2024/04/26
۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
مرگ هولناک در کمین جویندگان گنج

مرگ هولناک در کمین جویندگان گنج

از مرگ بر اثر گازگرفتگی تا قتل و جنایت عاقبت برخی افرادی است که در جست‌وجوی گنج بوده‌اند.

دوات آنلاین -صدای تیشه‌ای که به زمین می‌خورد، سکوت بیابان را شکسته و نور فانوسی مانند ستاره‌ای در آسمان در پهنای بیابان دیده می‌شود. هر شب که می‌گذرد، عمق چاله بیشتر می‌شود. یک نفر انتهای چاله است و هر چند دقیقه یک بار طناب را تکان می‌دهد و دو نفر دیگر طناب را می‌کشند و دلو پر از خاک را از چاله که حالا به چاه تبدیل شده بیرون می‌آورند. خورشید که کم‌کم تلاش می‌کند خود را از پشت کوه بالا بکشد، بار و بندیل خود را جمع می‌کنند و می‌روند و با تاریک شدن هوا دوباره سروکله‌شان پیدا می‌شود. یک روز صبح که اهالی به سمت امامزاده می‌رفتند با موتوری روبه‌رو شدند که کنار چاهی پارک بود. به سمت آن رفتند و به دنبال صاحب موتور گشتند اما خبری از او نبود.

 

یکی از اهالی چراغ‌قوه تلفن همراهش را روشن کرد و به داخل چاه نور انداخت. پاهای مردی را دید که در انتهای چاه دیده می‌شد. با آتش‌نشانی تماس گرفت و درخواست کمک کرد. چند دقیقه بعد با حضور امدادگران در محل، آتش‌نشانان برای کمک داخل چاه رفتند و تازه عمق فاجعه مشخص شد، جسد سه مرد در کنار هم در تونل چاه قرار داشت ... . بیابان‌های اطراف روستاها، خانه‌های اطراف امامزاده‌ها، زمین‌های اطراف تپه‌های باستانی و ... زخم‌خورده‌های تیشه این جویندگان گنج هستند که تیشه به ریشه گذشته این مرز و بوم کهن می‌زنند. گاهی نیز خود قربانی نفرین گنج‌ها شده و قبل از این‌که گنجی خارج کنند، پیکرهای بی‌جان‌شان را از عمق زمین بیرون می‌آورند. در حالی که براساس برخی خرافات گنج‌های نفرین‌شده باعث مرگ حفاران غیرمجاز می‌شود، کارشناسان علت آن را تجمع گاز‌های سمی در تونل‌های حفر شده و خفگی براثر آن می‌دانند.

 

 مرگ در عمق چاه

نیمه تیرماه امسال بود که معاون اجتماعی پلیس استان فارس از مرگ دو جوینده گنج در فراشبند خبر داد. به گفته سرهنگ کاووس محمدی، پس از اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی 110 مبنی بر حفاری غیرمجاز و گازگرفتگی منجر به فوت، بلافاصله ماموران انتظامی شهرستان فراشبند به محل حادثه اعزام شدند. ماموران در بررسی‌های اولیه مطلع شدند پنج نفر برای کشف اشیای عتیقه و زیرخاکی اقدام به حفر تونل کرده‌اند که دو نفر از آنان پس از ورود به محل حفر شده، بر اثر استنشاق گاز چاه فوت کرده‌اند. در ادامه سه متهم دیگر پرونده دستگیر شدند.

جویندگان گنج جان شان را در این راه از دست می دهند

غار سمی

24 مرداد امسال هم چهار مرد، قربانی نفرین گنج شدند! مدتی بود که در سودای یافتن گنج به غاری در شهرستان گیلانغرب رفته و وسایل حفاری غیرمجاز برای یافتن گنج را به دامنه ارتفاعات غار مشرف به روستای کلاه‌‌دراز سفلی دهستان چله‌بخش مرکزی شهرستان گیلانغرب رسانده بودند. آنها در این مدت در دهانه غاری که در ارتفاعات بود، گودالی 15 متری حفر کرده بودند تا بتوانند راهی برای ورود به غار پیدا کنند. فکر و ذهن آنها شده بود یافتن گنج و چهارشنبه، بیست‌ودوم مرداد امسال تصمیم گرفتند وارد گودال شوند، اما دهانه گودال منتهی به غار کمی تنگ بود و نمی‌شد هر چهار نفر وارد غار شوند؛ بنابراین یکی‌یکی وارد غار شدند و دیگر بازنگشتند.

