2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
از درو کردن جواز بین‌المللی با خیال تا راهی شدن کتابخانه‌های سیار
رخدادهای مهم امروز ادبیات ایران و جهان:

از درو کردن جواز بین‌المللی با خیال تا راهی شدن کتابخانه‌های سیار

«وایت‌هد» برای نوشتن «راه‌آهن زیرزمینی» جایزه «سی.کلارک» را برد. مجموعه داستان‌های شیرازی منتشر شد و رمانی از ژانر جادوگری به بازار آمد. 31 کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان هم راهی روستاها شدند.

دوات آنلاین-«وایت‌هد» برای نوشتن «راه‌آهن زیرزمینی» جایزه «سی.کلارک» را برد. مجموعه داستان‌های شیرازی منتشر شد و رمانی از ژانر جادوگری به بازار آمد. 31 کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان هم راهی روستاها شدند.

برنده «پولیتزر»؛ جایزه «سی. کلارک» را هم برد

«کلسون وایت‌هد» نویسنده سیاهپوستی که جایزه «پولیتزر» را برد و اخیرا هم به فهرست نامزدهای «من بوکر» راه پیدا کرد به عنوان برنده جایزه «آرتور سی. کلارک» معرفی شد.

«بی‌بی‌سی» در این‌باره نوشت: «آرتور سی. کلارک» که لقب معتبرترین جایزه علمی-تخیلی انگلستان را یدک می‌کشد، نام «کلسون وایت‌هد» نویسنده رمان «راه‌آهن زیرزمینی» را به عنوان برنده سال ۲۰۱۷ خود اعلام کرد.

«وایت‌هد» برای نوشتن «راه‌آهن زیرزمینی» جوایز ادبیات داستانی «پولیتزر» و جایزه کتاب ملی آمریکا را از آن خود کرده بود و دو روز پیش نامش در فهرست نامزدهای مرحله نخست «من بوکر» دیده شد. او حالا جایزه «سی. کلارک» را به خود اختصاص داده است.

«وایت‌هد» که رمان قبلی‌اش را درباره زامبی‌ها نوشته بود، درباره نویسنده شدن خود گفت: وقتی ۱۰ ساله بودم، ادبیات علمی ـ تخیلی و خیال‌پردازی بود که باعث شد من بخواهم نویسنده شوم. اگر نویسنده می‌شدم، می‌توانستم در خانه کار کنم، مجبور نبودم با کسی حرف بزنم و می‌توانستم در کل روز داستان‌هایی سر هم کنم. داستان‌هایی درباره ربات‌ها، شاید زامبی‌ها و شاید راه‌آهن‌های معجزه‌آسا. تخیل و فانتزی هم درست مثل واقع‌گرایی، ابزاری برای توصیف جهان است.

«داستان شیراز»؛ منتشر شد

کتاب «داستان شیراز» با آثار نویسندگانی که هر یک به گونه‌ای در داستان‌های خود به شیراز پرداخته‌اند منتشر شد.

کتاب «داستان شیراز» شامل آثار نویسندگانی چون صادق هدایت، رسول پرویزی، صادق چوبک، سیمین دانشور، صادق همایونی، ابراهیم گلستان، ابوالقاسم فقیری، امین فقیری، ابوتراب خسروی، شهریار مندنی‌پور، اکبر صحرایی، محمد کشاورز و آگاتا کریستی  توسط انتشارات دانشنامه فارس به چاپ رسیده است.

کوروش کمالی، مدیر دانشنامه فارس، در این کتاب که نخستین دفتر «داستان شیراز» است، بر آن باور است که: ادبیات، سرگذشت پرفراز و نشیب زندگی جوامع بشری است که در قالب‌های گوناگون به نمایش درآمده، هویت خویش را بر مخاطبان خود آشکار می‌کند.

به گزارش ایسنا، کمالی ضمن اشاره به مواردی در مقدمه کتاب، بر آن است که آن‌چه در این مجموعه گرد آمده، داستان‌هایی است که هر یک به گونه‌ای کم‌رنگ یا پررنگ به شیراز پرداخته‌ و روایتگر کارنامه داستان‌نویسان معاصر ایران است. خوانش داستان‌های شهری این مجموعه با همه قوّت‌ها و کاستی‌هایش می‌تواند علاوه بر شناختِ بخشی از کارنامه هنرمندانه داستان‌نویسان معاصر، لذتی عمیق‌تر را برای ما به ارمغان بیاورد؛ لذتی که همواره میان شهر و داستان وجود داشته است.

سفر در میان دنیاهای موازی در تازه‌ترین رمان ژانر جادوگری

رمان «تاریک‌تر از جادو» نوشته وی.‌ای. شواب توسط محمد جوادی ترجمه و در انتشارات کتاب‌سرای تندیس منتشر شد.

محمد جوادی (مترجم آثار جوزف بویدن در ایران) درباره نویسنده این رمان گفت: وی.‌ای. شواب نویسنده آمریکایی در ژانر فانتزی است. او در سال ۱۹۸۷ به‌دنیا آمد و تاکنون چهارده رمان در این حوزه نوشته که با استقبال مخاطبان مواجه شده و جوایزی را نیز از آن خود کرده است.

به گزارش ایلنا، وی درباره این رمان ادامه داد: رمان تاریک‌تر از جادو اولین بخش از مجموعه سایه‌های جادو است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. این رمان موفق شد در‌‌ همان سال انتشار جزو نامزدهای بهترین رمان فانتزی سایت گودریدز شود.

جوادی در پایان گفت: روایت جادوگری با قابلیت سفر در میان دنیاهای موازی دست‌مایه نگارش رمان تاریک‌تر از جادوو دو جلد بعدی این نویسنده است. شهرهای تاریک و مبهم و انسان‌های مستأصل و درمانده که به دنبال امید هستند، و نسلی از جادوگرانی که در حال انقراض هستند و شاید تنها امید نسل بشر باشند ازجمله مشخصات این رمان است.

۳۱ کتابخانه سیار کانون راهی روستاها می‌شود

سی و یک کتابخانه سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به صورت هم‌زمان روز یکشنبه ۸ مرداد در آیینی آغاز به کار می‌کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با آغاز به کار این ۳۱ کتابخانه سیار که در مراسم رسمی آن محمدرضا واعظ‌مهدوی معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و علیرضا حاجیان‌زاده مدیرعامل کانون سخنرانی دارند، تعداد مراکز کانون  چهاررقمی می‌شود و به ۱۰۱۲ می‌رسد.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال حاضر دارای ۱۱۸ کتابخانه سیار روستایی و ۲۰ سیار شهری است که با آغاز به کار این ۳۱ کتابخانه، تعداد آن‌ها به ۱۶۹ مرکز سیار در سراسر کشور می‌رسد.

خدمت‌رسانی سیار کانون پرورش فکری به کودکان ایرانی از سال ۱۳۴۵ و ابتدا با استفاده از چهارپایان به کودکان عشایر قشقایی در استان فارس آغاز شد و بعدها کتابخانه‌های سیار کانون با استفاده از خودروهای مختلفی مانند جیپ، لندرور، مینی‌بوس، اتوبوس و... در مسیر روستاهای کشور و توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی در ایران قرار گرفتند.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.