2024/04/20
۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
سود  مرکب در بانک، بورس، بیمه عمر، و وام بانکی چیست؟

سود مرکب در بانک، بورس، بیمه عمر، و وام بانکی چیست؟

سود مرکب دقیقا به چه معنا است و چه موقع به نفع و چه زمان به ضرر ما است؟ میزان این نوع سود چگونه محاسبه می‌شود؟

دوات آنلاین-بهره مرکب یا سود مرکب به نوعی از سود گفته می‌شود که برای محاسبه آن سود به دست آمده از سرمایه اصلی به سود به دست آمده از سودهای قبلی اضافه می‌شود و به آن بهره بر سود و یا سودِ سود نیز می‌گویند. شیوه محاسبه بهره یا همان سود مرکب به شکل تصاعدی می‌باشد این مدل از سرمایه گذاری که در بانک صورت می‌گیرد باعث افزایش بسیار سریع سود نسبت به دیگر سودهای عادی می‌شود. مقدار سود مرکب رابطه مستقیمی با دوره تناوب دارد. یعنی هر چه طول دوره بیشتر باشد مقدار آن نیز بیشتر است. در ادامه با مفهوم سود مرکب در سپرده‌های بانکی، بورس، بیما عمر و وام بانکی آشنا شوید:

 

سود مرکب دو اصل مهم دارد که باید آنها را در نظر گرفت: اول اینکه با توجه به اصل پایداری جهت بهره و سود مرکب به هیچ وجه نباید به سرمایه اولیه و همچنین سودهای حاصل از آن دست زد و دوم اینکه زمان نقش بسیار مهمی در کسب سود مرکب بالا دارد و باید صبوری کرد.

 

بهره مرکب یکی از روش‌ها و راه‌ها برای افزایش ثروت محسوب می‌شود. لازم به ذکر است ایجاد سود مرکب و استفاده از آن به دانش فراوان و تخصص زیاد نیاز دارد.

 

با اینکه پس‌انداز یکی از پایه‌های موفقیت مالی است، اگر بخواهید به تناسب مالی دست یابید و  کیفیت زندگی خود را بهتر کنید با سرمایه‌گذاری در سود مرکب قادر خواهید بود به هدف‌های مالی خود برسید.

سود مرکب در بورس یعنی چه؟

محورهای سود مرکب در بورس

اگر شما تمایل داشته باشید که در بورس به مدت ۲۰ سال سرمایه گذاری نمایید اگر بخواهید به وسیله صندوق های سرمایه‌گذاری و یا از راه سرمایه گذاری مستقیم این کار را انجام دهید به تدریج از مبلغ سرمایه گذاری شما کاسته می شود و در طول مدت چند ساله مبلغ سرمایه گذاری شما دچار تغییرات و نوسان می‌شود اما در طولانی مدت مبلغ سود شما در قیاس با دیگر روش‌ها مانند سود بانکی بسیار زیاد خواهد بود.

 

اگر هر بخشی از درآمد خود را در بورس سرمایه‌گذاری کرده و ریسک سرمایه‌گذاری در بورس را به جان بخرید بعد از پایان این مدت با مبلغ بسیار درشتی از سودهای سرمایه گذاری خود روبرو خواهید شد.

 

 برفرض مثال با سرمایه گذاری شما در یک صندوق احتمال دارد در نهایت حدود ۴۵ درصد تا انتهای سال رشد کند و این احتمال نیز وجود دارد که دوباره ۱۰ درصد افت کند وباری دیگر دوباره ۳۵ درصد رشد داشته باشد و این نوسانات احتمالی به صورت متوالی اتفاق بیفتد در نتیجه متوجه خواهید شد که سرمایه گذاری در بورس همچون دیگر سرمایه‌گذاری‌ها و گواهی سپرده پس انداز نیست و عملکرد آن بسیار متفاوت است.

