2024/04/19
۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
کاربرد وسمه چیست؛ از خاصیت‌های درمانی تا رنگ مو و ابرو

کاربرد وسمه چیست؛ از خاصیت‌های درمانی تا رنگ مو و ابرو

وسمه یک گیاه خودرو است که از پودر و روغن آن برای تقویت ابرو و مو استفاده می‌شود و می‌توانید موهایتان را با وسمه و حنا به رنگ سیاه در آورید.

دوات آنلاین-وسمه گیاهی است پرخاصیت که مانند حنا هم خواص درمانی دارد و هم به عنوان یک ماده آرایشی از آن استفاده می‌شود.

 

وسمه گیاهی است که در ایران به صورت خودرو رشد می‌کند و زمان بهره‌برداری از آن دوسالگی است. این گیاه زمانی که تقریبا 110 سانتی‌متر می‌شود قابل استفاده‌است.

 

وسمه در منطقه مازندران  در کرمانشاه و  طاق بستان به صورت خودرو وجود دارد. البته خاستگاه اصلی این گیاه چین است واز چین به کشورهای دیگر رفته‌است.

 

در ایران این گیاه را پرورش نمی‌دهند اما در چین و هند به صورت گسترده این گیاه را پرورش می‌دهند و از آن استفاده تجاری می‌کنند.

 

بیشتر رنگ موهای هندی به رنگ موی گیاهی معروف است از ترکیب گیاه حنا، وسمه و تنباکو تشکیل شده‌است.

 

وسمه چه رنگی است

جالب است بدانید رنگی که از این گیاه استخراج می‌شود آبی تند است و رنگی بسیار خاص و زیبا است.

 

از وسمه به عنوان ابزار آرایشی چشم استفاده می‌شود.البته وسمه گیاهی است که در هند و چین بسیار کاربرد دارد. هندی‌ها از خواص زیبایی آن استفاده زیاد می‌کنند و چینی‌ها خواص درمانی وسمه را مد نظر قرار می‌دهند.

گیاه وسمه چیست

رنگ مو با وسمه

وسمه از گیاهانی است که خواص ان برای مو و ابرو ثابت شده‌است. از آنجایی که وسمه رنگی آبی تند دارد و به سیاهی می‌زند از آن برای پوشاندن موهای سفید استفاده کرد. برای این کار باید پودر وسمه را از عطاری‌ها تهیه کنید.

 

می‌توانید وسمه را با حنا نیز مخلوط کنید. حنا رنگی قرمز و ماهاگونی دارد و وسمه رنگی آبی تند نزدیک به سرمه‌ای. مخلوط این دو گیاه رنگ سیاه با هاله‌ای قهوه‌ای روی موهای شما درست می‌کند.

 

برای رنگ کردن مو با وسمه یک روش بسیار خوب به شما آموزش می‌دهیم. شما می‌توانید ابتدا موهای خودتان را حنا ببندید و با حنا رنگ کنید. دو ساعت بعد وقتی حنا را شستید حالا نوبت وسمه است آن را با آب مخلوط کرده و روی موهایتان بگذارید و اجازه دهید دو ساعت وسمه روی موهایتان بماند. هرچند با حنا ابتدا موهای شما حالت قرمزی می‌گیرد اما بعد که وسمه روی آن قرار دادید موهایتان مشکی می‌شود.

 

طرز ترکیب  رنگ موی وسمه با آب

وسمه‌را باید آنقدر در آب بریزید که مواد شما مانند ماست شود. سفتی یا شلی آن دقیقا باید مانند ماست شود تا بتوانید آن را روی موهایتان قرار دهید بدون آنکه شره کند.

 

ترکیب وسمه با تنباکو

اگر می‌خواهید موهایتان رنگ تریاکی پیدا کند می‌توانید بعد از وسمه کمی هم موهایتان را با تنباکو رنگ کنید. ترکیب وسمه و حنا و تنابکو بسیار رنگ شیکی برای شما خواهد داشت. همچنین اگر باردار هستید موهایتان سفید است می‌توانید از وسمه و حنا برای پوشاندن سفیدی موهایتان استفاده کنید و ضرریی نیز ندارد.

رنگ کردن ابرو با وسمه

رنگ ابرو با وسمه

سیاهی زیاد آبرو‌ها اگر چشمانی کاملا سیاه ندارید ممکن است زیبایی صورت شما را کم کند. از طرفی وسمه یک خاصیت تقویت کنندگی قوی برای ابروها دارد برای اینکه آبروهای شما خیلی سیاه نشود می‌توانید ترکیب وسمه را که برای موهایتان درست کردید روی ابروهایتان هم بگذارید اما مدت زمان آن باید کم باشد.

 

20 دقیقه زمان مناسبی برای رنگ کردن ابروهاست.

 

وسمه برای چشم

سرمه و وسمه دو وسیله آرایشی برای چشم نیز هست که مژه‌ها را نیز تقویت می‌کند. از پورد غنی‌شده وسمه که در عطاری‌ها نیز هست می‌توانید به جای مداد‌های چشم یا خط چشم استفاده کرده و به چشم‌هایتان بکشید. وسمه چشم‌های شما را بسیار زیبا می‌کند.

