2024/03/29
۱۴۰۳ جمعه ۱۰ فروردين
آیا شاخص بورس بالا می رود

آیا شاخص بورس بالا می رود

یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی‌هایی درباره شرایط آینده بورس دارد و از سهامداران می‌خواهد دید بلندمدت داشته باشند.

دوات آنلاین -اوضاع بورس مدتی است که خوب نیست. بعد از مدتی طولانی که به دیدن رنگ سبز عادت کرده بودیم و صف‌های خرید یکی بعد از دیگری تشکیل می‌شد حالا ورق برگشته و می‌بینیم رنگ قرمز بر بازار غلبه کرده است اما این روند تا کی ادامه پیدا خواهد کرد و آیا شاخص بورس بالا می رود یا باید باز هم منتظر صف های فروش باشیم؟

 

اثرات 4 ماه ابتدای سال

فردین آقابزرگی از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه در گفتگو با نبض بورس در پاسخ به این پرسش گفت: بازدهی 185 درصدی بورس از ابتدای سال تاکنون و رشد 310 درصدی بورس در 4 ماه ابتدایی سال و به وجود آمدن عدم توازن در بین بازارها، موجب وضعیت حال حاضر بورس شده است. وضعیتی که علیرغم توجیه اقتصادی سرمایه گذاری در بازار سرمایه به خصوص به صورت پلکانی بر روی سهام شرکت های بنیادی و ارزنده در حال حاضر، رغبتی به سرمایه گذاری در آن مشاهده نمی شود.

 

وی افزود: باید در 4 ماه ابتدای سال از ابزارهای لازم  برای خاموش کردن عطش تقاضای بی حد و اندازه جهت عدم اجازه به نوسانات غیرواقعی استفاده می شد که متاسفانه این اتفاق با بی تدبیری رخ نداد و الان شاهد وضعیت کنونی بازار هستیم.

شاخص بورس در آینده بالا می رود یا پایین می آید

بدون عجله خرید کنید

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه جای نگرانی وجود ندارد، اظهار داشت: از این وضعیت هم عبور خواهیم کرد اما سهامداران باید با در نظر گرفتن بازه زمانی بلندمدت و میان مدت، با تحلیل و به صورت پلکانی و بدون عجله اقدام به خرید سهام بنیادی و ارزنده کنند.

 

بیشتر بخوانید: سهام عرضه اولیه را کی بفروشیم

 

آقابزرگی ادامه داد: این وعده داده نمی شود که به زودی اما مطمئنا تا انتهای سال (اسفندماه) وضعیت بهتر خواهد شد و سهام ارزنده ای که در حال حاضر می توان با قیمت های جذابی به صورت پلکانی خرید را نمی توان در آن زمان خریداری کرد.

 

تقسیم بندی بورس به 4 دسته سهام

فردین آقابزرگی در پاسخ به این پرسش که توصیه شما به عنوان یک کارشناس بیشتر سرمایه گذاری بر روی چه سهام یا گروه هایی است، گفت: به طور کلی می توان سهام را برای خرید در چهار دسته طبقه بندی کرد. اول شرکت هایی که متاثر از نوسانات نرخ ارز و کامودیتی ها هستند و نرخ فروش محصولاتشان بر مبنای این دو مورد تعیین می شود می توانند در طبقه اول خرید قرار گیرند که شامل پالایشی، پتروشیمی، فولاد و کانی ها هستند. دوم شرکت های استراتژیکی که در هر شرایطی باید محصول خود را در اختیار مردم قرار دهند مانند دارو و غذا در طبقه دوم قرار می گیرند. در طبقه سوم شرکت هایی که با حوزه گردش ریالی سر و کار دارند مانند بانک، بیمه و لیزینگ ها قرار می گیرند و در طبقه چهارم شرکت های مستقل از صنعت هستند که به واسطه تغییر و تحولات و طرح های توسعه می توانند در صنعت خود سود بیشتری را در مقایسه با سایر شرکت ها کسب کنند. وی ادامه داد: تشکیل یک سبد از این چهار طبقه و خرید به صورت پلکانی و بدون عجله، می تواند سهامداران را در انتهای سال به سود قابل قبولی برساند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.