2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
ترک اجباری و زندان، چرخه اعتیاد را قطع می‌کند؟

ترک اجباری و زندان، چرخه اعتیاد را قطع می‌کند؟

بازپروری موفق با ایجاد شغل محقق می‌شود و به طور قطع بدون ایجاد شغل، تلاش‌ها در جهت ترک اعتیاد نتیجه بخش نخواهد بود، بنابراین عمده عامل جلوگیری از برگشت افراد به مواد مخدر ایجاد اشتغال بوده و تا به این موضوع توجه نشود توفیقی در ترک اعتیاد حاصل نمی شود.

دوات آنلاین- ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است که باید دوباره دستگاه قضایی به موضوع ترک اعتیاد معتادان متجاهر ورود کند و این افراد با حکم قضایی به مراکز ترک اعتیاد اجباری منتقل شوند؛ اما برخی کارشناسان می‌گویند این شیوه در نهایت منجر به ترک اعتیاد این افراد نمی‌شود و تجربه نشان داده ترک اعتیاد اجباری که معمولا با رها کردن معتاد پس از دوره ترک همراه است، تنها هزینه است و فایده ندارد.

شکور پورحسین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس بر این عقیده است که بازداشت و زندانی کردن معتادان هیج فایده‌ای جز پر شدن زندان‌ها و شیوع آسیب‌ها نداشته و باید در جهت افزایش کمپ ها اقدام کرد.

پورحسین در واکنش به اظهارات رییس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد مبنی بر اینکه معتادان پس از 6 ماه حضور در کمپ در صورت عدم ترک اعتیاد باید به زندان‌ها معرفی شوند با تاکید بر اینکه ظرفیت زندان‌های کشور جوابگوی حجم جمعیت کیفری نیست، گفت:  اعتیاد بیماری تلقی شده و معتادان برای بازپروری و بازگشت به زندگی در کمپ ها حضور دارند بنابراین نمی توان فرد معتاد را مجرم قلمداد کرد.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در گذشته معتاد را مجرم می دانستند به گونه ای که اگر برای درمان هم به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می کرد دستگیر می شد از این رو برای حل این مشکل مجمع تشخیص مصلحت نظام قانونی تصویب کرد که به موجب آن مقرر شد معتادانی که برای ترک اقدام می کنند تحت تعقیب قرار نگیرند از این رو با این اقدام معتاد بیمار شناخته شد نه مجرم.

بیش از 65 درصد زندانیان معتاد هستند

 

او با بیان اینکه بیش از 65 درصد زندانیان معتاد هستند، به خانه ملت گفت: به نظر می رسد مهلت 6 ماهه ای که به معتادان برای ترک در کمپ ها داده می شود تلنگری باشد که آنها بتوانند بر اعتیاد خود غلبه شوند زیرا اعتیاد با زندانی کردن معتادان به هیچ وجه ریشه کن نشده و بازداشت و زندانی کردن معتادان هیج فایده ای جز تکمیل ظرفیت زندان ها و شیوع و افزایش آسیب ها نخواهد داشت.

معتادان بهبود یافته باید باید مورد حمایت جدی خانواده و دولت قرار گیرند

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس دهم،  با تاکید بر اینکه معتادان بهبود یافته  باید مورد حمایت جدی خانواده و دولت قرار گیرند، تصریح کرد: اگر به دنبال برگشت معتاد به زندگی هستیم باید در جهت بهبود وضعیت مراکز ترک اعتیاد و افزایش تعداد کمپ ها در کشور اقدام کرد نه اینکه بعد از 6 ماه حضور آنها در کمپ در صورت عدم ترک اعتیاد آنها را روانه زندان کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از بازگشت بیش از 80 درصد معتادان بهبود یافته به اعتیاد، گفت: بازپروری موفق با ایجاد شغل محقق می‌شود و به طور قطع بدون ایجاد شغل، تلاش‌ها در جهت ترک اعتیاد نتیجه بخش نخواهد بود، بنابراین عمده عامل جلوگیری از برگشت افراد به مواد مخدر ایجاد اشتغال بوده و تا به این موضوع توجه نشود توفیقی  در ترک اعتیاد حاصل نمی شود.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.