2024/05/02
۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
هوش هیجانی چیست و چه نقشی در موفقیت ما دارد

هوش هیجانی چیست و چه نقشی در موفقیت ما دارد

هوش هیجانی در موفقیت شما تاثیر بسیار زیادی دارند، حتی بیشتر از آی کیو. در این باره بیشتر بخوانید.

دوات آنلاین-سالهای زیادی افرادی که در حل مسایل علمی و دانش علمی مهارت داشتند افراد باهوشی محسوب می‌شدند این در حالیست که روانشناسان دریافتند فقط هوش فیزیکی نیست که منجر به موفقیت افراد می‌شود. هوش فیزیکی تا 25 درصد ممکن است منجر به موفقیت افراد شود و مابقی موفقیت به هوش هیجانی،عاطفی یا احساسی افراد بستگی دارد.

 

اصطلاح هوش هیجانی اولین بار در سال 1995 توسط یک روانشناس به نام دنیل گولمن استفاده شد.

هوش هیجانی مهمترین عامل موفقیت افراد است

تعریف هوش هیجانی

اگر بخواهیم هوش هیجانی را توضیح دهیم باید بگوییم:

 

هوش هیجانی (عاطفی)، توانایی برای مدیریت اضطراب و کنترل تنش ها و انگیزه، امیدواری و خوش بینی در مواجهه با موانع در راه رسیدن به هدف است.در حقیقت راهی است برای زیرک بودن.همدلی است، درک این که اطرافیان شما چه احساسی دارند.

 

یک نوع مهارت اجتماعی است، همراهی با مردم، مدیریت عواطف و احساسات در روابط و توانایی ترغیب و رهبری دیگران.

هوش هیجانی یا عاطفی قدرت درک افراد را موقعیت را نشان می‌دهد

انواع مولفه‌های هوش هیجانی

مولفه های هوش هیجانی شامل این پنج مهارت هستند:

خودآگاهی یا آگاهی از خویشتن (Self-awareness): این‌که نقاط قوت و ضعف خود، انگیزه‌ها و  ارزش‌هایمان و نیز تأثیری را که روی دیگران داریم بشناسیم.

 

خودتنظیمی (Self-regulation): این‌که تکانه‌ها و انگیزه‌های لحظه‌ای و خُلق خود را در وضعیت مختل‌کننده و مزاحم، کنترل کرده یا جهت آن‌ها را تغییر دهیم.

 

انگیزش (Motivation) و خودانگیزشی (Self-motivation): [رسیدن به اهداف و] موفقیت به صِرفِ موفقیت به ما انگیزه بدهد و شکست، نتواند به سادگی انگیزه‌ی ما را بگیرد.

 

همدلی (Empathy): وضعیت احساسی دیگران را درک کنیم و بتوانیم از دریچه‌ی چشم آن‌ها جهان را ببینیم.

 

مهارت اجتماعی (Social Skill): با دیگران، رابطه‌ی صمیمی ایجاد کنیم تا بتوانیم آن‌ها را به سمتی که میل داریم سوق دهیم.

ترس و نگرانی هوش هیجانی را کم می‌کند

چرا همه افراد هوش هیجانی ندارند

ترس و نگرانی، تصویر منفی از خود، توقعات غیر واقعی از زندگی و سرزنش دیگران.  بنابراین زمانی که این موانع به وجود می آید و هوش هیجانی (عاطفی) مورد استفاده قرار نمی گیرد، حرکات افراد به سمت موفقیت متوقف می شود.

 

پس نتیجه می گیریم که هدف از تقویت هوش هیجانی (عاطفی)، آگاهی از احساسات و تربیت آن ها برای غلبه بر موانع زندگی است.

 

اولین قدم برای افزایش هوش هیجانی (عاطفی)، خودآگاهی است. خودآگاهی یعنی شما چه احساسی دارید و چرا دچار آن احساس شده اید. اگرچه ممکن است این کار در بدو امر برای بعضی از افراد مشکل باشد، اما زمانی که فرد شروع به درک خود می کند، می تواند دیگر مهارت های احساسی اش را نیز توسعه دهد و در نهایت به هوش عاطفی بالایی دست یابد.

 

برعکس هوش فیزیکی یا IQ هوش هیجانی قابلیت تربیت دارد و می‌شود به افراد آموخت چطور از هوش هیجانی بالاتری برخورددار باشند. این امر در مهارت اجتماعی افراد بسیار کارساز خواهد بود و موفقیت انها را تا حد زیادی تضمین می‌کند.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.