2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
پایان خوش گمشده‌ها در ژاپن

پایان خوش گمشده‌ها در ژاپن

در ژاپن داستان گوشی‌ها، کیف پول‌ها، دوربین‌ها و کلیدهای گمشده اغلب پایان خوشی دارند. این پایان خوش نتیجه حضور یابنده‌های با وجدان، تلاش بزرگ ملی برای گزارش، ذخیره و حتی بازسازی گمشده‌ها و رسیدن آنها به دست صاحبان اقلام مفقود شده‌است.

دوات آنلایندر سال 2016 اداره پلیس کلانشهر توکیو 3.67 میلیارد ین (32 میلیون دلار) پول مفقود شده به صورت نقد پیدا کرده بود که نزدیک به سه چهارم از این پول به صاحبان اصلی‌اش بازگردانده شد. به غیر از پول نقد 3.83 میلیون اموال غیرنقدی اعم از کارت اعتباری و گواهینامه رانندگی نیز مسیرشان به اداره پلیس توکیو افتاد. اعلام مفقودی چترها بیشترین میزان را در آمار اموال غیرنقدی داشته که اکثر 381 هزار و 135 چتر گمشده به صاحبانش بازگردانده شده‌اند. 

به گزارش الجزیره، مارک‌دی‌ وست، نویسنده کتاب قانون هر روزه در ژاپن و استاد حقوق در دانشگاه میشیگان معتقد است که ژاپن بهشت اشیای گمشده‌است. از نظر او چند مولفه در این کشور وجود دارد که سیستم بازگرداندن اشیای مفقودی را به صاحبان اصلی کارآمد کرده است. مهمترین مولفه قوانین توسعه‌یافته‌ای است که در آن یابنده را مسئول اشیای گمشده‌ای می‌داند که باید آنها را هر چه سریعتر به ایستگاه‌های کوبان برساند.

ایستگاه کوبان یا جعبه‌های اداره پلیس وسیله‌ای که مدیریت اشیای گمشده را کارآمد کرده است. در حال حاضر نزدیک به 6000 جعبه‌های گمشده در سراسر شهرهای بزرگ و حومه‌های این کشور وجود دارد. در برخی نقاط کوبان‌ها که به بزرگی یک اتاق هستند نخستین ایستگاه برای کسانی است که به دنبال اشیای گمشده خود می‌گردند یا می‌خواهند پیدا کردن گمشده ای را گزارش دهند.

معلم‌ها و والدین نیز در آموزش اهمیت و کارایی‌ کوبان‌ها نقش ویژه‌ای دارند. اکثر کودکان حداقل یک بار به کوبان رفته‌اند یا حداقل می‌دانند که نزدیک‌ترین آنها به محل زندگی‌شان کجاست. توشیناری نیشوکا، افسر سابق پلیس که در حال حاضر استاد دانشگاه کاناسای است می‌گوید:« حتی اگر یک کودک با مقدار ناچیزی از پول به این مراکز مراجعه کند پروسه یافتن صاحب اصلی همانند سایر چیزها خواهد بود. یعنی اگر حتی پنج ین هم توسط کودکی به کوبان آورده شود افسر پلیس وظیفه دارد آن را صورت جلسه کند و به کودک این اطمینان را بدهد که بهترین کار را انجام داده و آنها صاحب پول را پیدا خواهند کرد.»

از سوی دیگر اهتمام پلیس برای اشیای گمشده موجب شده هزینه‌های خاص خودش را نیز داشته‌است. مهمترین هزینه آن کم شدن تمرکز این نیروها بر مسائل مهمتری همچون قتل است که بالا رفتن آمار آن در دهه اخیر مقامات ژاپن را نگران کرده است.

 

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.