2020/10/29
۱۳۹۹ پنج شنبه ۸ آبان
پیری زودرس چه علائم و دلایلی دارد + راه‌های پیشگیری

پیری زودرس چه علائم و دلایلی دارد + راه‌های پیشگیری

پیری زودرس تا حد بسیار زیادی به سبک زندگی شما بستگی دارد. در این مطلب دلایل این اتفاق توضیح داده و راه‌های پیشگیری نیز پیشنهاد شده است.

دوات آنلاین -پیری زودرس اصطلاحی است که زیاد می‌شنویم اما دقیقا به چه معنی است؟ چه موقع دچار پیری زودرس می‌شویم؟ دلیل این اتفاق چیست و چگونه می‌توان آن را کنترل کرد؟

 

دلایل پیری زودرس

سارا اکبرزاده، روان درمانگر تحلیلی در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: کم تحرکی، ‌افکار منفی، ‌افسردگی و تغذیه نامناسب از جمله دیگر عوامل مهم تاثیرگذار بر روند پیری زودرس به شمار می رود و در کنار این موارد چنانچه فردی زمان مناسب و معینی را برای خواب و استراحت خود در نظر نگیرد، ‌فرسودگی به سرعت جسم را از کار خواهد انداخت.  

 

این روانشناس بالینی گفت: در کنار عوامل تاثیرگذار در پیری زودرس مواردی همچون سبک زندگی نامناسب و عدم رعایت اصول سلامت روان و بهداشت فردی را می توان به عنوان روند فرسایشی بدن محسوب کرد و از این رو افرادی که مشکل چاقی دارند و یا اینکه در مصرف سیگار و دخانیات و همچنین مشروبات الکلی تجدید نظر نمی کنند، نسبت به دیگران زودتر به سمت پیری زودرس حرکت می کنند.

 

اکبرزاده تصریح کرد: در زمانی که فرد یا افراد جامعه مدام به دنبال تامین نیازهای ضروری زندگی بیش از پیش فعالیت داشته و فکر و خیال، استرس و فشارهای عصبی در همه حال بخش جدایی ناپذیر از این موارد نیست، روند پیر شدن در اینگونه مواقع سرعت بیشتری خواهد داشت و خطر بروز اختلالات روانی و شیوع زوال عقل را در بین افراد بیشتر می توان مشاهده کرد.

پیری زودرس را چگونه تشخیص بدهیم

پیری زودرس چه نشانه‌هایی دارد

سارا اکبرزاده گفت: شکست روحی و تغییر چهره و از جمله سفید شدن مو نشانه های ظاهری علایم پیری زودرس هستند اما در این ارتباط به راحتی نمی شود از عوامل ژنتیکی و وراثتی گذشت زیرا پیری زودرس یک از مشکلاتی است که در هر سنی از زندگی می‌تواند رخ دهد و فشار روانی بسیار زیادی به وجود می‌آورد و از این رو نمی توان پیری زودرس و تبعات ناخوشایند آن را فقط به دوران سالمندی نسبت داد.

 

برخی از نشانه‌های پیری زودرس در ادامه آمده است:

 

نمی‌توانید اجسام را بلند کنید

هر چه سن ما بالاتر می‌رود، ماهیچه‌هایمان نیز ضعیف‌تر می‌شوند، از این رو اگر احساس می‌کنید که هنگام بلند کردن اجسام توان لازم را ندارید، بدانید که بدن‌تان سیر نزولی اش را آغاز کرده است. البته شما می‌توانید به کمک روش‌هایی مانند کار با وزنه، ماهیچه‌هایتان را تقویت کنید.

 

بهانه آوردن برای بیرون رفتن با دوستان

یکی از نشانه‌هایی که مشخص می‌کند از سن واقعی‌تان بزرگ شده اید، کم حوصلگی ست. اگر هر بار که دوستان‌تان به شما پیشنهاد دورهمی یا گشت و گذار‌های بیرون از خانه می‌دهند، شما آن‌ها را رد می‌کنید، بدانید که در حال پیر شدن هستید. ذهن و جسم ما ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. این بدین معنی ست که اگر شما افسرده باشید، قدرت بدنی بالایی نخواهید داشت یا برعکس اگر جسم‌تان ضعیف باشد، حوصله هیچ کاری ندارید. بنابراین، اگر می‌خواهید که زندگی شادتری داشته باشید، حتما علت بی‌حوصلگی‌هایتان را جستجو کنید.

 

دیر خوب شدن زخم‌ها نشانه پیری زودرس

یکی دیگر از نشانه‌های پیری زودرس این است که زخم‌های بدن شما آهسته‌تر از همیشه ترمیم می‌شوند. پوست بدن انسان به گونه‌ای‌ است که خودش توانایی درمان زخم‌ها را دارد، بنابراین اگر احساس کردید که زخم‌های بدن شما خیلی دیر بهبود می‌یابند، بدانید که روند افزایش سن شما خیلی سریعتر از حد معمول در حرکت است.