 

اهالی که به غیبت آنها مشکوک شده بودند با نیروهای امدادی تماس گرفته و درخواست کمک کردند. وقتی امدادگران به محل رسیدند، دهانه کوچک ورودی غار، عملیات را با مشکل رو‌به‌رو کرد. بعد از ساعت‌ها تلاش صبح روز 24 مرداد آتش‌نشانان به‌سختی وارد دهانه تنگ غار شده و با صحنه عجیبی روبه‌رو شدند. چهار مرد به فاصله نزدیک به یکدیگر افتاده بودند. اجساد آنها را ظهر پنجشنبه به‌سختی از داخل غار خارج کردند که معلوم شد جویندگان گنج بر اثر گازگرفتگی فوت شده‌‌اند.

 

سناریوی ناجوانمردانه

اواخر اردیبهشت امسال مردی هراسان و سراسیمه با پلیس و اورژانس تماس گرفت و مدعی شد که او و دوستش در منطقه‌ای در حوالی روستای کزبر زنجان دچار حادثه شده‌اند. به‌دنبال این تماس تیم‌های امدادی راهی محل حادثه شدند و مردی را دیدند که دچار حادثه شده و پایش شکسته است. این مرد چاهی را به امدادگران نشان داد و گفت که دوستش داخل چاه افتاده و نمی‌داند چه بلایی بر سرش آمده است. پس از آن، ماجرا به آتش‌نشانی گزارش شد و نجاتگران پس از حضور در محل وارد چاه شدند و پیکر بی‌جان مرد جوانی را که داخل چاه افتاده بود بیرون کشیدند. بررسی‌های اولیه از این حکایت داشت که مرد جوان بر اثر استنشاق گاز متان که اعماق چاه را پر کرده بود، جانش را از دست داده است.

 

امدادگران مردی را که در این حادثه زخمی شده بود به بیمارستان منتقل کردند و وی تحت درمان قرار گرفت. از سوی دیگر جسد قربانی حادثه نیز به پزشکی قانونی منتقل شد اما هنوز مدت زیادی از این ماجرا نگذشته بود که شایعاتی عجیب در شهر پیچید. ازجمله این‌که جنایتی هولناک در منطقه رخ داده و مردی بی‌رحمانه به قتل رسیده است. به‌دنبال انتشار این شایعه، تحقیقات پلیسی برای کشف حقیقت آغاز شد.

 

مرد مجروح در ابتدا سعی کرد ماجرا را حادثه نشان دهد اما در تحقیقات گفت: با همدستی دو نفر از دوستانش راهی منطقه شده و اقدام به حفر چاه برای رسیدن به گنج کرده بودند که یکی از دوستانش بر اثر گازگرفتگی در اعماق چاه جان‌باخت و او که دستپاچه شده بود، هنگامی که قصد داشت ماجرا را به پلیس و تیم‌های امدادی خبر دهد دچار حادثه شده و پایش شکسته است.

 

رنگ خون روی عتیقه

قرار نیست همیشه چاهی باشد و گازی سمی تا جان جویندگان گنج را بگیرد. گاهی نیز طمع، قاتل خریداران یا فروشندگان گنج می‌شود و پرونده‌ای جنایی را پیش روی پلیس قرار می‌دهد. جنایت‌هایی که نقطه مشترک همه آنها معامله عتیقه است. در آخرین جنایت تا همین چند روز قبل درگیری بر سر عتیقه باعث قتل دو مرد در پیرانشهر شد. عاملان این قتل، بعد از کشتن قربانیان با اسلحه، فرار کرده بودند که پلیس با بررسی صحنه درگیری دریافت، انگیزه جنایت درگیری بر سر عتیقه بوده است. تا زمانی که طمع به‌دست‌آوردن زیرخاکی و رسیدن یک‌شبه به گنج وجود دارد، این جنایت‌ها هم تکرار می‌شود.

