2024/04/24
۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
پشت پرده توزیع الکل‌های مرگبار با 93 قربانی

پشت پرده توزیع الکل‌های مرگبار با 93 قربانی

شایعه‌ای منتشر شد که مصرف الکل به صورت خوراکی باعث از بین رفتن ویروس کرونا در بدن می‌شود. تعدادی فریب این شایعه را خورده و برای نجات جانشان و از ترس کرونا الکل خوردند.

دوات آنلاین-همه چیز از یک خبر جعلی در فضای مجازی آغاز شد. عده‌ای که در این روزها خود را متخصص درمان کرونا معرفی کرده و هر روز دارویی برای مقابله با این ویروس در شبکه‌های اجتماعی تجویز می‌کنند. این بار دارویی سمی تجویز کردند که نه‌تنها درمان نبود بلکه زودتر از کرونا قربانیانش را از پا انداخت. آنها با این استدلال که محلول‌های پایه الکل قدرت کشتن ویروس کرونا بر روی سطوح و بدن را دارند، مصرف خوراکی الکل برای از بین بردن این ویروس در داخل بدن را تجویز کردند. عده‌ای هم فریب این نسخه را خورده و برای نجات خود از ترس کرونا به سمت مصرف خوراکی الکل رفتند.

 

حال در این بین توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی وقتی با این حجم از تقاضا روبه‌رو شدند، دست به کار شده و به خاطر نبود اتانول سراغ متانول رفتند و برای پر کردن کیسه‌ای که از این نسخه دوخته بودند با جان مشتریان خود بازی کردند.

 

پلیس خوزستان در چهار روز گذشته 17 نفر از افرادی که اقدام به تولید و توزیع الکل‌های تقلبی می‌کردند را شناسایی و دستگیر کرد. اما با این وجود از عصر سه‌شنبه موج جدیدی از بیمارانی که با الکل‌های تقلبی مسموم شده بودند، به بیمارستان‌های این استان منتقل شدند. به گفته پزشکان الکل‌هایی که این بیماران مصرف کرده بودند سمی‌تر از بیمارانی است که در چند روز گذشته به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند.

 

مسمومیت مرگبار با متانول

عباد که سه نفر از هم‌محلی‌هایش در اهواز را به خاطر مصرف الکل‌های تقلبی از دست داده است، می‌گوید: از هفته گذشته شایعه‌ای منتشر شد که مصرف الکل به صورت خوراکی باعث از بین رفتن ویروس کرونا در بدن می‌شود. تعدادی فریب این شایعه را خورده و برای نجات جانشان و از ترس کرونا الکل خوردند. توزیع‌کنندگان الکل‌های دست‌ساز اقدام به توزیع الکل‌های تقلبی کرده و این موضوع باعث انتقال افراد زیادی به بیمارستان‌ها شد.

 

دوستان من از فردی الکل را به صورت پلمب شده خریده بودند اما بعد از ساعتی از مصرف آن حال یکی از آنها بد می‌شود و دو نفر دیگر او را به بیمارستان می‌رسانند. در بیمارستان وضعیت جسمانی دو هم‌محلی‌ دیگرم نیز بد شده که پزشکان برای نجات جان این سه نفر خیلی تلاش کردند اما آنها دو روز بعد جان خود را از دست دادند. آن‌طور که پزشکان به خانواده قربانیان گفته‌اند مسمومیت با متانول علت مرگ آنها بوده است. خانواده‌های زیادی داغدار جوانان خود به خاطر سودجویی توزیع‌کنندگان الکل شدند و این افراد به‌راحتی با جان مردم بازی می‌کنند. به همین خاطر از دستگاه قضایی و پلیس درخواست دارم با این دلالان مرگ و شایعه‌سازان برخورد جدی کند.

 

تلفن فروشنده، خاموش است

کامران دیروز از بیمارستانی در اهواز مرخص شد و زمانی که با او تماس گرفتیم در آزمایشگاه منتظر جواب نهایی آزمایش‌هایش بود. می‌گوید: پزشکان بعد از معاینه من احتمال می‌دادند به خاطر مسمومیت شدید با متانول نابینا شوم. من یک شیشه الکل صنعتی را از مردی به جای الکل خوراکی و با مارک خارجی خریدم. اما حدود شش ساعت بعد از خوردن آن حالم بد شد. بدنم توانش را از دست داده بود و تهوع شدید داشتم. خانواده‌ام مرا سریع به بیمارستان منتقل کردند و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدم.  در دو روز اول چشمانم فقط سیاهی می دید اما از روز دوشنبه بینایی‌ام برگشته و می‌توانم اطرافم را ببینم. کامران بعد از این‌که مرخص شد چند بار با فروشنده الکل تماس گرفت اما تلفنش خاموش بود.  «اغلب افرادی که در بیمارستان بستری بودند جوانان حدود 30 ساله هستند که فکر می‌کردند با خوردن الکل بدنشان را ضد کرونایی می‌کنند. آنطور که من متوجه شدم الکل سفید در داروخانه‌ها نیست و توزیع‌کنندگان با مخلوط کردن وایتکس در الکل صنعتی رنگ آن را سفید کرده و به جای الکل خوراکی می‌فروشند. خیلی شانس آوردم که حالا زنده هستم و با شما صحبت می‌کنم.»

