2024/04/23
۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روش درمان در همیوپاتی چیست و برای چه بیماری‌هایی کاربرد دارد

روش درمان در همیوپاتی چیست و برای چه بیماری‌هایی کاربرد دارد

همه آنچه درباره همیوپاتی یا همان طب سنتی آلمانی باید بدانید در این مطلب گردآوری شده است.

دوات آنلاین -همیوپاتی یکی از شاخه‌های طب مکلمل است. حتما درباره طب مکمل زیادی شنیده‌اید. رشته‌هایی مانند سوزن درمانی، کایروپرکتیک، طب سنتی و .. همه به عنوان طب مکمل شناخته می‌شود و همیوپاتی هم یکی از آنها است که به عنوان طب سنتی آلمان معرفی می‌شود و خود کلمه آن نیز به معنی ماشبه درمانی است و تلاش می‌کند مقاومت بدن را در برابر بیماری‌ها بیشتر کند. قدمت این نوع طب به بیش از 200 سال می‌رسد البته در ایران تاریخچه طولانی ندارد.

 

آشنایی با همیوپاتی

از دیدگاه هومیوپاتی انسان موجودی انرژیتیک است که اعضای مختلف بدن انسان تحت نفوذ این انرژی در هماهنگی و تعادل قرار دارند.

 

هومیوپاتی یک قانون در طبیعت است و شما بدون کمک دارو نیز می توانید مشابهت را ایجاد کنید. پزشک هومیوپات می تواند تنها یک دارو برای تمامی این علایم تجویز نماید و نیازی به استفاده از چند دارو برای چند علامت گوناگون نیست. هومیوپاتی علاوه بر اینکه در زمینه اکثر بیماری ها کاربرد دارد، در زمینه کشاورزی و دامپروری هم کاربرد دارد و می تواند مشکلات بیماری در گیاهان و دام را حل کند بدون اینکه محیط زیست را آلوده کند.

 

دکتر علی مظاهری‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا گفته است:: هومیوپاتی ( Homeopathy) یا "مشابه درمانی"، روش درمانی خاصی است که در آن با ایجاد تحریک دقیق سیستم ایمنی و حیاتی بیمار و یا به عبارتی دیگر سیستم عصبی و روانی و یا سیستم ایمونولوژی، فرد را به سمت بهبودی سوق می‌دهد. به عبارت دیگر بیمار از طریق تحریک قوای حیاتی و دفاعی خود، درمان می‌شود. در تعریفی دیگر هر دارویی بتواند در انسان سالم ایجاد علامت کند، می‌تواند همان علامت را در فرد بیمار درمان کند.

با همیوپاتی چه بیماری هایی را می توان درمان کرد

هومیوپاتی در درمان چه بیماری‌هایی موثر است؟

دکتر مظاهری‌نژاد با بیان اینکه هومیوپاتی در خیلی از مواقع به کمک پزشکی رایج می‌آید و به درمان بیمار کمک می‌کند، گفت: برای درمان بیماری‌هایی مثل فشار خون، هومیوپاتی علائم بیماری را کنترل می‌کند و به کمک داروهای رایج می‌رود. البته این موضوع به معنای آن نیست که باید داروهای فرد قطع و داروهای هومیوپاتی جایگزین شود، بلکه به عنوان رشته مکمل درمانی استفاده می‌شود.

 

در واقع هومیوپاتی مانند واکسیناسیون رفتار می‌کند؛ به طوری که مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها افزایش می‌یابد. بطور مثال در کودکانی که سرماخوردگی مکرر دارند، هومیوپاتی موجب کاهش این روند می‌شود یا اگرفردی دچار سردرد می‌شود، این درمان موجب بهبود سردرد او می‌شود.

 

می‌توان گفت اگر فردی سردرد،  مشکل گوارشی و ناراحتی اعصاب دارد و کف پایش هم میخچه دارد،  وقتی درمان همیوپاتی را شروع می‌کند همه این بیماری ها بهبود پیدا می‌کنند. در واقع ما نمی‌توانیم بگوییم هومیوپاتی برای درمان بیماری خاصی کاربرد دارد، بلکه در درمان تمام بیماری‌ها موثر است.