 

 قتل سریالی به خاطر عتیقه

یکی از جنجالی‌ترین جنایت‌های تهران مربوط به قتل سریالی خریداران عتیقه توسط اتباع افغان بود. در این جنایت‌ها که سه نفر قربانی شدند، قاتلان مدعی پیدا کردن عتیقه شده و برای جلب اعتماد قربانیان به آنها نمونه‌های واقعی نشان می‌دادند. بعد هم برای تحویل عتیقه، در ساختمان‌های نیمه‌کاره قرار می‌گذاشتند. زمانی که خریدار همراه پول به محل قرار می‌آمد، خریداران قلابی با چاقو به جان آنها افتاده و بعد از کشتن طعمه‌شان با سرقت پول فرار می‌کردند. با افزایش جنایت‌های اعضای این باند در سال 92، پلیس تحقیقات گسترده‌ای را آغاز کرد و قاتلان را هنگام شکار طعمه جدیدشان دستگیر کرد. در این عملیات یکی از اعضای باند هنگام فرار جان باخت.

 

 قتل عام خانوادگی بر سر عتیقه

قتل اعضای یک خانواده بر سر عتیقه هم از هولناک‌ترین جنایت‌های چند سال اخیر است. در این جنایت، رسیدگی به این پرونده از 23 اردیبهشت‌ 92 با تماس مرد جوانی به پلیس مارلیک آغاز شد. مرد جوان از ناپدید شدن برادرش مرتضی و زن و بچه‌های او خبر داد. در تحقیقات میدانی مشخص شد مرتضی کارمند بانک بوده و مدتی است عتیقه خرید و فروش می‌کند. همچنین معلوم شد مرد جوان آخرین‌بار با متهم سابقه‌داری به نام اصغر دیده شده است. با این احتمال که مرد سابقه‌دار از سرنوشت نامعلوم مرتضی و خانواده‌اش باخبر باشد، اصغر دستگیر شد و در بازرسی از خانه‌اش علاوه‌بر کشف سلاح کمری، مدارک هویتی مرتضی و النگوهای همسر مرد جوان نیز کشف شد.

 

متهم در تحقیقات گفت: از آنجا که مقتول در کار خرید و فروش عتیقه بود، او را به بهانه خرید عتیقه به بیجار کشاندم و مرتضی، همسر و بچه‌هایش را به قتل رساندم و سپس با پول‌هایی که از آنها سرقت کرده بودم یک خودرو خریدم. جسد قربانیان را نیز در باغ و مزارع گندم جاده بیجار به همدان رها کردیم.

سکه های عتیقه بهانه ای برای کلاهبرداری هستند

 سکه‌هایی که دروغین است

«سلام ارباب، من یه کشاورز هستم که هنگام شخم‌زدن زمین‌هایم با کوزه‌ای پر از طلا روبه‌رو شدم. نمی‌دانستم با آن چه کنم. به همین خاطر استخاره کردم و شماره شما را به دست آوردم. من که از قیمت سکه‌ها خبری ندارم اگر شما می‌خواهید آن را می‌فروشم.» شاید این پیامک برای شما هم ارسال شده باشد. پیامکی که بوی کلاهبرداری می‌دهد. کافی است با شماره اعلامی تماس بگیرید تا فردی با لهجه محلی جواب شما را بدهد و طوری حرف بزند که تصور می‌کنید با ساده‌لوح‌ترین آدم روی زمین صحبت می‌کنید. بعد هم قیمتی برای یک کوزه پر از سکه‌های طلا پیشنهاد می‌دهد که تصور می‌کنید شانس به شما رو کرده است. حتی برای جلب اعتماد سکه‌ای طلا به شما می‌دهد تا مطمئن شوید معامله درست است.

 

حالا در روز معامله دو گزینه پیش روی شماست. اول این‌که متوجه سکه‌های تقلبی نشوید و فقط پول‌تان را از دست بدهید و یا این‌که متوجه شوید و مقاومت کنید و در برابر هم پول‌تان و هم جان‌تان را از دست بدهید. با این‌که این روش نخ‌نما شده و پلیس بارها درباره آن هشدار داده، اما باز هم افرادی قربانی طمع خود شده و در دام این کلاهبرداران گرفتار می‌شوند.

 

منبع:‌تپش- روزنامه جام جم

12jav.net

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.