2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
لایحه نهایی شده تشکیل پلیس اطفال، هنوز به مجلس نرسیده است

لایحه نهایی شده تشکیل پلیس اطفال، هنوز به مجلس نرسیده است

هنوز این لایحه به مجلس ارسال نشده و در صورت ارسال، کمیسیون قضایی به آن رسیدگی می‌کند و لایحه نهایی در صحن مجلس به رای گذاشته می‌شود.

دوات آنلاینبر اساس ماده 31 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392، تشکیل پلیس اطفال برای رسیدگی به جرایم اطفال و انجام سایر امور پلیسی مربوط به اطفال بزهکار و بزه‌دیده ضروری شد. از همان سال ارائه لایحه تشکیل پلیس اطفال به مجلس در دستور کار قرار گرفت اما با گذشت چهار سال، هنوز این لایحه به مجلس نرفته است.

در نهایت سید علی کاظمی، مشاور معاون حقوقی قوه قضاییه، خرداد امسال از نهایی شدن این لایحه در قوه قضاییه خبر داد و گفت لایحه برای ارسال به مجلس شورای اسلامی به رئیس قوه قضاییه ارسال شده است.

به موجب این لایحه، افسران، درجه‌داران و کارمندان آموزش‌دیده و آشنا با مسائل تربیتی و علاقه‌مند به انجام امور مربوط به اطفال، عهده‌دار انجام امور مربوطه خواهند شد. به نحوی که بتوانند با ویژگی‌های خاص کودکان از جمله وضعیت آسیبپذیری آنها و ظرافت‌های روحی‌شان برخورد مناسب داشته باشند.

با توجه به تصویب کنوانسیون حقوق کودکان در سال 1372 در ایران و تعریف یونیسف که افراد زیر 18 سال کودک محسوب می‌شوند و حساسیت این دوران در زندگی افراد، ضروری است کودکانی که بیشتر به علت شرایط نامناسب محیطی درگیر پرونده‌های قضایی می‌شوند، دوره دادرسی پرونده‌هایشان توسط افرادی انجام شود که نه تنها با حقوق کودکان آشنایی کامل دارند بلکه در کارگاه‌ها و کلاس‌های تخصصی نحوه رفتار مناسب با کودک را گذرانده باشند برای مثال بازجویی که در پرونده با کودک مواجه می‌شود باید نحوه برخورد درست را بداند.

علی کاظمی، مشاور معاون حقوقی قوه قضاییه، طی سخنرانی در آیین افتتاحیه کارگاه ویژه دادرسی کودکان و نوجوانان که دوم خرداد امسال در یزد برگزار شد، با تاکید بر پیگیری موضوع دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان گفته بود: لایحه تشکیل پلیس اطفال براساس ماده 31 آیین دادرسی کیفری در معاونت حقوقی قوه قضاییه نهایی شده و جهت بررسی و ارسال به مجلس شورای اسلامی، نزد ریاست قوه قضاییه ارسال شده است.

او هم‌چنین با تاکید بر برگزاری چنین کارگاه‌هایی با هدف آموزش قوانین و مقررات و لوایح مربوط به کودکان با شرکت قضات و سایر دست اندرکاران امر دادرسی اظهار کرده بود: آشنایی با الگوی دادرسی ویژه اطفال و نوجوانان، آموزش حقوق کودکان در فرایند دادرسی، بررسی نقش و جایگاه قضات در زمینه حمایت از کودکان در تعامل با سایر بخش‌های مرتبط با نظام عدالت برای اطفال و نوجوانان از دیگر اهداف این کارگاه است.

الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با اشاره به اینکه لایحه پلیس اطفال هنوز به مجلس ارسال نشده است، به دوات گفت: هنوز این لایحه به مجلس ارسال نشده و در صورت ارسال، کمیسیون قضایی به آن رسیدگی می‌کند و لایحه نهایی در صحن مجلس به رای گذاشته می‌شود.

او افزود: چهار سال از تصویب آیین دادرسی کیفری جدید می‌گذرد و ضروری است که این بخش از قانون، با تصویب مجلس به مرحله اجرا برسد. 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.