2024/03/19
۱۴۰۲ سه شنبه ۲۹ اسفند
روغن کرچک برای چی خوب است و آیا ضرری هم دارد

روغن کرچک برای چی خوب است و آیا ضرری هم دارد

روغن کرچک چه خاصیت‌هایی دارد؟ چگونه باید از آن استفاده کنیم؟ آیا استفاده از این نوع روغن عوارضی هم دارد؟

دوات آنلاین-روغن کرچک از آن دست روغن‌هایی است که همه ما لااقل اسمش را شنیده‌ایم اما شاید از فواید و خاصیت‌های آن بی‌اطلاع باشیم. روغن کرچک چگونه تولید می‌شود و برای چه بیماری‌هایی خوب است؟

 

گیاه کرچک چیست

کرچک یک گونه از رده فرفیونیان است که مصرف های دارویی دارد. این گیاه در اواخر اسفند کاشته شده و در شهریور‌ماه پس از گل دادن گل‌های شبیه لوبیا برداشت می‌شود. از این گیاه روغنی به دست می آید که به آن روغن کرچک می گویند.

 

کاشتن گیاه کرچک تقریباً از چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح رواج داشته است. منشا اصلی این گیاه حبشه است که بعدها به دیگر مناطق همچون آسیا، آفریقا و ... گسترش یافت.

 

گیاه کرچک به شکل خودرو در قسمت های جنوبی و مرکزی کشورمان ایران وجود دارد. بیشترین جمعیت گیاه کرچک در کشورهای برزیل و هند وجود دارد. گیاهی کرچک علاقه‌ مند به آب و هوای گرم و آفتاب است و در خاک حاصل خیز، آهکی، عمیق به خوبی رشد می کند.

گیاه کرچک از سالیان سال قبل مورد استفاده انسان بود

قسمت مصرفی و مورد استفاده گیاه کرچک

قسمت مفید و قابل مصرف این گیاه دانه های آن می باشد که به شکل بیضی پهن شبیه به دانه لوبیا است که پوسته براقی دارد و از آن روغن تهیه می شود.

 

این دانه ها یک نوع زائده زگیل شکل دارند که توسط مورچه ها پراکنده می شود و موجب ترویج گیاه کرچک می شود. این گیاه به صورت خوشه های مجتمع می روید و دو نوع گل نر و ماده دارد.

 

دمای مورد نیاز و آبیاری مناسب گیاه کرچک

گیاه کرچک آفتاب دوست بوده به همین دلیل در فصل رشد برای داشتن بیشترین بازدهی گرمای نسبتاً زیادی لازم دارد. دمای حدودی ۲۰ الی ۲۶ درجه سانتیگراد و رطوبت آن نیز باید کم باشد. اما مقدار آبیاری گیاه کرچک به شرایط اقلیمی که در آن رشد می‌کند بستگی دارد.

 

گیاه کرچک پابلند در مقابل خشکی بسیار مقاوم است اما پاکوتاه آن به آبیاری و رطوبت کافی نیاز دارد. سخت ‌ترین قسمت مرحله زراعت گیاه کرچک بخش برداشت و پوست گرفتن این گیاه است.

روغن کرچک فواید بسیاری دارد

موارد مصرفی گیاه کرچک

روغن کرچک که از فشرده شدن دانه های گیاه کرچک به دست می‌آید برای بار اول در آفریقا و هندوستان تولید شد. روغن کرچک خاصیت ضد باکتری و همچنین خاصیت ضد التهابی دارد بنابراین می‌توان در تولید و ساخت انواع مختلف صابون ها و لوازم آرایشی و همچنین انواع روغن های ماساژ، منسوجات و دیگر داروها نیز استفاده کرد.

 

روغن گیاه کرچک برای زیبایی و سلامت انسان فایده‌های بسیار زیادی دارد.

 

 اکثر دانشمندان اعتقاد دارند دلیل این همه فواید موجود در این روغن چربی های اشباع نشده که در دانه‌های آن وجود دارد می‌باشد. این روغن دو نوع کاربرد داخلی و خارجی دارد.

 

استفاده کردن از این روغن برای بهبود وضعیت دستگاه ایمنی بدن انسان و تقویت آن بسیار مفید است.

 

این روغن طبیعی برای بسیاری از بیماری‌ ها از جمله: ام اس، پارکینسون، فلج مغزی، ریزش مو،  یبوست، آرتروز و روماتیسم، قارچ پوستی، میگرن ساییدگی پوست و ... موثر است.

 

فواید روغن کرچک

این روغن یکی از ساخته های دارویی بسیار مفید بشر است که از گذشته‌های بسیار دور مورد استفاده قرار می‌گرفت. که  فواید آن در بیماری ها و سلامت بدن را در زیر توضیح می‌دهیم:

 

تقویت دستگاه ایمنی بدن به وسیله روغن کرچک

یکی از دستگاه های مهم بدن برای حفظ انسان از بیماری‌ها دستگاه ایمنی است. برای داشتن زندگی سالم به نوعی باید دستگاه ایمنی سالمی داشته باشیم. از این رو استفاده از روغن کرچک بسیار ضروری می‌باشد. چرا که این روغن توانایی بهبود بخشیدن به دستگاه ایمنی بدن را دارد.