 

چروک صورت را جدی بگیرید

اگر می‌بینید که صورت شما در مقایسه با هم سن و سال‌هایتان چین و چروک بیشتری دارد، بدانید که روند پیری‌تان آغاز شده است. البته ژنتیک نیز نقشی اساسی در این روند دارد، اما در اکثر مواقع چین و چروک نشانه‌ای از سبک زندگی شماست. برخی به دلیل آفتاب زیاد، مصرف تنباکو، رژیم غذایی ناسالم، مصرف مشروبات الکلی و... زودتر از حد معمول دچار چین و چروک می‌شوند. برای جلوگیری از این وضعیت، باید تغییری اساسی به سبک زندگی‌تان دهید. میوه و سبزیجات منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها هستند که روند پیری شما را به تعویق می‌اندازند.

 

حدس دیگران درباره سن شما

از چند غریبه بپرسید که سن واقعی‌تان را حدس بزنند، سپس از جواب هایشان میانگین بگیرید. اگر عدد به دست آمده از سن واقعی‌تان بیشتر بود، بدانید که باید بیش از همیشه به بدن‌تان اهمیت دهید.

 

در بطری‌ها را به سختی باز می‌کنید

تحقیقات نشان داده که دست‌های ضعیف نشانه پیری زودرس است. با افزایش سن، قدرت و ماهیچه‌های دست به ندرت ضعیف‌تر می‌شوند. از این رو اگر در باز کردن در بطری‌ها مشکل دارید، بدانید که بدن شما مسن‌تر از سن تان است.

 

خشکی پوست یکی از نشانه‌های پیری زودرس است

اگر پوست بدن شما در مقایسه با گذشته خشک می‌شود به طوری که مجبورید کرم مرطوب کننده را روی بدن تان خالی کنید، بدانید که دچار پیری زودرس شده اید. اگر چه دلایل مختلفی برای خشکی پوست وجود دارد، اما اگر به طور مدام دچار این مشکل شده‌اید، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت زودتر از سن‌تان پیر و دچار چین و چروک خواهید شد.

 

خواب روزانه و بی خوابی شبانه

بی‌خوابی یا اختلال خواب در شب یکی از نشانه‌های پیری زودرس است که با افزایش سطح کورتیزول در بدن ایجاد می‌شود. کوتیزول همان هورمون استرس است که میزان آن در بدن با افزایش سن بیشتر می‌شود؛ بنابراین شما باید برای رهایی از پیری زودرس از استرس دوری کنید. استرس نه تنها شما را مسن‌تر از سن واقعی‌تان نشان می‌دهد، بلکه منجر به افزایش وزن، تضعیف سیستم ایمنی بدن و بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز می‌شود.

 

عقب‌تر راه رفتن نسبت به دیگران

آیا زمانی که با دوستان‌تان به گشت و گذار می‌روید، همیشه عقب‌تر از آن‌ها هستید؟ آیا مدام از آن‌ها این جمله را می‌شنوید که «زود باش» یا «چرا عقب افتاده‌ای»؟ سرعت راه رفتن افراد می‌تواند سن واقعی آن‌ها را نشان دهد. اگر سرعت شما از سرعت نرمال راه رفتن کمتر باشد، نشانه این است که دچار پیری زودرس شده اید. البته راهکار‌هایی برای جبران این ضعف وجود دارد، مثل این که هر روز به پیاده روی بروید یا با ورزش قدرت بدنی‌تان را افزایش دهید.

 

لک‌های روی بدن یک علامت است

آفتاب یکی از مهمترین و تأثیرگذارترین عوامل پیری زودرس است. چین و چروک، لک‌های قهوه ای، خشکی پوست و... می‌تواند نتیجه آفتاب گرفتن‌های زیاد باشند. اگر شما به مراتب در معرض آفتاب قرار می‌گیرید و بدتر از آن از کرم‌های ضد آفتاب استفاده نمی‌کنید به طوری که بدن‌تان پر از لک است، بدانید که خیلی زودتر از سن واقعی‌تان پیر به نظر خواهید رسید.

 

سختی بالا رفتن از پله

شاید شما به دلیل زانو درد نتوانید به خوبی از پله‌ها بالا بروید، اما یکی از دلایلی که اکثر افراد در بالا رفتن از پله‌ها با آن مواجه اند، از بین رفتن ماهیچه‌های بدن است که با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد. اگر زمانی که می‌خواهید از پله‌ها بالا بروید، انگار که می‌خواهید کوه بکنید، بدانید که بدن شما سریع‌تر از سن واقعی تان در حال پیر شدن است. از ۴۰ سالگی به بعد، شما هر ۱۰ سال ۸ در صد از ماهیچه‌های بدن تان را از دست می‌دهید؛ بنابراین قبل از آن که در بالا رفتن از پله‌ها دچار مشکل شوید، ماهیچه‌هایتان را تقویت کنید.

