2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
غذا در کدام کشورها گران‌تر است؟

غذا در کدام کشورها گران‌تر است؟

بنیاد غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد که به صورت مستمر گزارش‌هایی درباره وضعیت غذا و قیمت‌ها آن منتشر می‌کند به تازگی با انتشار گزارشی نشان داد که قیمت مواد غذایی نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

دوات آنلاینبنیاد غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد که به صورت مستمر گزارش‌هایی درباره وضعیت غذا و قیمت‌ها آن منتشر می‌کند به تازگی با انتشار گزارشی نشان داد که قیمت مواد غذایی نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

بر اساس این گزارش قیمت سبد خرید معمول یک خانوار که شامل غلات، روغن‌ها، لبنیات، انواع گوشت و قند و شکر می‌شود در ژانویه 2017 حدود 12 درصد بیشتر از  مدت مشابه در سال 2016 بوده‌است. به بیان دیگر استفاده هزینه استفاده از قند و شکر در کنار چای به منزله آن است که مصرف کننده 45 درصد بیشتر نسبت به سال گذشته هزینه می‌کند. قیمت روغن مصرفی نیز افزایشی 43 درصدی داشته است. در این میان تنها انواع گوشت‌ها در جهان است که کمترین افزایش قیمت با نرخ 8 درصدی را تجربه کرده‌است.

یورو استات، مرکز آمار اروپا نیز در گزارشی اعلام کرد که کشور سوئیس بالاترین نرخ فروش موادغذایی در میان کشورهای اروپایی را دارد. در این کشور تمامی مواد غذایی با 72 درصد نرخ بیشتری نسبت به میانگین قیمت موادغذایی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا به فروش می‌رسد. پس از آن نروژ با 60 درصد، دانمارک با 45 درصد و ایسلند با 30 درصد نرخ بالاتر در زمینه قیمت موادغذایی قرار دارند. برهمین اساس لهستان ارزان‌ترین بازار مواد غذایی (37 درصد پایین تر از نرخ میانگین فروش در اتحادیه اروپا) را عرضه می‌کند.

 سازمان خوار بار و کشاورزی ملل متحد نیز که از دهه 1990 ارزیابی قیمت موادغذایی را آغاز کرده در گزارش اخیرش اعلام کرد که تاکنون چنین افزایش قیمتی در حوزه مواد غذایی وجود نداشته است. همانگونه شاخص‌های فائو بالا رفتن مواد غذایی را نشان می‌دهد برخی مردم در جهان به طور ناگهانی دریافتند که قادر به خرید اقلام ضروری برای تغذیه خانواده های خود نیستند.

به عنوان مثال در ابتدای سال 2017 افزایش قیمت پیاز در هند موجب شورش در این کشور شد. تا جایی که دولت برنامه هایی همچون ممنوعیت صادرات و کاهش تعرفه‌های واردات آن را آغاز کرد. برنامه جهانی غذا تخمین می‌زند که در کشورهای توسعه‌یافته 60 تا 80 درصد درآمدهای خانواده صرف خرید غذا می‌شود. زمانی که قیمت غذا در مدت زمانی کوتاه به میزان زیادی افزایش پیدا کند تاثیر آن بر خانواده‌هایی که درآمد پایین دارند بیشتر است و بر همین اساس آنها را مجبور می‌کند تا از مصارف «غیر ضروری» همچون کتاب‌های درسی، داروها، لباس و تعمیرات صرف نظر کنند.

          

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.