2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
یک‌سوم جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

یک‌سوم جمعیت کشور در بافت فرسوده زندگی می‌کنند

بافت‌های فرسوده کشور نه تنها سازه ایمن ندارند بلکه تهدید جدی برای منظر شهری هستند که در این میان سازه‌های نوساز نیز به این تعداد افزوده شده است

دوات آنلاین-بافت فرسوده؛ بافتی حادثه‌ساز و بحران‌زا. هیچ‌کس در نوسازی این بافت تردیدی ندارد. حتی مشوق‌هایی نیز برای ساکنان در این محدوده‌ها درنظر گرفته شده تا بلکه آستین بالا بزنند و خانه‌های خود را از نو بسازند اما این مشوق‌ها و وام‌ها ظاهرا کافی نیست و آن‌طور که رئیس کمیسیون عمران مجلس می‌گوید یک‌سوم جمعیت کشور در بافت فرسوده سکونت دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس، از آمار بالای ساختمان های مهندسی ساز فاقد استانداردهای لازم در کشور انتقاد کرد و گفت: باید نظارت بر روند ساخت وسازها مورد بازنگری قرار بگیرد، زیرا بسیاری از واحدهای نوساز فرسوده هستند.

خلاصه‌ای از اظهارات محمدرضا رضایی را به نقل از خانه ملت بخوانید:

  • متاسفانه ضعف نظارت ها در ساخت و سازهای جدید به پدید آمدن پدیده ساختمان های نوساز فرسوده منجر شده است.
  • نظارت بر روند ساخت و سازها باید تقویت شود. در حال حاضر بسیاری از ساختمان های نوساز کلانشهرها بدون رعایت استانداردهای لازم موفق به اخذ پایان کار شده اند.
  • بافت‌های فرسوده کشور نه تنها سازه ایمن ندارند بلکه تهدید جدی برای منظر شهری هستند که در این میان سازه‌های نوساز نیز به این تعداد افزوده شده است.
  • باید سازوکار مشخصی بر نحوه ساخت ساختمان ها در کشور نظارت داشته باشد. متاسفانه معضلی که این روزها بازار مسکن را تحت تاثیر قرار داده استفاده از مصالح ساختمانی بی کیفیت یا عدم رعایت استانداردها در حین ساخت سازه است که به شدت بر عمر مفید بنا تاثیر گذاشته است.
  • آمار خرابی خانه‌های نوساز در پی زلزله نشان می‌دهد که در سازه‌ها استاندارد لازم رعایت نشده از این رو تجدیدنظر در این مهم لازم است.
  • تدوین آیین نامه ای برای الزام ساخت و سازهای ایمن و استاندارد در کنار توجه به موقعیت های جغرافیایی محل احداث بنا لازم است از این رو باید کارگروهی از کمیسیون عمران و وزارت راه و شهرسازی در این رابطه تشکیل شود.
  • تعداد ساختمان های ایمن باید جای سازه های غیرمستحکم در کشور را بگیرد تا به این ترتیب در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی میزان خسارت ها و تلفات جانی و مالی کاهش یابد.
12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.