2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
قرص‌های چاقی، تلاش مرگبار زنان سودان برای زیبا شدن

قرص‌های چاقی، تلاش مرگبار زنان سودان برای زیبا شدن

اگرچه استفاده از سفیدکننده‌های پوست در میان زنان سودان قدمتی تاریخی دارد اما به تازگی موج جدیدی در میان زنان برای زیباتر شدن به وجود آمده که ممکن است نگران کننده باشد.

دوات آنلاینبسیاری از زنان جوان به مصرف قرص‌هایی روی آورده‌اند که امیدوارند از این طریق با اضافه کردن وزن استانداردهای زیبایی را به دست بیاورند. با حذف داروخانه‌هایی که مجاز به تجویز انواع قرص‌ها هستند اکثر داروهای چاقی در سودان در همان فروشگاه‌های کوچکی به فروش می‌رسند که کرم‌های سفید کننده و دیگر لوازم زیبایی را می‌فروشند.  اکثر این قرص‌ها در کیسه‌های کوچک و بدون هیچ اطلاعات درج شده درباره مواد سازنده به فروش می‌رسند. از آنجایی که روی این بسته ها هیچ اطلاعاتی درباره مواد آن درج نشده مصرف کننده‌ها نیز نمی دانند سلامت‌شان را با مصرف این قرص‌ها در معرض چه ریسکی قرار می‌دهند.

به گزارش بی‌بی‌سی، به دست آوردن آماری دقیق از تعداد زنانی که این قرص‌ها را مصرف می‌کنند دشوار است چرا که اغلب آنها حاضر نیستند مصرف آنها را آشکار کنند. ایمی‌تیتال احد، دانشجوی دانشگاه خارطوم در این‌باره می‌گوید:«این قرص‌ها در روستاها مثل نقل و نبات در دسترس همه‌است. من همیشه از مصرف اینها می ترسیدم چون می‌دیدم چگونه زن‌ها با مصرف قرص ها مریض می شوند و برخی دوستانم به این محرک‌های اشتها معتاد شدند. یکی از خاله‌هایم به دلیل مصرف بیش از اندازه این قرص‌ها کلیه‌هایش را از دست داد. ما همه می‌دانیم که او چرا مریض شده اما کسی حاضر نیست به دکتر حقیقت ماجرا را بگوید.»

نام این قرص‌ها اغلب به روز رسانی می‌شوند تا همواره بازاری برای خرید داشته باشند. این قرص‌ها معمولا ترکیبی از تحریک‌کننده های معمولی اشتها و داروهای مخصوص حساسیت و مقادیری هورمون استروئید و کورتیزون هستند. از مهمترین عوارض مصرف کورتیزون کاهش سوخت و ساز بدن، افزایش اشتها، احتباج آب و انباشت چربی در ناحیه صورت و شکم است. مصرف استروئید نیز در نهایت منجر به سکته قلبی، از بین رفتن کبد، کلیه و تیروئید خواهد شد.

 به گفته متخصصان پزشکی اغلب دختران جوان در سودان در اثر نارسایی ها قلبی و کیلوی می‌میرند. این عارضه به دلیل قطع ناگهانی مصرف این قرص‌ها بروز می‌کند. این عوارض مرگبار مخصوصا در میان عروس های جوان سودانی به مراتب بیشتر است. چرا که آنها یک ماه قبل از جشن عروسی مصرف قرص ها را آغاز می‌کنند با قطع ناگهانی آن ترشح هورمون‌ها دچار اختلال شده و بدن وارد شوک هورمونی و از کارافتادگی اندام‌های درونی می‌شود.

با وجود کمپین‌هایی برای آگاهی‌بخشی علیه این قرص‌ها پیشرفت در این زمینه برای بازداشتن زنان از مصرف بسیار ناچیز بوده‌است.

دکتر ابراهیم رئیس اتحادیه داروسازان سودان بارها در برنامه های زنده تلویزیونی درباره خطرات استفاده از این قرص‌ها به زنان هشدار داده است. در سطوح دانشگاهی تلاش می‌شوند تا دکترها و داروسازان به تعهدات اخلاقی آشنا بر اساس همان موازین تربیت شوند اما در کشوری که درآمد این افراد بسیار ناچیز است مقابله در برابر وسوسه فروش این قرص‌های غیرقانونی نیز ناممکن می‌شود. پلیس ممکن است توزیع‌کننده‌های غیرقانونی این قرص‌ها را دستگیر کند اما از بستن راه خرید آنها به هر ترتیب ناتوان است. در صورتی که مسیرهای فروش ساده نیز مسدود شود ممکن است فروش آنها در بازار سیاه با قیمتی بالاتر و موادی خطرناک‌تر اتفاق بیافتد که در هر صورت به سود زنان نخواهد بود.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.