2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
گام‌های بزرگ یک مترجم
جواد عاطفه در گفت‌وگو با دوات از زنده‌یاد «مدیا کاشیگر» می‌گوید:

گام‌های بزرگ یک مترجم

اشیگر در اوایل دهه شصت یکی از درخشان‌ترین ترجمه‌های شعر را با «ابر شلوار‌پوش» «ولادیمیر مایاکوفسکی» ارائه کرد،

دوات آنلاین-جواد عاطفه، مترجم و پژوهشگر حوزه ادبیات که در اواخر عمر مرحوم «مدیا کاشیگر» به او نزدیک بود درباره جایگاه کاشیگر در ادبیات و آثار ترجمه ایران، می‌گوید: مدیا کاشیگر یکی از بهترین مترجمان زبان فرانسه در کشور بود که آثار بسیاری از نویسندگان مطرح را برای اولین بار به واسطه ترجمه‌های خود به ایران شناساند.

جواد عاطفه، با بیان اینکه کاشیگر در اوایل دهه شصت یکی از درخشان‌ترین ترجمه‌های شعر را با «ابر شلوار‌پوش» «ولادیمیر مایاکوفسکی» ارائه کرد، می‌گوید: او سومین مترجم نمایشنامه «کرگردن‌ها»ی «اوژن یونسکو» است و ترجمه‌های زیادی از جمله رمان «تکنیک کودتا» نوشته «کورتسیو مالاپارته»، «خرده آسمان، انگار هیچ» از «کلود استپان» و ... را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

راه‌اندازی دو جایزه مستقل ادبی در دهه 80

به گفته جواد عاطفه، مهم‌ترین کمکی که کاشیگر به ادبیات ایران کرد؛ راه‌اندازی دو جایزه مستقل داستان‌نویسی «روزی‌روزگاری» و «یلدا» بود که به رمان و داستان ایرانی تشخص بخشید.

او با بیان اینکه این دو جایزه در دوره خود باعث ایجاد فضای رقابتی هیجان‌انگیزی در میان نویسندگان شده بود، می‌گوید: کاشیگر به دور از هرگونه نگاه خاص که بر جوایز دیگرحاکم بود؛ سعی کرد از هنرمندان حمایت کند که متاسفانه در اواخر دهه 80 این دو جایزه را متوقف کردند.

 عاطفه، با اشاره به اینکه مدیا کاشیگر شاعر و  داستان‌نویس توانایی بود، می‌گوید: او بیشتر می‌نوشت و کم‌تر منتشر می‌کرد. «سونات برفی در ر مینور» آخرین کتاب شعر او است که خارج از ایران منتشر کرده بود.

«کاشیگر» از هم‌قبیله‌های خود در ادبیات حمایت می‌کرد

او در ادامه می‌گوید: کاشیگر بسیار خوش فکر بود و درباره مسائل پیرامون خودش می‌نوشت، جدا از نگاه حرفه‌ای به آثارش، انسان مهربانی بود که کمک زیادی به هم‌قبیله‌ای‌های خودش در ادبیات می‌کرد.

جواد عاطفه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند بیماری مدیا کاشیگر چگونه سپری شد، می‌گوید: او بیماری قلبی کهنه‌ای داشت که سال‌ها همراهش بود؛ این اواخر هم مشکل حاد تنفسی پیدا کرد که تشخیص قطعی درباره آن صورت نگرفته بود. برای تشخیص بیماری راهی بیمارستان امام (ره) شد و 4 روز را در اورژانس گذارند و بعد به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد؛ تا اینکه امروز از میان ما رفت. 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.