 

با توجه به بستری شدن بیش از 500 نفر در استان خوزستان،شمار قربانیان الکل‌های مسموم در این شهر هر لحظه در حال افزایش است و تا کنون 40 نفر جان خود را از دست داده‌اند. این افراد از ١٦ اسفند امسال به بیمارستان منتقل شده و میانگین سنى آنها ٣٤ سال است . کم سن ترین فوتى ١٥ ساله و پیرترین آنها ٧٢ ساله هستند. از سوى دیگر، آمار مرگ و میر الکل مسموم همچنان به موازات شمار قربانیان مبتلا به کرونا در حال افزایش است و مشروبات الکلی مسموم در روز گذشته ٢٢ قربانی دیگر گرفت. همزمان با افزایش قربانیان الکل‌هاى تقلبى در خوزستان، استان‌هاى دیگرى نیز نامشان در فهرست محل‌هاى توزیع الکل‌هاى تقلبى قرار گرفت. یکی از استان‌هایی که با وضعیت بحرانی مواجه است، استان مازندران است که الکل‌هاى تقلبى در آنجا قاتل ١٢ زن و مرد شده است.

 

علی عباسی؛ مدیرکل پزشکی قانونی استان مازندران در این باره گفت: 11 مرد و یک زن بر اثر مسمومیت الکلی جان خود را از دست داده اند و این آمار در ایام مشابه سال‌های قبل بی سابقه است. در حالی که نام استان مازندران در فهرست استان‌هایی قرار گرفت که مورد فوتی با مسمویت الکلی دارند،اما در تهران آمار امیدوار کننده تر از روزهای قبل گزارش شد. دکتر شاهین شادنیا، مدیر گروه و رئیس بخش مراقبت‌های ویژه مسمومین بیمارستان لقمان حکیم در گفت‌وگو با جام‌جم عنوان کرد تعداد مراجعان و قربانیان با مسمومیت الکلی رو به کاهش است. او گفت: «با همکاری رسانه‌ها و اطلاع رسانی به مردم،خوشبختانه در دو روز اخیر شاهد کاهش مراجعین مبتلا به مسمومیت الکلی بوده ایم و همچنین شیب نمودار آماری قربانیان مسموم روند کاهشی دارد. تهران روز گذشته یک مورد قربانی ناشی از مصرف الکل داشته است.»

 

همچنین طی دو روز اخیر، اردبیل ٤٠ بیمار مسموم با الکل را در بیمارستان‌های خود جای داده است. دکتر روزبه مقدم، مدیریت درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، روز گذشته در گفت‌وگو با جام‌جم درباره وضعیت فعلی بیماران مسموم و تعداد قربانیان گفت: «طی دو روز گذشته موج بستری بیماران مسموم با الکل در بیمارستان‌ها به راه افتاده که حال عده‌ای از این بیماران وخیم گزارش شده است. فقط در روز گذشته 12 بیمار مسموم در بیمارستان بستری شده اند و مسمومیت الکلی وضع بینایی چند بیمار را به مخاطره انداخته است و احتمال می‌رود آسیب جدی به بینایی آنها برسد. در این بین چهار بیمار هم جان خود را از دست داده اند که این آمار نسبت به روز گذشته یک نفر اضافه شده است.»

 

دکتر مقدم افزود: «مردم باید دقت داشته باشند که اگر ویروس کووید-19 وارد سیستم گوارشی آنها شود با اسید معده از بین می‌رود و تنها در صورتی باعث بروز بیماری می‌شود که این ویروس وارد دستگاه تنفسی فرد شود. بنابراین مصرف الکل به هر شکل و صورتی هیچ تاثیری بر ویروس کرونا نخواهد داشت.»

 

با مرگ 4 نفر دیگر در استان البرز تعداد قربانیان به ١٥ نفر افزایش یافت. سه نفر در این خصوص بازداشت و 4000 لیتر مشروبات الکلی شامل ۲۸۰۰ لیتر مشروب الکلی تقلبی با مارک یکی از شرکت‌های تولید نوشیدنی مطرح کشور و ۱۲۰۰ لیتر الکل تقلبی کشف و ضبط شده است. مشروبات الکى تقلبى تا عصر دیروز در هشت استان خوزستان، تهران، البرز، مازندران، کردستان، اردبیل، مرکزى و کرمانشاه جان ٩٣ نفر را گرفته و بیش از ٥٠٠ نفر را راهى بیمارستان کرده است.

 

منبع: جام جم

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.