2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
کنگو، بحرانی که به گورهای دسته جمعی ختم می‌شود

کنگو، بحرانی که به گورهای دسته جمعی ختم می‌شود

آنها همه جا هستند. نزدیک خانه‌های مسکونی، جایی که قرار است لباس‌های خیس خشک شود، وسط زمین بازی کودکان یا حتی در وسط بازار هم می‌توان یک گور دسته‌جمعی پیدا کرد که در آن جنازه‌های انباشته وجود دارد.

دوات آنلایندر شهر انگانزا در قلب جمهوری دموکراتیک کنگو، مرده‌ها ماه‌هاست که در حال تجزیه شدن هستند. حالا برای تشخیص هویت این بدن‌های مرده دیگر دیر شده‌است. اکثر زمین‌هایی که در آن قبرهای دسته‌جمعی وجود دارد خاک نشست کرده و دیگر تشخیص آنها با زمین‌های عادی مشکل شده‌است. تنها نشانه وجود چنین قبرهایی حضور همیشگی سربازهایی با بازوبندهای قرمز و عینک های آفتابی است.

آنها نه برای محافظت از قبرها بلکه برای بازداشتن برخی از محققان برای تحقیق درباره هویت این کشته‌ها و راستی‌آزمایی ادعا در زمینه دست داشتن دولت در این کشتار به کار گرفته‌ شده اند. برخی ادعا می‌کنند که در ماه مارس گذشته نیروهای امنیتی خانه به خانه حرکت می‌کردند همه اعضای خانواده را به مسلسل‌وار می‌کشتند و سپس در را پشت سرشان می‌بستند و می‌رفتند.

به گزارش نیویورک‌تایمز، کشتار در انگانزا، بخشی از یک جنگ وسیع‌تری است که از شهر کاسی شروع شد. منطقه‌ای بزرگ در قلب کشور که در آن نیروهای ارتش باید شبه نظامیان مخالف جوزف کالیبا، رئیس‌جمهور وقت مبارزه می‌کردند. این خشونت که ریشه در سیاست و نابرابری‌های اقتصادی دارد در ماه آگوست گذشته با کشتار رهبر این شبه نظامیان با نام «کیناما ساپو» که مورچه سیاه لقب داشت آغاز شد. پیروان او که بیشترشان کودک بودند برای مقابله تجهیزات نظامی دریافت کردند و آتش جنگ داخلی در این کشور شعله‌ور شد.

نمایندگی کلیسای کاتولیک روم که در حال حاضر تنها موسسه خیریه با آمار قابل اتکا است تخمین می‌زند حداقل 3300 نفر از ماه اکتبر گذشته تا به امروز کشته شده‌اند و بیش از 1.4 میلیون نفر نیز با ترک خانه‌هایشان به کشور آنگولا پناه برده اند.

روز چهارشنبه رئیس کمیته حقوق بشر در سازمان ملل متحد سه کارشناس را برای تحقیق درباره این کشتار به شهر کاسی فرستاد و از دولت کنگو خواست تا در این زمینه همکاری کند. این اقدام از سوی کمیته حقوق بشر پس از انتشار گزارشی اتفاق افتاد که نشان می‌داد برخی از عوامل ارتش کنگو در بسیاری از قبرهای شناسایی شده از سوی این گروه را نبش قبر کرده‌اند.  

آتش این خشونت‌ بحران سیاست را در این کشور بغرنج‌تر کرده‌است. تا جایی که آقای کالیبا به دلیل تاخیر در انتخابات خیلی دیر بر مسند ریاست جمهوری تکیه کرد. دولت با توجه به کشتارهای کاسی تصمیم گرفت تا انتخابات را برای مدتی به تعویق بیاندازد اما منتقدان اعتقاد دارند رئیس‌جمهور – که همین حالا هم 16 سال از ریاست‌جمهوری‌اش می‌گذرد- می خواهد با این تعویق انتخابات برای خودش زمان بخرد تا از زهر حملات بکاهد و بتواند برای سومین بار رئیس‌جمهور شود.

مقامات سازمان ملل تا کنون 80 گور دسته‌جمعی را شناسایی کرده‌اند اما نمی‌توانند اجساد را از آن خارج کنند. این از وظایف مقامات همان کشور است و سازمان ملل از حامیان این قانون است. با این حال دو تن از محققان سازمان ملل که برای کشف این گورها آمده بودند در ماه مار س کشته شدند. هویت این حمله کننده‌ها هرگز فاش نشد.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.