 

اگر وسمه را مانند سرمه داخل چشم بکشید علاوه بر تقویت مژه‌ها باعث توقیت بینایی شده و از آب مروارید جلوگیری می‌کند.

 

خواص درمانی وسمه

اگر موو ناخن‌های شکننده‌ای دارید می‌توانید از روغن وسمه استفاده کنید. روغن وسمه بسیار در این خصوص مفید و موثر است و موهای شما را تقویت می‌کند. حتی اگر از رنگ‌های شیمایی برای موهایتان استفاده می‌کنید باز هم می‌توانید از روغن وسمه برای از بین بردن اثرات رنگ شیمیایی روی پوسستان استفاده کنید. وسمه باعث می‌شود تا موهای شما خیلی زود رشد کند و تارهای ان کلفت شود.

وسمه خواص درمانی برای تب و بواسیر دارد

بسیاری از خانم‌ها موی کم‌پشت ندارند بلکه موهایشان نازک است و با کلفت شدن  تار مو مشکل کم پوشتی موی آنها از بین می‌رود.

 

در چین از ریشه  گیاه وسمه به عنوان یک تب‌بر استفاده می‌شود. مخصوصا در درمان مخملک و تب آن از این گیاه بسیار استفاده می‌شود.

 

در طب ایرانی از گیاه وسمه برای درمان سردرد استفاده می‌شود. پزشکان طب ایرانی می گویند وسمه تبی گرم دارد و می‌تواند سردرد را درمان کند.

 

همچنین از روغن آن برای درمان درد مفاصل هم استفاده می‌شود.بر اساس نظریات طب چینی  جهت درمان بواسیر از روغن وسمه می‌توانید استفاده کنید و آن را به محل بمالید. برای جلوگیری از آب مروارید وسمه را بین پلک‌هایتان بمالید. همچنین برای درمان آنفولانزا از دم کرده گل‌های وسمه به صورت بخور استفاده کنید.گل‌های این گیاه زرد رنگ و بسیار زیباست.

 

البته باید توجه داشته‌باشید وسمه را باید در جای تاریک و خشک و خنک  نگهداری کنید و نباید بعد از چیدن و خشک شدن در معرض هوا قرار گیرد.گفته می‌شود برای درمان کچلی نیز از وسمه استفاده شده و در مواردی فرد درمان شده‌است.

 

هندی‌ها از وسمه بیشتر استفاده آرایشی و پیرایشی می‌کنند. زنان هندی از گیاه وسمه برای رنگ مو استفاده می‌کنند و روغن آن را نیز برای پرپشتی و شفافیت مو استفاده می‌کنند.

 

طرفداران طب سنتی بر این باورند که وسمه ممکن است برای مغز ضرر داشته‌باشد.از خوردن روغن وسمه باید صرف نظر کرد. البته مضر بودن وسمه زمانی اتفاق می‌افتد که بسیار از آن استفاده کنید و استفاده با فاصله آن بسیار مفید نیز هست.

وسمه در ایران یافت می‌شود

کم کردن مضرات رنگ موی شیمیایی با وسمه

در بیشتر موارد خانم‌هایی که موهایشان را رنگ می‌کنند با مشکلاتی از جمله بسورات پوستی و حساسیت مواجه می‌شوند یا اینکه موهای آنها نازک می‌شود برای اینکه چنین مشکلی را از بین ببرید بهترین راه استفاده از روغن وسمه است. این روغن پوست سر شما را سالم نگه می‌دارد و رنگ‌های باقی مانده روی پوست سرتان را از بین می‌برد و آن را تقویت می‌کند. شما می‌توانید از روغن وسمه برای ابروها و ساقه مو نیز استفاده کنید چراکه روغن وسمه باعث می‌شود موهای شما انعطاف از دست داده خود را دوباره به دست آورد.

 

وسمه در ناخن هم بسیار خوب است می‌تواند شکنندگی ناخن‌های شما را از بین ببرد و رشد آن را افزایش دهد و از گوشه کردن ناخن جلوگیری کند.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
ناشناس 1401/07/24
توضیحات مورد دلخواه بود، البته اگر درعمل همینطور باشه که عالی میشه، باید امتحان کنم؟!
ریحانه 1401/05/02
خیلی واضح ومختصربودممنونم
ناشناس 1400/10/02
وسمه به انگلیسی یا فرانسوی چه میشود
ناشناس 1400/07/08
بعضی ها میگن که وسمه سرطان زاست ،بعضی ها میگن خوبه،من واقعا گیج شدم،کاش یکی جوابمو بده
فرشته 1400/03/03
ممنون از توضیحات کامل تون
نگین 1400/02/09
باسلام من از وسمه روی موهای نارنجی استفاده کردم بسیار عالی بود وصد البته رنگ تیره آن باعث زیباتر شدن آن شد ممنون که همیشه برای راهنمایی ما هستید
زهره 1400/02/05
ممنون از توضیحات خوبتون. شاد و سلامت باشین.
یکی 1400/01/05
عالی ممنونم
ناشناس 1399/04/01
عالی

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.