2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
آغاز تعیین تکلیف حساب‌های مشترک موسسه کاسپین تاسقف یک میلیارد ریال

آغاز تعیین تکلیف حساب‌های مشترک موسسه کاسپین تاسقف یک میلیارد ریال

دارندگان حساب های مشترک تا سقف یک میلیارد ریال می توانند از امروز(سه شنبه ) برای تعیین تکلیف حساب های خود به شعب 80 گانه مجاز موسسه اعتباری کاسپین مراجعه کنند

دوات آنلاین-موسسه اعتباری کاسپین در اطلاعیه ای از آغاز فرآیند تعیین تکلیف حساب های مشترک تا سقف یک میلیارد ریال خبر داد.

بر اساس این اطلاعیه دارندگان حساب های مشترک تا سقف یک میلیارد ریال می توانند از امروز(سه شنبه ) برای تعیین تکلیف حساب های خود به شعب 80 گانه مجاز موسسه اعتباری کاسپین مراجعه کنند.

موسسه اعتباری کاسپین دیروز (دوشنبه) در اطلاعیه شماره 15 خود از آغاز فرآیند تعیین تکلیف سپرده گذاران شعبه ابهر (تعاونی منحله بدرتوس) خبر داد.

در این اطلاعیه آمده بود: فرآیند تعیین تکلیف سپرده گذاران شعبه ابهر تعاونی منحله بدرتوس از سوی موسسه اعتباری کاسپین روز شنبه مورخ 7 مرداد ماه 1396 آغاز می شود.

لذا کلیه سپرده گذاران می توانند با در دست داشتن مدارک و مستندات جهت افتتاح حساب و تعیین تکلیف سپرده به 80 شعبه منتخب موسسه اعتباری کاسپین مراجعه فرمایند.

در بخش پایانی این اطلاعیه آمده است: تعیین تکلیف و انتقال سایر شعب این تعاونی نیز در دست اقدام بوده و بزودی به اطلاع سپرده گذاران خواهد رسید.

اواخر اسفند ماه 1394 موسسه کاسپین از انحلال و ادغام هشت تعاونی غیرمجاز شامل فرشتگان، الزهراء، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، پیوند مشهد، بدر توس و امید جلین از شورای پول و اعتبار مجوز گرفت.

فرآیند انتقال اموال این تعاونی ها به کاسپین در سال 1395 پیگیری شد و از اوایل امسال کار تعیین تکلیف حساب های سپرده گذاران تعاونی های یاد شده در کاسپین کلید خورد.

از آنجا که عمده مشکل اصلی در رسیدگی به سپرده گذاران مربوط به تعاونی فرشتگان بود، تعیین تکلیف حساب های مربوط به تعاونی منحله فرشتگان از 28 اردیبهشت ماه برای حساب هایی با موجودی حداکثر 100 میلیون ریال آغاز شد و اکنون مرحله چهارم این فرآیند با اعلام تعیین تکلیف حساب ها تا یک میلیارد ریال از 24 تیر ماه آغاز شده است.

بر اساس برنامه اعلامی بانک مرکزی، در این شیوه 90 درصد موجودی حساب های سپرده گذاران از محل خط اعتباری بانک مرکزی به صورت علی الحساب تعیین تکلیف می شود و به تناسب شناسایی دارایی های جدید فرشتگان، تسویه حساب ها ادامه می یابد.

مرحله چهارم فرآیند اجرایی پاسخگویی به مطالبات سپرده گذاران تعاونی منحله فرشتگان به مدت 14 روز کاری در 80 شعبه موسسه اعتباری کاسپین ادامه دارد.

بر اساس بررسی های مرجع قضایی، از مجموع حدود 86 هزار میلیارد ریال (8600 میلیارد تومان) سپرده‌ای که فرشتگان جذب کرده بود، رقمی نزدیک به 30 هزار میلیارد ریال (سه هزار میلیارد تومان) را سودهایی در برمی‌گیرد که وجود خارجی ندارد.

بر این مبنا حدود 56 هزار میلیارد ریال بدهی تعاونی منحله فرشتگان به سپرده گذاران خود است که همانگونه که گفته شد 31 هزار میلیارد از آن در قبال دارایی های شناسایی شده این تعاونی از طرف بانک مرکزی دراختیار موسسه اعتباری کاسپین قرار می گیرد.

مبلغ باقیمانده نیز باید از طریق شناسایی اموال دیگری که گردانندگان این تعاونی از محل سپرده های مردمی تصاحب کردند، تامین شود که اکنون پلیس آگاهی در حال شناسایی این موارد است.

بر این اساس بانک مرکزی با وجود اینکه غیرمجازها مجوزی از این نهاد نداشتند اما برای صیانت از حقوق سپرده گذاران آنها وارد عمل شده و خطوط اعتباری خود را برای تعیین تکلیف سپرده گذاران در موسسات غیرمجاز اختصاص می دهد.

اختصاص این خطوط اعتباری براساس ساز و کارهای نظام بانکی پیگیری می شود تا بیشترین صیانت از حقوق مردم انجام گیرد.

پیش از این نیز اخباری از سوی برخی نمایندگان مجلس مبنی بر کشف دارایی های جدید تعاونی فرشتگان در رسانه ها منتشر شد که موسسه کاسپین آن را رد کرد.

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.