سود مرکب بانکی به چه چیزی گفته می شود

سود مرکب بانکی

به احتمال زیاد اکثر شما نیز همیشه این سال در ذهنتان بوده که سود بانکی چگونه محاسبه می شود؟ دانستن جواب این سوال بسیار جذاب است. بهره مرکب بهره مضاعف و ترکیب‌شده می باشد به تعریفی دیگر در حساب کردن سود مرکب به غیر از محاسبه سودی که به خود سرمایه تعلق دارد سودی که به سودها تعلق دارد نیز محاسبه می شود. اما در محاسبه کردن سود ساده فقط سود سرمایه و مبلغ آن مهم است.

 

مرکب کردن سود به این معنی است که از محل سود نیز سود دریافت می شود که این محاسبه سود مرکب نامیده می شود.

 

در سود ساده سود دریافتی سرمایه دوباره سرمایه‌گذاری نمی شود و سودی که در هر ماه دریافت می شود تنها از محل سرمایه گذاری مبلغ اولیه می باشد، اما در سود مرکب اثر سود سرمایه در بلند مدت معلوم می شود که رشد قابل توجه و زیادی نیز دارد.

 

سود مرکب وام بانکی

به‌طور حدودی در هر فعالیت اقتصادی به محاسبه‌های مالی نیاز داریم که سود مرکب یا همان بهره مرکب از مهم‌ترین این محاسبات مالی است. با این نوع سود می توانیم بهره زیادی از سرمایه گذاری خود ببریم. ولی در هنگام وام گرفتن بهره مرکب شرایط را کاملاً برعکس می کند اگر دقت و توجه کافی نداشته باشید احتمال دارد در باز پرداخت وام دچار مشکل شوید و یا زیر بار وامی بروید که منافع چندان زیادی برای شما ندارد.

 

 سود ساده در وام یعنی مبلغ مشخصی که فقط باید عدد مبلغ وام را بر تعداد ماه‌های بازپرداخت تقسیم کنیم در نتیجه با افزایش ماه‌های باز پرداخت سود مبلغ وام ثابت می ماند و تنها مبلغ هر قسط کم می شود. اما در سود و بهره مرکب ما باید سود بهره‌ها را نیز بپردازیم.

 

بهره مرکب به صورت تصاعدی افزایش می یابد در نتیجه با افزایش زمان باز پرداخت مبلغ پرداختی نیز افزایش می یابد یعنی سود وام ۴۰ میلیون تومانی ۴ ساله خیلی پایین‌تر از سود همان وام به صورت ۶ ساله است.

سود مرکب در بیمه عمر چگونه محاسبه می شود

سود مرکب بیمه عمر

بیمه عمر دو نفع دارد : یکی مزایا و پوشش‌های بیمه عمر است و دیگری مزایای پس اندازی آن می باشد. بیمه عمر معمولاً دو نوع سود دارد، سودهای تضمینی که مطابق دستورالعمل و بخشنامه های منتشر شده بیمه مرکزی است و سودهای مشارکت در منافع و در بعضی از شرکت های بیمه شبیه به بانک سودی را به اسم سود مرکب در اختیار بیمه گذاران قرار می دهند که اگر شرکت بیمه ای مدعی به این سود باشد باید نحوه محاسبه و واریز آن را کاملا واضح و شفاف بیان نماید تا تمامی شک و شبهه‌های موجود در این باره کاملا رفع شود.

 

سود مرکب در بیمه‌های عمر به این معنی است که به غیر از این که به اصل پول شما بهره تعلق می گیرد، به بهره آن هم بهره تعلق می گیرد و واریز می شود که اندوخته بسیار مفید و عالی است که دلیل آن فقط سود مرکب می باشد.

 

یک اصل مهم در بیمه عمر وجود دارد و آن این است که با هر مبلغ پرداختی که داشته باشید چه کم و چه زیاد سود مرکب به آن تعلق می گیرد.

 

درضمن توجه داشته باشید که اگر در بانک یا بیمه ای سرمایه گذاری کردید سود حاصل از آن با گذشت زمان به شما و سرمایه‌تان تعلق می گیرد و نه پیش از آن.

12jav.net

 

دیدگاه‌ها

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.