پیری زودرس قابل پیشگیری است

چگونه از پیری زودرس پیشگیری کنیم

سارا اکبرزاده گفت: سلامتی هر فردی به رعایت اصول بهداشتی و سبک زندگی آن باز می گردد به نحوی که فرد یا افرادی که در دوران حیات خود به مواردی همچون افکار منفی،‌ استرس و اضطراب، خواب و تغذیه مناسب، قرار گرفتن در معرض انواع آلودگی ها، مصرف آب و بهره کشی بیش از حد جسم و مغز، ‌توجه لازم نمی کنند، ‌بطور حتمی در معرض پیری زودرس قرار دارند.

 

این متخصص روانپزشک با بیان اینکه پیری زودرس جنسیت نمی شناسد، گفت: برنامه ریزی برای کارهای روزانه و در کنار این موارد توجه به انجام فعالیت های ورزشی و تفریحی نه تنها می تواند از بروز بسیاری از آسیب ها بر جسم و روان فرد یا افراد جلوگیری کند بلکه مانعی بر سر راه پیری زودرس، که افراد بیشماری از جوامع امروز از این اختلال روان تنی غافل هستند، خواهد بود.   ‌

 

برای پیشگیری از پیری زودرس توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

 

بهتر است روی یک کار متمرکز شوید و آن را به پایان برسانید. یکی دیگر از علل پیری را شاید بتوان در کم‌خوابی جست‌وجو کرد. خوابیدن حدود 7 ساعت در طول شبانه‌روز ایده‌آل است. اگر علائم کمبود خواب دارید، زودتر به رختخواب بروید تا انرژی روزانه بیشتری داشته باشید و کندی ذهن، مشکلات توجه و یا افزایش وزن به سراغتان نیاید. اضافه‌وزن هم داستان دیگری است که به پیرشدنتان کمک می‌کند. متخصصان پوست و مو معتقدند  که قند باعث آسیب‌زدن به الیاف پروتئین در سلول‌های بدن می‌شود. این اتفاق می‌تواند باعث از بین‌رفتن درخشندگی، افزایش خطوط ریز و چین و چروک پوست شود. اگر می‌خواهید درخشش صورت خود را حفظ کنید، قندهای شیرین را کمتر مصرف و به تناسب اندام توجه کنید. موضوع دیگری که در پیرکردن شما اثر دارد اما کسی به آن توجه نمی‌کند، وابستگی بیش از اندازه به تلویزیون است.

 

درست است که همه ما به فیلم‌دیدن علاقه داریم اما اگر مدام خودمان را به تلویزیون بچسبانیم اتفاق خوبی در انتظارمان نیست. افرادی که به‌طور متوسط 6 ساعت در روز به تماشای تلویزیون می‌پردازند 5سال از همتایان خود کمتر زندگی می‌کنند. هنگامی که شما بیش از ۳۰دقیقه می‌نشینید، بدن شما قند را به سلول‌ها می‌سپارد و این کار باعث اضافه وزن شما می‌شود. اگر هم تلویزیون می‌بینید، هر ۳۰‌دقیقه یک‌بار بلند شوید و چند قدم پیاده‌روی کنید. همه ما خطرات ناشی از سبک زندگی بی‌تحرک را شنیده‌ایم. افرادی که بیشتر روزهای خود را روی یک صندلی می‌گذرانند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

 

تحقیقات نشان داده است افرادی که زندگی فعالی دارند ۱۰ تا ۱۳ سال بیشتر زندگی می‌کنند. برای اینکه دیرتر پیر شوید، هر نوع چربی را از رژیم غذایی خود حذف ‌نکنید. بسیاری از چربی‌ها برای حفظ سلامت و ظاهر جوان لازم هستند. اسیدهای چرب امگا۳ باعث سلامت قلب می‌شود و در ماهی‌های روغنی مانند ماهی سالمون و ماهی خال‌خالی و برخی آجیل‌ها مانند گردو و دانه‌های کتان وجود دارد. این مواد غذایی از چین و چروک پوست جلوگیری می‌کند و باعث تقویت سلامت قلب و مغز می‌شود. آکادمی تغذیه و رژیم غذایی توصیه می‌کند حداقل هفته‌ای 2بار در وعده‌های غذایی خود ماهی قرار دهید.

 

منابع: ایرنا- هنر زندگی- افکار نیوز - همشهری

 

کلید واژه
دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.