 

مصرف مکرر روغن کرچک تولید گلبول های سفید در خون انسان را افزایش می دهد در نتیجه برای تقویت دستگاه ایمنی بدن و جلوگیری از بروز عفونت های مختلف در بدن به شما پیشنهاد می شود از این روغن استفاده کنید.

روغن کرچک برای از بین بردن زگیل مفید است

نابود کردن زگیل و خال با استفاده از روغن کرچک

یکی از موارد استفاده خانگی از روغن کرچک برای حذف و از بین بردن خال و زگیل پوستی است. این روغن قادر خواهد بود به آسانی زگیل ها و خال های موجود در روی پوست را برطرف کند. فقط کافی است آن را به مدت چند دقیقه و با فشار ملایم روی آن ناحیه از بدن که خال و زگیل وجود دارد بمالید.

 

درمان یبوست با روغن کرچک

یکی از خواص مهم و مشهور روغن کرچک که در بین عموم نیز معروف است خاصیت درمانی یبوست آن است. برای بهره مند شدن از این خاصیت و خلاصی از یبوست شما می‌توانید هر روز صبح یک قاشق مربا خوری از این روغن میل نمایید. البته این شیوه درمان یبوست برای بانوان باردار به هیچ وجه توصیه نمی شود.

از روغن کرچک برای از بین بردن میخچه استفاده می شود

روغن کرچک و درمان میخچه پا

بسیاری از شما از درد میخچه پا بسیار رنج می‌برید و از وضعیت و درد همیشگی خسته شده اید. نگران نباشید، کافیست به مدت یک هفته از این روغن استفاده کنید و نتیجه شگفت انگیز و تاثیر آن بر روی میخچه پای خود را ببینید. یک تکه پنبه را به روغن کرچک آغشته کرده به مدت یک ساعت روی میخچه پا قرار دهید، به همین راحتی.

 

درمان حساسیت با روغن گیاهی کرچک

روغن کرچک با دارا بودن خاص حساسیتی یا همان ضد آلرژیک به کم شدن علائم حساسیت و التهاب آلرژیک مخاط بینی موثر است. به شرطی که به صورت خوراکی از این روغن استفاده کنید.

روغن کرچک برای زنان باردار چه خاصیتی دارد

روغن کرچک و اینداکشن

اینداکشن یا همان القای درد زایمان یک دیگر از فواید استفاده از روغن کرچک است این روغن به مقدار زیادی اسید ریسینلیدیک است که موجب تحریک انقباض ها می شود. و به القای درد زایمان بسیار کمک می‌کند. البته مصرف این روغن در خانم های باردار موجب می‌شود تا در هنگام زایمان درد کمتری را تحمل کنند.

روغن کرچک دردهای ناشی از آرتروز را تسکین می دهد

روغن کرچک و فواید استفاده از آن در تسکین درد آرتروز

به دلیل خواص ضد التهابی این روغن استفاده از آن برای تسکین دردهای ناشی از آرتروز بسیار مفید است. به این منظور شما باید مقداری از این روغن را بر روی ناحیه دردناک روی بدن تان ماساژ دهید.

اگر دچار بی خوابی هستید روغن کرچک برای شما مفید است

روغن کرچک و درمان بی خوابی

یکی از مشکلات رایج امروزه مردم بی خوابی و کمبود خواب است که آثار مخرب بر روی زیبایی و سلامتی افراد دارد. به طور میانگین روزانه ۷ ساعت خواب بی وقفه و عمیق برای هر فردی لازم و ضروری است. روغن‌ کرچک به راحتی مشکل را برای شما حل خواهد کرد. شما باید هر شب قبل از رفتن به رختخواب مقدار کمی از این روغن را پشت پلک بکشید و با خیال راحت بخوابید. رفع کمبود خواب یکی از دیگر فواید بسیار بی نظیر و فوق العاده این روغن شگفت انگیز است.

 

دیگر فواید روغن کرچک

درمان قولنج نوزادان، مرطوب کنندگی پوست، درمان شوره سر و تقویت رشد مو، پیشگیری از بروز علائم پیری، تسکین آفتاب سوختگی، درمان ترک پا، درمان آکنه، کمک به درمان فلج مغزی، درمان بیماری پا در افراد ورزشکار و ...

 

نکته: لازم به ذکر است که با وجود تمام فواید و خاصیت های روغن کرچک استفاده بی‌رویه و زیاد آن نیز می‌تواند سبب عوارض جانبی و خطرناک شود، پس در میزان و طریقه مصرف آن دقت کنید.

 

12jav.net

 

دیدگاه‌ها
سهیلا 1398/11/29
برای بیخوابی ک حرف نداره من تجربه کردم .

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.