 

به طور کلی بسیاری از مشکلات روانی مانند افسردگی، وسواس، اضطراب و مشکلات جسمی مانند آلرژی، سینوزیت، سردردهای مزمن، دیسک کمر و مسائل گوارشی با استفاده از طب هومیوپاتی قابل درمان است.

 

بر طبق قوانین ایران فقط پزشکان عمومی و متخصص، روانپزشکان و ماماها می توانند در حیطه کاری خود از هومیوپاتی استفاده کنند و سایر افراد مجاز به انجام کارهای درمانی به نام این طب نیستند.

در همیوپاتی از چه داروهایی استفاده می شود

داروهای هومیوپاتی چگونه است

در هومیوپاتی حدود 4000 نوع دارو وجود دارد که منشأ 70 درصد آنها گیاهان هستند. گیاهانی مانند بلادون، گل تاج الملوک، گل بنفشه سه رنگ، گیاه تاج الملوک آرنیکا، گل همیشه بهار...

 

منشاء 20 درصد داروها املاح معدنی مثل طلا، آهن، کلسیم و فسفر هستند.

 

منشاء 7 درصد داروها حیوانات مانند زنبور عسل و یک نوع ماهی مرکب هستند.

 

منشاء 3 درصد داروها مواد بیولوژیک مانند تیرویید گوسفند و پوست صدف است.

 

این داروها بصورت محلولی از آب مقطر و یا در موارد نادر بصورت قرص مورد استفاده قرار میگیرند که فرم مایع از بسیاری جهات به قرص مزیت دارد.

 

طبیعی بودن دارو ها و رقت بالای آنها موجب شده که دارو های هومیوپاتی عوارض جانبی ایجاد نکنند.

 

داروهای هومیوپاتی در سال 1938 مورد تایید سازمان FOA (سازمان تایید غذا و دارو آمریکا) قرار گرفت.

 

ضمن این‌که طول مدت این درمان به شرایط بیماری، سن بیمار و وضعیت خود بیمار بستگی دارد. به طور مثال خیلی مواقع ممکن است در یک کودک خیلی سریع درمان انجام شود، اما در یک فرد مسن که یک بیماری مزمن دارد دیرتر روند درمانی طی شود. به طور متوسط یک دهم زمانی که بیماری در فرد وجود دارد، برای درمان آن لازم است. مثلا اگر یک فرد بیماری ۲۰ ساله دارد، حداقل ۲ سال زمان برای درمان آن لازم است.

 

آیا داروهای همیوپاتی را می‌توان همزمان با داروهای دیگر استفاده کرد

داروهای هومیوپاتی سیستم ایمنی را تحریک می کند و به علت رقیق بودن برداروهای شیمیایی اثر نمی گذارد. بنابراین در صورت مصرف داروی های شیمیایی فرد می تواند در کنار آن از داروی هومیوپاتی نیز استفاده کند در اصل داروی شیمیایی را قطع نمی کنند اما به مرور زمان با توجه به وضعیت بسیاری می توانیم آن را کم کنیم.

آیا همیوپاتی برای زنان باردار مضر است

آیا همیوپاتی برای زنان باردار و نوزادان مجاز است

دکتر مظاهری‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره چگونگی مصرف داروهای هومیوپاتی در زنان باردار و نوزادان، گفت: داروهای هومیوپاتی بسیار رقیق شده؛ به طوری که یک دارو ممکن است ۱۰ به توان ۳۰ بار رقیق شده باشد.  همچنین این داروها با دوز بسیار کم یکی از پرمصرف‌ترین داروها در کشورهای اروپایی در خانم‌های باردار هستند و تاکنون گزارشی مبنی بر عوارض این داروها در زنان باردار و نوزادان ثبت نشده است.

 

منابع: ایسنا- باشگاه خبرنگاران- تبیان- یزد فردا- سایت انجمن همیوپاتی

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.