2024/04/25
۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
تهدید شیطانی با دستکاری عکس‌های اینستاگرامی دختر 19 ساله

تهدید شیطانی با دستکاری عکس‌های اینستاگرامی دختر 19 ساله

مرد جوانی، دور از چشم ریحانه، عکس‌های دختر جوان را برمی‌داشت و با استفاده از نرم افزارهای رایانه‌ای، آنها را بعد از دستکاری و ویرایش در نحوه پوشش و لباس، در فضای مجازی منتشر می‌کرد.

دوات آنلاین -عکس‌گرفتن آن هم در حالت‌ها و ژست‌های مختلف یکی از علائق و تفریحات مهم ریحانه بود. هر وقت بیکار می‌شد یا اگر کسی در خانه نبود، آن‌طور که دلش می‌خواست آرایش می‌کرد، لباس‌های موردعلاقه‌اش را می‌پوشید و از خودش عکس می‌گرفت. بعد هم طبق عادت همیشگی‌اش، عکس‌ها را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذاشت. 

 

ریحانه در حالی این کار را انجام می‌داد که به اشتراک گذاشتن هرگونه عکس و فیلم از خودش در اینستاگرام، یکی از خط قرمزهای پدرش بود. او خوب می‌دانست اگر پدرش از این موضوع باخبر شود، چه اتفاقی برایش می‌افتد و اعتماد والدینش را از دست می‌دهد.  با این حال، ریحانه 19 ساله آنقدر از تعریف و تمجید دوستان و دنبال‌کنندگانش لذت می‌برد که حاضر بود هر خطری را به جان بخرد.

 

دختر جوان بارها گزارش‌ها و هشدارهای پلیس را در مورد کسانی که به‌دلیل به اشتراک گذاشتن عکس‌ها و فیلم‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی، دچار دردسر شده‌بودند، خوانده و حتی ترسیده‌بود، اما حس و لذت شنیدن تعریف و تمجید از دیگران آن‌قدر قوی بود که این ترس تنها چند ساعت دوام داشت و بعد از رفع شدن آن، ریحانه دوباره کار خودش را می‌کرد و عکس‌هایش را به اشتراک می‌گذاشت.

 

هر روز که می‌گذشت، ریحانه بیشتر به خودش می‌رسید تا در چشم دیگران زیباتر به نظر برسد. این اتفاق در حالی رخ می‌داد که مرد جوانی، دور از چشم ریحانه، عکس‌های دختر جوان را برمی‌داشت و با استفاده از نرم افزارهای رایانه‌ای، آنها را بعد از دستکاری و ویرایش در نحوه پوشش و لباس، در فضای مجازی منتشر می‌کرد.

 

مدتی بعد، دو نفر از دوستان ریحانه به او گفتند چرا با آن وضعیت و لباس‌ها عکس می‌گیرد و آنها را به اشتراک می‌گذارد. دخترجوان اما نمی‌دانست دوستانش در مورد چه موضوعی با او صحبت می‌کنند و به آنها گفت که او هرگز با لباس‌های نامناسب عکس نگرفته‌است.

 

وقتی دوستانش عکس‌ها را برای ریحانه فرستادند، او با چشمانی متعجب به تصاویر خودش خیره شده‌بود که وضعیت خوبی نداشت. پس از مدتی، پسر جوانی در فضای مجازی با او گفت‌وگو کرد و گفت اگر به پیشنهادش برای برقراری ارتباط پاسخ مثبت ندهد، عکس‌های او را در تمام شبکه‌های مجازی منتشر خواهد کرد.

 

این همان چیزی بود که ریحانه از آن به شدت وحشت داشت و نمی‌دانست باید چه کند. از پدرش‌که می‌ترسید، اما با ترس موضوع را با مادرش در میان گذاشت و از او درخواست کمک کرد. مادر ریحانه که هم از اخلاق همسرش خبر داشت، سعی کرد با آرامش مشکل را به او بگوید. پدر عصبانی شده‌بود، اما برای جلوگیری از انتشار بیشتر عکس‌ها و دستگیری جوانی که دخترش را تهدید کرده‌بود، به پلیس فتا مراجعه و شکایت خود را مطرح کرد.

 

سرگرمی مجرمانه

​​​​​​​سرهنگ امین یادگارنژاد، رئیس پلیس فتای استان کرمان در مورد این پرونده گفت: مردی به پلیس‌فتا مراجعه و از شخصی که مدتی بود برای دخترش ایجاد مزاحمت می‌کرد، شکایت کرد. با ثبت شکایت او، رسیدگی به موضوع به طور ویژه در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

 

شاکی در اظهاراتش گفت: این شخص با دسترسی به تصاویر دخترم در شبکه‌های اجتماعی، پس از ویرایش آنها این تصاویر را در فضای مجازی منتشرکرده‌است. با انجام تحقیقات علمی و پلیسی و با بررسی‌های به عمل آمده، سرانجام متهم شناسایی و پس از دستگیری به این پلیس منتقل شد. متهم در ابتدا منکر هرگونه جرمی شد و گفت انتشار عکس‌ها کار او نبوده و آن دختر را نمی‌شناسد، اما در بازجویی‌ها وقتی در برابر مدارک و شواهد قرار گرفت، به جرم خود اقرار کرد و گفت هدفش از این کار، تفریح و سرگرمی بوده‌است.

 

سرهنگ یادگارنژاد با بیان این‌که ایجاد مزاحمت برای دیگران و انتشار تصاویر شخصی آنان در فضای مجازی جرم است و برابر قانون با خاطیان برخورد خواهدشد، تاکید کرد: عدم بارگذاری تصاویر شخصی در فضای مجازی راهی در جهت پیشگیری از سوء‌استفاده افراد سودجوست. بارها اعلام کرده‌ایم، صفحات مجازی آلبوم شخصی نیست که هر عکسی را در آن بتوان منتشر کرد. برخی مجرمان با پرسه در فضای مجازی به دنبال شناسایی طعمه‌هایی هستند که بتوانند از سادگی و بی‌اطلاعی آنها سوءاستفاده کرده و نقشه‌های شوم خود را اجرا کنند. ضمن این‌که به بانوان توصیه می‌کنیم از پذیرفتن هر نوع درخواست برای برقراری ارتباط در فضای مجازی خودداری کنند؛ زیرا شناخت شما از دوستان آنلاین محدود به همان اطلاعاتی است که از سوی او در فضای مجازی به شما اعلام شده‌است. به هیچ عنوان با کسانی که در فضای مجازی دوست شده‌اید، قرار ملاقات حضوری نگذارید، مگر این‌که هویت واقعی او برای شما احراز شده و والدین شما در جریان باشند.

 

منبع: تپش- جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.