرادی از شهرها برای درآمدزایی به روستا‌ها آمده‌اند؛ چه کار کرده‌اید که در استان شما بوم‌گردی به این سمت نرود؟

ما در اینجا از خود مردم محلی استفاده‌ کرده‌ایم و نیامده‌ایم بخش خصوصی را وارد کنیم. بخش خصوصی جاهای خیلی خاصی وارد شده است. اگر شما به روستاها بروید، می‌بینید خود مردم اتاقی را مجهز کرده‌اند که آداب و رسوم خودشان را به نمایش بگذارند. اینکه از خود مردم استفاده کنیم، جلوی حضور افراد غیربومی و درآمدزایی را به شیوه‌ای که شما می‌گویید می‌گیرد.

موضوع دیگر این است که در برخی روستاها در نقاط مختلف کشور بومی‌سازی بوم‌گردی انجام شده، اما تفکیک زباله و مواردی از این دست که محصول زندگی شهری و حضور گردشگران بود، انجام نشده بود. شما در این حوزه هم کاری کرده‌اید؟

نه، هنوز ابتدای راه هستیم.

این موضوع اهمیت دارد؛ وقتی توریست و گردشگر به روستا می‌رود، تولید زباله خیلی بیشتر می‌شود و در روستاها سیستم دفع زباله درست وجود ندارد.

درست است، در این زمینه هنوز کاری انجام نشده است و ما به‌تازگی فرهنگ بوم‌گردی را برای اولین‌بار در استان رواج می‌دهیم و زمان می‌برد تا بخواهیم به آنها بگوییم مراقب محیط زیست هم باشید، اما حتما در این‌باره باید فرهنگ‌سازی شود.

به جای آموزش روستاییان می‌شود بیلبورد و پلاکارد در سطح روستا نصب کرد یا حتی در هر خانه‌ای که برای بوم‌گردی استفاده می‌شود، پوستری نصب کرد تا تفکیک زباله از ابتدا انجام شود. در این صورت هم آن روستایی یاد می‌گیرد و هم آن توریست وقتی می‌بیند امکان تفکیک زباله وجود دارد، این کار را انجام ‌می‌دهد و خیلی مؤثر خواهد بود.

درست است؛ اما وقتی در شهرهای بزرگ و مرکز استان اتفاق نمی‌افتد، نمی‌توانیم در روستاها رواج دهیم.

در این چند ماه که استان سیستان‌و‌بلوچستان مقصد گردشگری بوده و شما از قبل کارهایی برای آن انجام داده‌اید، با توجه به تبلیغاتی که صورت گرفته، چه تفاوتی در تعداد گردشگر دیده‌اید؟

در فروردین تفاوت زیادی دیدم، اما درحال‌حاضر متأسفانه استان ما گرم است و با مشکل اقلیمی مواجه هستیم، ولی برای نیمه دوم سال برنامه‌ریزی‌های خاصی داریم به‌ویژه زمستان که نیمه غربی کشور برف و شمال کشور باران است، اینجا هوا خیلی خوب است.

یکی از نگرانی‌هایی که ممکن است به لحاظ گردشگری وجود داشته باشد، مسئله امنیتی است. در این حوزه چه کارهایی انجام شده است؟

واقعیت این است که ما مشکل امنیتی نداریم. مشکل اصلی این است که صدا و سیما یک‌سری فیلم‌هایی ساخته که این استان را همیشه بد نشان داده است. شما اگر آمار و ارقام را نگاه کنید، اتفاقات خیلی ‌بدتری در شهرهای بزرگی مثل تهران، مشهد، اصفهان و شیراز رخ می‌دهد، اما آنها برجسته نمی‌شود. رسانه‌ها و بیشتر صداوسیما همیشه فیلم‌هایی را از سیستان‌و‌بلوچستان نشان داده‌اند که در آنها مواد مخدر و درگیری است، به همین دلیل در مردم ترس و وحشت ایجاد شده است. همه خیالشان راحت باشد در این چند سال اتفاقی در استان سیستان‌و‌بلوچستان نیفتاده است.

اگر بخواهید 10 جا را برای یک گردشگر نام ببرید، کجاها را می‌گویید؟

شهر سوخته را حتما توصیه می‌کنم، کوه خواجه در منطقه سیستان کلپورگان سراوان، گِل‌فشان کنارک فوق‌العاده است که گل فواره می‌زند، سواحل مکران، تالاب صورتی از چابهار به سمت بندر گوآتر، کوه تفتان که در منطقه دامِن است، به جهت کوهنوردی از جاذبه‌های طبیعی است و نخلستان‌های زیبایی دارد. لادیز و سنگان که خانه‌های سنگی دارد و لار و کوه‌های مینیاتوری و مریخی در کنارک چابهار. البته فکر کنم خود چابهار سه‌روز وقت می‌خواهد که بتوانید جاذبه‌هایش را ببینید. منطقه‌ای از کویر لوت در نصرت‌آباد بسیار زیباست که شب‌های کویری بی‌نظیری دارد و حتی الان که اینجا هوا گرم است، شب‌هنگام خنک می‌شود  به‌طور کلی شب‌های کویری زاهدان بسیار معروف و خنک است.

12jav.net

 

پیشنهادات ما
کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.