2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
تغییر مصرف معتادان از مخدر صنعتی به سنتی نخستین ثمره توزیع دولتی

تغییر مصرف معتادان از مخدر صنعتی به سنتی نخستین ثمره توزیع دولتی

معتادان واقعیت جامعه‌اند. نگهداری این معتادان به جای رهایی در خیابان و مصرف موادمخدر در ملاءعام، در اردوگاه‌هایی مشخص متشکل از روانشناس و روانپزشک موجب کنترل مصرف موادمخدر مصرف و در نهایت درمان می‌شود

دوات آنلاین-طرح توزیع دولتی مواد مخدر موافقان و مخالفان زیادی دارد. برخی بر این عقیده هستند که چنین کاری نه‌تنها آمار اعتیاد را کاهش نمی‌دهد بلکه می‌تواند موجب افزایش آن شود اما گروهی دیگر معتقد هستند این طرح می‌تواند مصرف مواد را کنترل کند. به گفته یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس معتادان، کاهش مصرف و تغییر مصرف از موادمخدر صنعتی به سنتی نخستین نتیجه تامین موادمخدر توسط دولت خواهد بود.

خلاصه‌ای از اظهارات محمدجواد فتحی را به نقل از خانه ملت بخوانید:

  • در جریان اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر که کمیسیون قضایی و حقوقی و مجلس سعی بر اختصاص مجازات اعدام به موارد خاصی داشت، این مجازات برای جرایم سازمان‌یافته، قاچاق همراه با به کارگیری سلاح و در موارد تکرار جرم در نظر گرفته شد زیرا این نوع مبارزه را "مبارزه با علت" ندانستند.
  • استعمال موادمخدر و افزایش تعداد معتادان در جامعه معلول عوامل متعددی است که قانونگذار باید به مبارزه و مقابله با این عوامل بپردازد؛ در غیر این صورت مجازات آخر‌ین دواست و مشکلی را حل نخواهد کرد، در واقع اگر شدت مجازات می‌توانست مانع قاچاق موادمخدر شود در چند دهه اخیر که مجازات اعدام پیش‌بینی شده می‌بایست با کاهش قاچاق و استعلام موادمخدر مواجه می‌شدیم که نشدیم.
  • استفاده از مجازات اعدام ناکار‌آمد بوده از همین رو مجلس درصدد تعدیل مجازات برآمد تا اعدام تنها به صورت‌های مشدد ارتکاب عمل مجرمانه تخصیص یابد. در حین بررسی طرح، برخی از اعضا با توجه به اصل مبارزه با عوامل ارتکاب به جرم قاچاق و استعمال موادمخدر، متنی تنظیم کردند که «به منظور کاهش مصرف موادمخدر و درمان معتادان و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از قاچاق موادمخدر، دولت موظف به شناسایی معتادان در مرحله نخست و تامین نیاز به نحو صحیح شد
  • متاسفانه آمارهای مختلفی در مورد تعداد معتادان به موادمخدر و نوع مواد مصرفی معتادان وجود دارد. موادمخدر سنتی و صنعتی تنوع بسیار دارد که هیچ آمار دقیقی از آن وجود ندارد؛ از سوی دیگر وجود قابل توجه معتادان در کوچه، خیابان، اتوبان‌ها و تمام نقاط شهر واقعیتی است که ساماندهی آنها لازم است.
  • پاک کردن صورت مساله دردی را درمان نمی‌کند؛ متاسفانه تمسخر و زیر سوال بردن این پیشنهاد هم تنها به معنی مقابله و مبارزه با برخورد اساسی با عوامل اصلی است و به نوعی اصل مقابله را زیر سوال می‌برند زیرا معتادان نوع مصرف متعددی دارند و در شرایط فعلی هم امکان پیشگیری وجود ندارد.
  • پیشگیری از از قاچاق موادمخدر سنتی به قیمت بستن مرزهای کشور و شهادت نیروهای انتظامی شاید شدنی باشد اما نمی‌توان مانع تهیه و تدارک مواد صنعتی که در آشپزخانه هر آپارتمانی امکان‌پذیر است، شد.
  • با اجرای این طرح نوع مصرف، میزان مصرف و نوع معتادان را به طور هدایت شده می‌توان کنترل و نوع مصرفشان را از صنعتی به سنتی و از سنتی مخرب چون حشیش به سنتی کم خطرتر تریاک تغییر دهیم؛ از سوی دیگر برای پاک کردن بدن معتادان از این سم سیکل منطقی طی می‌شود.
  • متاسفانه با توجه به آثار مخرب موادمخدر صنعتی، امکان ترک آن وجود ندارد زیرا مغز معتاد دچار اخلال می‌شود، با این حال نمی‌توان این افراد را رها کرد تا به سمت مرگ پیش روند، تقریبا همه دستگاه‌های متولی اجرا نیز موافق هدفمند شدن درمان و مبارزه با موادمخدر هستند.
  • معتادان واقعیت جامعه‌اند. نگهداری این معتادان به جای رهایی در خیابان و مصرف موادمخدر در ملاءعام، در اردوگاه‌هایی مشخص متشکل از روانشناس و روانپزشک موجب کنترل مصرف موادمخدر مصرف و در نهایت درمان می‌شود؛ این موضوع نباید مستمسکی برای طنز‌پردازی عده‌ای شود.
12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.