2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
نکاتی از زندگی احسان خواجه امیری، یک سلبریتی خوش صدا

نکاتی از زندگی احسان خواجه امیری، یک سلبریتی خوش صدا

احسان خواجه امیری مسیر موفقیت و شهرت را چگونه طی کرد و چه طور توانست خواننده‌ای مطرح شود؟

دوات آنلاین- احسان خواجه امیری امروز 36 ساله می‌شود. این خواننده پاپ، پسر حسین خواجه امیری معروف به «ایرج» است و اولین آلبوم خود را به نام «من و بابا»، با همراهی پدرش، در 17 سالگی منتشر کرد. دهه هشتاد، خواننده‌های پاپ زیادی را به خود دیده و خواجه امیری، یکی از همان خواننده‌هاست که فعالیت خود را در موسیقی تا امروز دنبال کرده است. زندگی کاری این خواننده دهه شصتی، در طول این سال‌ها، با فراز و فرودهایی همراه بوده است که به بهانه زادروزش، به آن می‌پردازیم.

احسان خواجه امیریچگونه خواننده ای موفق شد

اولین قدم‌‌ها برای کسب شهرت

آهنگ‌سازی برای احسان خواجه امیری در روزگار نوجوانی و جوانی بسیار جدی‌تر از خواننده‌شدن بوده است. او کار خود را در دنیای موسیقی با آهنگ‌سازی برای یک مستند و آلبوم «خاطرات زندگی» پدرش آغاز کرد و می‌خواست آهنگ‌ساز شود. اما چنین نشد و فردی که ورود خود به عرصه خوانندگی را یک شوخی می‌دانست، در سال 1383 و در 20 سالگی با خواندن تیتراژ سریال «غریبانه» به یک خواننده تبدیل شد.

 

او با این تیتراژ جادویی که شعر آن از زنده‌یاد افشین یداللهی است، به سرعت به شهرت رسید و طولی نکشید که دومین آلبوم خود را با نام «برای اولین‌بار»، منتشر کرد. «برای آخرین‌بار» یکی از قطعه‌های این آلبوم است که به اندازه تیتراژ سریال «غریبانه» از آن استقبال شد. احسان خواجه امیری در سال 1386، آهنگ‌سازی و خوانندگی ترانه پایانی سریال پرطرفدار «میوه ممنوعه» را برعهده داشت که باعث شهرت و محبوبیت بیشتر او شد.

احسان خواجه امیری توانسته خودش را به عنوان یک سلبریتی

خروج از آهنگ‌سازی انحصاری

احسان خواجه امیری طی 17 سال فعالیت خود در عرصه موسیقی، 9 آلبوم رسمی منتشر کرده است؛ «من و بابا»، «برای اولین‌بار»، «سلام آخر»، «فصل تازه»، «یه خاطره از فردا»، «عاشقانه‌ها»، «پاییز، تنهایی»، «30 سالگی» و «شهر دیوونه» نام این آلبوم‌هاست.

 

در برخی از این آلبوم‌ها، به‌ویژه آلبوم‌های ابتدایی، او کار آهنگ‌سازی اغلب قطعه‌ها را برعهده داشت و کم‌کم آهنگ‌سازهای جدیدی مانند مهرداد نصرتی و پدرام کشتکار به فهرست عوامل تولیدی او اضافه شدند. این روند را در جریان تنظیم و میکس آثار او هم می‌توان دید. خواجه امیری در ابتدا، تنظیم و میکس اغلب آثار را خودش انجام می‌داد؛ اما کم‌کم از این روند انحصاری خارج شد و به دیگر تنظیم‌کننده‌ها هم اعتماد کرد.

احسان خواجه امیری چه مسیری را برای موفقیت طی کرد

برگ برنده یک خواننده

اشعار زنده‌یاد افشین یداللهی برای خواننده‌ها، شبیه یک برگ برنده عمل می‌کند. احسان خواجه امیری در دو آلبوم «برای اولین‌بار» و «سلام آخر» که سهم پررنگی در شهرت او ایفا کرد، یک برگ برنده داشت و آن هم استفاده از اشعار ترانه‌سراهای درجه‌یک، مانند اهورا ایمان و افشین یداللهی بود.

 

 روزبه بمانی از دیگر ترانه‌سراهایی است که خواجه امیری برای آلبوم «پاییز، تنهایی» به سراغش رفته است. ترانه، لزوما باعث موفقیت یک اثر نیست؛ اما در مورد آثار احسان خواجه امیری می‌توان گفت هر زمان پای یک ترانه خوب درمیان بوده، آن قطعه به اصطلاح «گرفته» و ماندگار شده است. «سلام آخر»، «غریبانه»، «برای آخرین‌بار»، «نابرده رنج» و «خلاصم کن» که برخی تیتراژ سریال‌های تلویزیونی بوده‌اند، نمونه‌هایی از این دست هستند.

 

محمد اصفهانی الگوی آقای خواننده

تقلید صرف در موسیقی چیزی جز یک تکرار بیهوده نیست. هرکسی در موسیقی می‌تواند خودش باشد و از خواننده‌هایی الگو بگیرد. جالب این‌که احسان خواجه امیری، بارها از محمد اصفهانی که تجربه کار در آثار کلاسیک و پاپ دارد، به عنوان الگوی خود در خوانندگی نام برده است.

 

او درباره این الگوبرداری می‌گوید: «خیلی از حرکاتی را که زمانی محمد اصفهانی انجام می‌داد، الگو قرار می‌دادم. به نظرم کارهای او در شأن یک هنرمند واقعی است. آقای اصفهانی پیش از من خواننده بودند. دکتر همیشه یک سبک شعر را ادامه داد؛ در تلویزیون پلی‌بک نمی‌خواند و هرکاری را قبول نمی‌کرد. در نهایت هم اعتقادات‌شان را دنبال می‌کردند من پرستیژ او را الگوی کارم قرار دادم.»

 

آهنگ انتظار برای بازگشتی درخشان

دهه هشتاد را می‌توان دهه طلایی خواجه امیری دانست که او در آن به اوج رسید. خواجه امیری جزو خواننده‌هایی‌ است که طی دوره کاری خود توانست از زیر سایه نام پدر بیرون بیاید و به هویت خود به عنوان یک خواننده پاپ رسمیت ببخشد.

 

هرچند طی چندسال گذشته، ورود خواننده‌ها به عرصه موسیقی پاپ راحت‌تر از گذشته شده است، اما نمی‌توان فراموش کرد خواننده‌هایی مانند خواجه امیری هنگامی در حوزه موسیقی پاپ نقش مهمی داشتند که تعداد خوانندگان شاخص در این عرصه زیاد نبود. با نگاهی به فرمول‌های طلایی گذشته و توجه به ذائقه‌سازی استاندارد در موسیقی پاپ، می‌توان شاهد روزهای اوج احسان خواجه امیری و بازگشت درخشنده‌تری از او، بر روی صحنه بود.

 

منبع: روزنامه خراسان

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.