2024/03/28
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
پراید بازنشسته شد؛ چه خودرویی جایگزین می‌شود

پراید بازنشسته شد؛ چه خودرویی جایگزین می‌شود

چند گزینه برای جانشینی پراید مطرح شده اما هنوز تصمیم قطعی در این باره گرفته نشده است.

دوات آنلاین-خانواده پراید به ایستگاه آخر رسیدند و تولید آنها امسال متوقف خواهد شد البته ابتدا مدل‌های 111 و 132 بازنشسته شدند و بعد از آن با کمی تاخیر مدل 131 از چرخه تولید حذف می‌شود.

 

زمان خداحافظی با پراید

ایرنا نوشت: بالاخره پس از کش‌و قوس‌های فراوان، تاریخ بازنشستگی خانواده پراید روشن شد. مدیران گروه خودروساز سایپا چند روز پیش اعلام کردند تولید مدل‌های ۱۳۲ و ۱۱۱ پراید در چهارم اردیبهشت امسال برای همیشه از سبد محصولات این خودروساز ایرانی خارج شده است. پراید ۱۳۱ هم به‌عنوان آخرین مدل خانواده پراید از تیرماه امسال از لیست محصولات سایپا خط خواهد خورد و بدین‌ترتیب پرونده تولید پراید در ایران برای همیشه بسته خواهد شد. اما تکلیف جایگزین ارزان‌ترین خودرو ۲۵ سال گذشته بازار خودرو ایران چه می‌شود؟

 

آخرین پراید ۱۱۱ از محصولات خانواده X۱۰۰ گروه خودروسازی سایپا، روز پنجشنبه چهارم اردیبهشت ۹۹ تولید شد. به این ترتیب دو مدل ۱۳۲ و ۱۱۱ از مجموع سه مدل خودروهای سواری پراید برای همیشه از مدار تولید خداحافظی کردند. طبق اعلام مدیران گروه خودروسازی سایپا، تولید پراید ۱۱۱ برای تحویل به مشتریانی که این خودرو را پیشتر خریداری کرده بودند تا پایان اردیبهشت ۹۹ باید ادامه می‌یافت اما باتوجه به برنامه‌ریزی دقیق و همچنین افزایش تولیدی که در ماه‌های پایانی سال ۹۸ انجام شد، باعث شد بازنشستگی این مدل خودرو حدود یک ماه قبل از برنامه اعلام شده صورت گیرد.

تولید پراید متوقف شد

اما سرنوشت پراید ۱۳۲ هم دقیقا مانند ۱۱۱ رقم خورد؛ پانزدهم دی‌ماه سال گذشته و پانزده روز پیش از موعد قبلی، تعهدات در قبال مشتریان این مدل خودرو انجام شد و تولید پراید ۱۳۲ نیز همزمان با پراید ۱۱۱ متوقف شد. این در حالی بود که سیاست‌گذاران سایپا بارها از توقف تولید محصولات خانواده پراید به دلیل قدیمی شدن فناوری آن صحبت کرده بودند اما هر بار به دلایلی این کار عملی نشد. با این حال به‌گفته مدیرعامل سایپا، برنامه‌ریزی شده پراید ۱۳۱ به‌عنوان آخرین مدل خانواده پراید از تیرماه امسال از سبد محصولات این گروه خودروساز خارج شود و داستان تولید پراید در ایران برای همیشه به پایان برسد.

 

چه خودروی جایگزین پراید می‌شود

در حالی پرونده پراید قرار است در تیرماه امسال برای همیشه بسته شد که مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا هشتم اردیبهشت‌ماه جاری تکلیف جایگزین پراید را روشن کرد.

 

طبق گفته مقامات، برای یک خودرو با حدود قیمت ۲۶۰۰ دلار، هیچ جایگزینی وجود ندارد؛ چراکه در شرایط فعلی و افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه و نوسان بازار ارز، تحریم‌ها و محدودیت‌های واردات قطعات، تولید هیچ خودرو دیگری با قیمت فعلی پراید امکان‌پذیر نیست.

 

تلاش برای تولید خودروهای جدید

البته مدیران سایپا اعلام کرده‌اند که در چارت برنامه‌های خود تولید خودروهای جدیدی را در دستور کار قرار داده‌اند؛ تولید محصولاتی که مدرن، باکیفیت و نزدیک به استانداردهای جهانی باشد. به‌گفته متولیان شرکت خودروساز سایپا، خودرو شاهین و خودروی جدید کراس‌اور سایپا و همچنین دو خودروی فیس‌لیفت شده ساینا و کوییک در سال ۹۹ با همین هدف تولید و عرضه خواهد شد. به‌ گفته آنها خودروهای قدیمی امکان پاس کردن استانداردهای جدید را ندارند، اما خودروهای جدیدی که توسط شرکت‌های خودروسازی در حال تولید است، می‌توانند استانداردها را پاس کنند.

 

اما گزینه‌های احتمالی جایگزین پراید که درمورد آنها از گوشه و کنار خبر می‌رسد چه خودروهایی هستند؟

 

ششم آبان‌ماه ۹۸ بود که نخستین کاندیداهای جایگزینی پراید معرفی شدند. شرکت سایپا اعلام کرد سه خودرو تیبا، ساینا و کوئیک به‌عنوان جایگزین پراید شناخته خواهند شد. اما دو ماه بعد زمزمه‌های جدیدی از جانشین پراید شنیده شد. ابراهیم احمدی، رئیس انجمن قطعه‌سازان استان اصفهان اعلام کرد که سایپا در نظر دارد خودرو جدید «رهام» را جایگزین پراید کند. البته چندی بعد اعلام شد در مسیر تولید قطعات این خودروها چالش‌هایی به وجود آمده، اما قطعه‌سازان و خودروسازان به دنبال رفع مشکل هستند. به گفته رئیس انجمن قطعه‌سازان اصفهان، تولید رهام نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی است و سایپا به دنبال دریافت تسهیلات مناسب برای تولید این محصول است.

 

در حالی همچنان به‌طور مشخص خودرو یا خودروهای جایگزین پراید مشخص نشده‌اند که تحلیلگران بازار خودرو معتقدند اگر در شرایط تحریم نبودیم، بدون شک خودروهایی مانند «داتسون آن دو»، «رنو کویید» و «تویوتا اتیوس» می‌توانستند به‌عنوان جانشینان پراید به بازار عرضه شوند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.